voetpedaal

flevo

Ingeburgerd
ik zoek voor mijn clavia een lekker voetpedaal, nu heb ik twee pedalen die wel een beetje werken, maar ik wil zelf een constructie maken.
nu is een pedaal niet meer dan een potmeter. het gekke is dat er erg veel types zijn en nergens kun je specs vinden. wie heeft een idee?
op een merkloos volume pedaal meet ik een potentiometer van 18,6K.
De Boss EV10 heeft een instelpot van 50K in serie met de potmeter van 8,3K en een weerstandje van 1K ( ohm)naar de tip van de jackplug
tekening komt nog.

ik zoek voor mijn clavia een lekker voetpedaal, nu heb ik twee pedalen die wel een beetje werken, maar ik wil zelf een constructie maken.
nu is een pedaal niet meer dan een potmeter. het gekke is dat er erg veel types zijn en nergens kun je specs vinden. wie heeft een idee?
op een merkloos volume pedaal meet ik een potentiometer van 18,6K.
De Boss EV10 heeft een instelpot van 50K in serie met de potmeter van 8,3K en een weerstandje van 1K ( ohm)naar de tip van de jackplug
tekening komt nog.

Wat wil je nu eigenlijk vragen of weten???

de vraag luidt:

de vraag luidt:

tja, stukje tekst vergeten, sorry

mijn vraag is dus:
kan je zomaar ongestraft een willekeurig voetpedaal kopen?
kan ik zomaar een potmeter op een kabel solderen op de juiste manieruiteraard, of loopt mijn synth dan toch grote risico's?
ik kan mij voorstellen dat ik nooit een gitaarpedal mag gebruiken.
iet duidelijker?

inmiddels na enig meten er achter gekomen dat tussen sleeve en ring van de jack een spanning komt te staan van 5V. Als je de tip met een potmeter 5V maakt is het signaal nul (bijvoorbeeld als volume pedaal) en is de tip 0V dan staat je volume max. inderdaad maakt de waarde van de pot niet veel uit als hij maar niet kleiner is dan 10K (ohm)

verder opmerkingen en aanvullingen over voetpedalen zijn erg welkom

Hoi Flevo, ik maak gebruik van oa een Boss SD1 meerder DS1's een MT2.In principe kan er weinig fout gaan om een pedaal tussen je synth audio lijn te zetten. Ik gebruik ook oa me 606 om een SYB3 te triggeren en die gaat op zijn weg weer door de MT2. De DS1's is een vette disto voor BD's en de SD1 laat me de hihats van me 505 slijpen.:W

Back