AKAI $$$$ probleempjes... failliet ?

Roodkapje

en de boze wolf
Tja hier en daar op Internet gonst het over de slechte financiele status van AKAI emi... iedereen schreeuwt dat ze bijna failliet gaan en in een thread over een mpc probleempje las is zelfs dat Feedback Rotterdam geen MPC4000 meer wil bestellen vanwege deze toestand... gaat AKAI nu dood? :frons: vast niet ?! wat is er nu echt aan de hand?

heeft er iemand sappige info over?

Tja, dat was ik...
Wilde een mpc4000. En Feedback had ze in de aanbieding. Achteraf bleek dat dus alleen om een kaal demomodel te gaan. De vermelde adviesprijs was van een mpc4000 inclusief harde schijf en de complete akai sound library daarop.

Overigens had ik ook nog overwogen om maar eerst een Andromeda te halen die ze hadden voor 3000 euro, dan kon de mpc wel een half jaartje wachten. Maar goed, ook deze hadden ze niet meer en willen ze ook niet meer bestellen. Tja, vage shit vandaag. Blijkbaar val ik alleen op uitgestorven rassen. ;{

Volgens mij verkoopt de Andromeda nog niet zo heel slecht gezien de prijs, Alesis had toch wel kunnen verwachten dat het geen synth voor jan en alleman zou zijn.

Is mi ook niet zo verwonderlijk dat ze de laatse jaren minder omzet draaien, steeds meer mensen stappen over op de pc voor sequencen en samplen. NI heeft met Kontakt bv al veel gebruikers 'weggekaapt' (die met de z software sampler nu moeten worden teruggehaald?)... akai hobbelt een beetje achter deze jongens aan denk ik

:koffie:

Het zou heel erg zijn als Akai failliet zou gaan. Maar het is onderdeel van een veel groter concern. Maar mochten ze het niet meer rond kunnen breiden geheid dat er dan bedrijven zijn die het opkopen en de naam in stand houden. Al was het maar om de technologie die Akai bezit.

Kijk maar naar Alesis. Die is uiteindelijk ook weer geherfinancieerd door een 3e partij.

Volgens mij is de strategie van alesis om eerst een supersynth op de markt te brengen (andromeda) die dan een bepaalde status krijgt. En daarna komt de synth die het geld moet gaan opbrengen (Ion). Dus laten we eerst die Ion afwachten. Volgens mij kan dat best een succes worden.

zoals al eerder voorbij kwam: alesis is door numark overgenomen, anders waren ze nu hoogstwaarschijnlijk failliet....

met akai gaat het idd nie zo goed.... maar Akai nl is nu los van akai UK (wat nu dus wel failliet is) en kan weer verder werken...... hoe het met akai japan gaat weet ik nie, maar die blijven vast wel bestaan..

Olaf

Oke, naar aanleiding van het telefoongesprek dat ik had gevoerd met Feedback Rotterdam, waarbij ik alleen nog een kale demo kon krijgen, heb ik Akai ook maar even gemaild. Immers, als ik die mpc4000 koop, desnoods uit Dtsl. wil ik wel service krijgen mocht er iets fout gaan. Hun antwoord:
Een vreemd verhaal van zo'n zaak als Feedback, die heel veel zaken met ons doen! Ik heb dit ook doorgegeven aan hun directie.

Het is zo dat de Engelse AKAI importeur, AMIC UK in surseance van betaling is gekomen. Dit had helaas ook invloed op onze Benelux activiteiten, daar wij geleverd werden via Engeland. Eind november heeft AKAI, Japan besloten om een nieuwe distributeur aan te stellen voor de Benelux, omdat zij ook niet langer wilden wachten om te zien hoe de zaken zich in Engeland zouden ontwikkelen.

Vandaar dat de distributie van AKAI PRO voor de Benelux per 1 december van vorig jaar in handen is gegeven van een van de grootste importeurs in Nederland:

VOERMAN, Amersfoort. Hiervoor is een aparte AKAI EMI Benelux divisie opgezet, die vanuit de oude locatie in Rotterdam blijft opereren.

De toekomst voor de AKAI PRO distributie in Nederland is dus volkomen gewaarborgd.

Ik hoop dat deze informatie u weer een beetje gerustgesteld heeft.

Met vriendelijke groet,
AKAI EMI BENELUX
Guus Feltzer

Verder heb ik in de tussentijd van Feedback een mailtje gekregen dat de mpc4000 niet een kale, maar een met de interne harddisk betreft. Of ze nu wel een nieuwe bestellen als ik dat zou willen, is me uit hun mailtje niet duidelijk geworden. Wel dat de opties voor 15% minder dan de adviesprijs verkocht kunnen worden.

Wat mij betreft is het zo wel ongeveer opgehelderd :)

Hallo ?

Hallo ?

Akai Professional in faling...waar komt zo een onwaarschijnlijk verhaal vandaan ?

Enig idee hoe een groot concern Akai wel is ? En zo ze in moeilijke papiren zouden zitten, zal dat vlug opgelost zijn.
15 jaar geleden was Akai ook al failliet...wie lanceert eigenlijk die onzin ?
Nu: alles is mogelijk natuurlijk, want Enron, het grootste Amerikaanse energiebedrijf is ook failliet gegaan...door fraude !

Bij Akai zal een mogelijke faling dan ook niet aan de apparaatjes liggen die ze op de markt zetten.

Next!

Tsja, als Akai UK failliet gegaan is en die voorraad wellicht nog verkocht gaat worden bij opbod zou ik het niet erg vinden om een palletje van dat spul te scoren voor weinig. :D

(wat nou, lijkenpikkerij?)

Maar weet iemand of er R&D bij Akai UK ook gedaan werd?

Bij Akai zal een mogelijke faling dan ook niet aan de apparaatjes liggen die ze op de markt zetten.

Ze bestaan dus inderdaad niet alleen van samplers... ze zullen niet zomaar verdwijnen... maar wat is dan eigenlijk de reden dat ze het slecht doen: tegenvallende verkoop? just curious...

Maar weet iemand of er R&D bij Akai UK ook gedaan werd?
YEP, Akai R&D (UK) doet zelfs aan Product Planning/Design

Nu is inderdaad de vraag of die tak blijft of dat 'the mothership' de navelstreng doorsnijdt. Ik denk dat een Japans bedrijf altijd eerst aan zijn eigen thuismarkt denkt, daarna pas de wereld... kijk maar naar de asociale attitude die ze hebben op het gebied van spelcomputers... maar ja ik ben geen financieel analist :erm:

Akai UK is volgens mij zelfs maar één gast, wel niet een van de minste, maar als ze die niet meer zouden kunnen betalen, tja dan moet het echt toch al ver gekomen zijn.

David Cockerell AKAI professional R&D, London, UK

1967 - 69 Chief engineer, Peter Zinovieff's Computer Music Studio
1969 - 74 Chief engineer, EMS (London), Synthesizer Manufacturer
1974 - 75 Engineer, Electro-Harmonix, New York City
1975 - 76 Engineer, IRCAM, Paris, France
1976 - 85 Chief engineer, Electro-Harmonix, New York City
1986 - Technical supervisor and engineer, AKAI professional, London

--------------------------------------------------------------------------------

At EMS, David designed the legendary VCS3 and Synthi A - highly sought-after analogue synthesisers even today. He also designed the enormous Synth 100 modular synthesiser as used by the BBC's Radiophonic Workshop. He was also behind the design of some of the world's first multi-channel digital sequencers, an off-shoot of which was the digital sequencer included with the EMS Synthi AKS.

At Electro-Harmonix, he designed many of their classic effects pedals including the Electric Mistress flanger, Small/Bad Stone phasers and more. He also designed their Vocoder, Mini-Synth, etc..

With Akai, David has designed the hardware and LSIs for many of our major products including the S612, S900, S1000, MPC60, S3000, MPC3000, DD1000, DD1500, S5/6000, DPS24 and more.

Akai UK is volgens mij zelfs maar één gast, wel niet een van de minste, maar als ze die niet meer zouden kunnen betalen, tja dan moet het echt toch al ver gekomen zijn.

David Cockerell AKAI professional R&D, London, UK

1967 - 69 Chief engineer, Peter Zinovieff's Computer Music Studio
1969 - 74 Chief engineer, EMS (London), Synthesizer Manufacturer
1974 - 75 Engineer, Electro-Harmonix, New York City
1975 - 76 Engineer, IRCAM, Paris, France
1976 - 85 Chief engineer, Electro-Harmonix, New York City
1986 - Technical supervisor and engineer, AKAI professional, London

--------------------------------------------------------------------------------

At EMS, David designed the legendary VCS3 and Synthi A - highly sought-after analogue synthesisers even today. He also designed the enormous Synth 100 modular synthesiser as used by the BBC's Radiophonic Workshop. He was also behind the design of some of the world's first multi-channel digital sequencers, an off-shoot of which was the digital sequencer included with the EMS Synthi AKS.

At Electro-Harmonix, he designed many of their classic effects pedals including the Electric Mistress flanger, Small/Bad Stone phasers and more. He also designed their Vocoder, Mini-Synth, etc..

With Akai, David has designed the hardware and LSIs for many of our major products including the S612, S900, S1000, MPC60, S3000, MPC3000, DD1000, DD1500, S5/6000, DPS24 and more.

Back