Reparatie SC Pro-One

renepela

Ouwe rot
Vandaag liep ik op marktplaats tegen een SC Pro-One aan. De verkoper vertelde eerlijk dat ie geen geluid meer gaf en dat er een toets ontbak. Voor een schijntje mocht ik hem kopen en daarom wilde ik de gok wel wagen.

Nou ben ik helemaal geen goede techneut, maar het kan geen kwaad er eerst zelf naar te kijken voordat ik hem wegbreng naar een van de reparatie goeroes.
Het is in ieder geval een van de "goede" prohets. Dus niet met het membraan toetsenbord.

Die ontbrekende toets is van latere zorg. Eerst maar eens geluid.
Vooralsnog is de Pro-One zo dood als een pier. Geen lampje, helemaal niks. Alsof er totaal geen spanning op staat. Nu las ik in een online manual hier op internet (die helaas niet helemaak compleet is omdat de afbeeldingen ontbreken) dat het simpelweg een probleem kan zijn met een zekering.
Weet iemand wat er voor zekering in moet en waar hij hoort, want vooralsnog zie ik geen zekering zitten. Wel zit er achterin een vreemde vierkante opening waar volgens mij een zekering of zoiets in zou moeten kunnen.
Hopelijk is het zo simpel.

O ja, de prophet heeft blauwe draaiknoppen. Ze lijken me origineel, maar overal op het internet zie ik hem met zwarte knoppen. Hoe zit dat met die kleuren?

Wie helpt me op weg om de pro-one weer werkend te krijgen. Alle tips zijn welkom

Groeten,

Rene

doe mij een lol, ga er even mee naar de dichtsbijzijnde goeie synthreparateur voor je er spanning op zet.
ik heb de afgelopen 2weken 5 (dure) synths ter reparatie gehad waar na lange stilstand rook uitkwam.
repareren voor de rook is goedkoper als repareren na de rook.
sucses, en veel plezier met de pro1
groeten,
jeroen

Vandaag liep ik op marktplaats tegen een SC Pro-One aan. De verkoper vertelde eerlijk dat ie geen geluid meer gaf en dat er een toets ontbak. Voor een schijntje mocht ik hem kopen en daarom wilde ik de gok wel wagen.

Nou ben ik helemaal geen goede techneut, maar het kan geen kwaad er eerst zelf naar te kijken voordat ik hem wegbreng naar een van de reparatie goeroes.
Het is in ieder geval een van de "goede" prohets. Dus niet met het membraan toetsenbord.

Die ontbrekende toets is van latere zorg. Eerst maar eens geluid.
Vooralsnog is de Pro-One zo dood als een pier. Geen lampje, helemaal niks. Alsof er totaal geen spanning op staat. Nu las ik in een online manual hier op internet (die helaas niet helemaak compleet is omdat de afbeeldingen ontbreken) dat het simpelweg een probleem kan zijn met een zekering.
Weet iemand wat er voor zekering in moet en waar hij hoort, want vooralsnog zie ik geen zekering zitten. Wel zit er achterin een vreemde vierkante opening waar volgens mij een zekering of zoiets in zou moeten kunnen.
Hopelijk is het zo simpel.

O ja, de prophet heeft blauwe draaiknoppen. Ze lijken me origineel, maar overal op het internet zie ik hem met zwarte knoppen. Hoe zit dat met die kleuren?

Wie helpt me op weg om de pro-one weer werkend te krijgen. Alle tips zijn welkom

Groeten,

Rene

hey rene...
congratu ..aleen een dode pro one whooo :confused::confused:
is wel een vd beste monosynthjes maar ...link
is denk wel makkelijk te repareren is niet veel digi qa aansturing aan ,...
vco vcf vca zijn cem nbased dus te vervangen

en nu
check je voeding want die kunne op oudere modellen afbreken vd print
:dubbel::das minder fun schat k soo

verder kweet niet
blauwe knoppen klopt niet leo had laats knoppen org te koop
niet egt belangryk toch !

wel = de toets denkik belanfgryk
check vintage planet senso opt forum ,...
evt anders wine county

sc6

Ik heb echt voor heel weinig gekocht, dus ik durfde de gok wel te nemen. Ik heb gezien dat vintageplanet de missende zwarte toets nog heeft, maar dat is van later zorg. De voeding zit niet op de print, maar tegen de achterkant dus dat zit wel goed.
Waar zit die zekering. Misschien is het wel zo simpel namelijk.

achterop zit toch een rood of zwart vierkantje dat je kan indrukken edat dan los komt, daarachter zit de zekering.
succes.

Ik denk dat dat het probleem is. Op deze site: http://www.retrosound.de/The_Pro_One.htm
Zie ik inderdaad achterop een rood vierkantje.
Bij mij zit daar dus niks. Het is een opening in de achterkant bij mij. Geen gat, maar een ruimte waar "iets" in kan. Volgens mij ontbreekt dus gewoon de zekering. De vraag is even wat er nu precies in dat gat moet. Die zekering moet natuurlijk wel ergens op geklikt worden en er dan ingeschoven worden of zo.

heb je een meettoestel in huis?,zo ja meet of er stroom op de transfo komt en of er iets uit komt om te beginnen.

kan van pas komen;

http://www.solorb.com/anhevn/pro1.html
http://www.carbon111.com/pro1.html
http://www.pro-one-synth.org/manual.php?section=2

let op,ze hebben mischien vrijwillig de zekering uit dat kapje gehaald omdat degene die dat gedaan heeft wist dat alles mischien (of wel degelijk zo is) fucked up is in die pro-one alle cEM chips,dan mag je 200e xtra minimum bijrekenen zonder iets anders..

DUS moet je eerst voor je dat doet de voeding afkoppelen van het mainbord

Laatst gewijzigd:

Ik dacht een keer van Senso gehoord te hebben dat hij Pro Ones verkocht met gekleurde knoppen. Dus ik vermoed dat de Pro One ooit bij Sensomania is gekocht.

Wat betreft die zekering zou ik zeker iemand erbij halen, vooral omdat je zegt dat je geen goede techneut bent. Het lijkt er inderdaad op, dat de complete zekeringhouder is verwijderd om de één of andere reden. Er is dus geknutseld aan de synth en wel aan de zekering waar een spanning van 230 Volt over staat. Weet dus waar je aan begint.

Ik dacht een keer van Senso gehoord te hebben dat hij Pro Ones verkocht met gekleurde knoppen. Dus ik vermoed dat de Pro One ooit bij Sensomania is gekocht.

Wat betreft die zekering zou ik zeker iemand erbij halen, vooral omdat je zegt dat je geen goede techneut bent. Het lijkt er inderdaad op, dat de complete zekeringhouder is verwijderd om de één of andere reden. Er is dus geknutseld aan de synth en wel aan de zekering waar een spanning van 230 Volt over staat. Weet dus waar je aan begint.

idd luisteren naar e heel - meester
maar check iemand die bv huis elektra doet / monteur is
een pro one open maken is niet soo moeilijk voorzichtig met de knoppen kunne exteem vast zitten
zit een veertje in
en dan eens meten aan de voeding as eerste
met een multimeter
is ook niet te lastig
vragen / lezen en je hebt een pro one kkiller bee
egt !!
:biertje:

Ik heb contact gehad met Senso en de Pro-One is inderdaad in het verleden bij hem gekocht. Er zit zelfs een sensomania sticker op de achterkant. Dat verklaart dus de blauwe knoppen.

Een zekering houder met afdekklepje kon hij helaas niet leveren voor de Pro-One, maar dat probleem heb ik inmiddels opgelost. Ik heb gewoon zelf een zekering met houder gehaald en die dan maar aan de binnenkant in de behuizing vastgezet. Voedingskabels doorgeknipt en aan mijn zekering gezet en zo krijgt het bord weer stroom.

Op het voedingsstekkertje naar het bord toe stond iets van 12V of zo dus dat leek me goed.

De pro-one vervolgens helemaal weer in elkaar gezet en toen....
GELUID !!!!!
Yeah !!

Alles werkt. Osclitoren, filter, envelopes, wheels etc.

Ik ben happy! Die hele pro-one heeft me maar 50 euro gekost. Koopje lijkt me.

Wel blijkt de pro-one continu getriggerd te worden. Oorzaak is denk ik die missende toets. Daar is iets goed kapot waardoor er continu contact wordt gemaakt.
Ik heb vervolgens het toetsenbord maar even afgekoppeld (gewoon stekkertje op bord losgetrokken) en CV en trigger via mijn Korg Mono/Poly gegeven. Toen was de pro-one prima te bespelen.

Ik zie het dus wel goed komen met die pro-one.

Problemen zijn nu nog:
- De blauwe knoppen. Minor detail, puur cosmetisch van aard.
- De missende toets en de constante trigger
- De pots kraken
- De houten zijkantjes ontbreken. Ook geen drama en ook zelf te maken of te kopen.

Oscilator A en B zijn erg ontstemd t.o.v. elkaar. Weet iemand hoe ik deze moet afregelen?

Laatst gewijzigd:
Problemen zijn nu nog:
- De blauwe knoppen. Minor detail, puur cosmetisch van aard.
- De missende toets en de constante trigger
- De pots kraken
- De houten zijkantjes ontbreken. Ook geen drama en ook zelf te maken of te kopen.

Oscilator A en B zijn erg ontstemd t.o.v. elkaar. Weet iemand hoe ik deze moet afregelen?

de procedure vind je op het net en de gaatjes om af te stellen in het paneel!

- mooie namaak pro-one knoppen zijn te bestellen bij chipsforbrains, via ebay
- toets wordt zoeken, maar ga je ook wel vinden. er zweven heel wat pro-one modules rond waar het membraam toetsenbord afgesloopt is
trigger: kijk eens of het desbetreffende j-wire dingetje niet aan de verkeerde kant van de contact draad zit en dus ertegenaan blijft drukken?!
- pots schoonmaken misschen, maar vaak helpt een minuutje of wat intensief draaien al om gekraak te doen verdwijnen. en daarna blijven gebruiken die potmeters
- houten zijkantjes kan je zelf maken - 2 stukjes 12 mm dik hardhout.

mooie koop voor 50 euro. als je hem weer helemaal netjes en goed krijgt, heb je daar toch wel een meevallertje van zo'n 800 aan.

Vooralsnog krijg ik de sequencer en de arpegiator nog niet aan de gang. Kan dit te maken hebben met het feit dat ik de boel aanstuur met het klavier van de mono/poly via cv in en trigger? M.a.w. moet het klavier van de pro-one aangesloten zijn voor een werkende sequencer en arpegiator?

Vooralsnog krijg ik de sequencer en de arpegiator nog niet aan de gang. Kan dit te maken hebben met het feit dat ik de boel aanstuur met het klavier van de mono/poly via cv in en trigger? M.a.w. moet het klavier van de pro-one aangesloten zijn voor een werkende sequencer en arpegiator?

Dit lijkt mij een juiste conclusie.
En gefeliciteerd met deze mega deal!
groetje en veel plezier met je pro,
Maarten

Ik heb ooit van Rob Senso een nieuwe Pro One met gele knoppen gekocht en heb deze nog steeds met originele doos en handleiding. Volgens mij zijn de gele knoppen origineel maar dat weet ik niet zeker. Ik vind ze wel apart dus hou ik hem zoals hij nu is.

Ik heb overigens wel een probleem met het keyboard...ooit een keer omgevallen (op de onderkant gelukkig) en toen deed het toetsenbord het niet meer. Rob heeft hem toen gerepareerd (1 minuutje werk) en tijd geen problemen mee gehad. Tijdens een verhuizing zelfde probleem en toen zelf gerepareerd maar nu na weer een verhuizing doet het toetsenbord het weer niet. Nu weet ik niet meer wat ik ooit heb gedaan om hem weer aan de praat te krijgen. Iemand enig idee hoe en wat? Ik weet niet of het een j-wire keyboard is...hoe kun je dat zien?

Ik heb die pro-one net 2 dagen, dus ik pretendeer niet meteen een expert te zijn, maar ik denk dat ik weet wat er mis is met je toetsenbord fourrier.
Het feit dat ie het helemaal niet doet duidt erop dat waarschijnlijk het toetsenbord niet op het moederbord is aangesloten.
Heel simpel. Maak de pro-one open. Vanaf het toetsenbord loopt een flatcable met een plugje met een stuk of 16 pinnetjes. Die pinnetjes moet je op een connector drukken op het moederbord. Dat is alles wat er mis is denk ik.
Ik heb bij de mijne het toetsenbord dus heel bewust losgekoppeld vanwege die continue trigger.

Wat betreft je vraag over j-wire kan ik je het antwoord ook geven. Je kunt het zien zonder hem open te maken. Pro-one's met een serienummer onder de 8500 hebben een j-wire toetsenbord. Serienummer boven de 8500 hebben membraan toetsenbord. Heb ik van deze site: http://www.unease.se/proone.htm

Hee renepela,

Thanx voor je reply. De afgelopen keren had ik die flatcable inderdaad vastgedrukt op het moederbord maar dit keer lukte het niet terwijl ik de exact zelfde klachten had als de vorige keer. Heel vreemd.

Ik ga nu even naar mijn studio om te checken wat het serienummer is. Als ik mij niet vergis komt deze uit 1984/1985. Was de laatste voorraad in nederland en stond nog in een magazijn. Ik heb hem rond 1992 gekocht van Rob Senso dus waarschijnlijk is het geen j-wire.

Back