E-Pro Spirit service manual

1V/oct

Crazy Diamond
Binnenkort komt er iemand bij me langs met een E-Pro Spirit die niet helemaal op en top werkt om te kijken of we er iets aan kunnen doen. Ik heb begrepen dat het een zeer zeldzame nederlandse synth is en ik ben op zoek naar de schema's / service manual. Ik heb flink zitten googelen en niks gevonden. Is er hier iemand die er toevallig een heeft liggen of weet waar ik die kan vinden?

Alvast bedankt.

Nou goed, geen service manual dus...

We hebben hem opengeschroeft en goed naar de binnenkant en buitenkant gekeken. Er waren een paar merkwaardige dingen aan het apparaat waardoor we de indruk kregen dat het een exemplaar was dat nooit officieel verkocht is maar dat gebruikt werd door de bouwers van de Spirit om mee te experimenteren.

1: Het achterplaatje met de GATE IN/OUT, CV IN/OUT en de andere in/uitgangen zit niet op de goede plek vastgeschroeft maar bijna 10 cm teveel naar rechts, waardoor er een opening links van het plaatje zit. Het plaatje heeft echter nooit op de goede plek gezeten want er zijn geen gaten te zien in het hout waar die dan wel hadden moeten zitten. Het plaatje is dus niet achteraf verplaatst. De netvoedingskabel gaat op een andere plek de kast in (geheel rechts).

2: Iets soortgelijks geldt voor het front panel. Dat zit met 2 kleine schroefjes vast ipv met 4. Die schroefjes zitten op een andere plek dan te zien is op foto's die online te vinden zijn (MATRIXSYNTH). In het front panel zitten niet de 4 gaten op de plek waar je ze zou verwachten.

3: Aan de binnenkant zit een lange ribbon cable aan het achterplaatje gesoldeerd. De andere kant van de ribbon cable is 'schoon' afgeknipt (alle draden precies even lang en nog netjes aan elkaar vast). Gezien de lengte van de kabel lijkt het alsof hij nieuw is en dat hij nooit aangesloten is geweest. Alleen de audio uit is aangesloten (met een aparte draad), de rest zal het dus niet doen.

Door deze observaties kregen wij het vermoeden dat deze synth nooit officieel in de winkel heeft gelegen. Het kan ook zijn dat de modificaties op verzoek van een klant zijn gemaakt, maar dan wel vooraf door E Pro zelf.

Verder waren er nog een aantal mods aan het apparaat gedaan:
1: De 'sinc' knop (!) is vervangen door een aan/uit schakelaar en er is een lampje bij gezet.
2: Bij VCO 1 en 2 is een extra schakelaar gezet. Daarmee schakel je tussen blokgolf en driehoek.
3: Het duurde erg lang om te ontdekken wat er met de 'Waveform' knoppen aan de hand was. Die hadden namelijk een enorme invloed op de pitch. Ook ADSR 1 had invloed op de pitch zodat een envelop op het filter ongewenste bij effecten had en dus eigenlijk onbruikbaar was.
Uitendelijk ontdekte we dat als de waveform knoppen precies in het midden (op nul) staan, dat ADSR1 normaal werkt en dat er geen effect op de pitch is. Staan de Waveform knoppen meer CW of CCW dan kan je met ADSR1 een pitch envelop omhoog dan wel omlaag maken.

Verder lijkt alles het normaal te doen, een enkele vieze toets daargelaten. En alle functies van de achterplaat zullen dus niet werken, behalve de audio uit.

Tot zover onze bevindingen met de E pro Spirit.

Laatst gewijzigd:
Waarschijnlijk heb je er weinig aan maar tbv een stuk E-pro context dmv een zelfcitaat :

Post in discussie '[MacBeth] Nieuwe M3X2 op de markt'

Spirit is begin jaren tachtig geboren als een soort bastaard synth als nageboorte van Syntrance uit Schagen. Was een schimmig en slordig proces.
De namen van de betrokkenen zijn wel terug te vinden, maar reken er niet op dat ze er een actieve herinnering aan hebben. Ze hadden weinig om trots op te zijn.

Felix Visser had dat wel...

Back