tenderfoot vraagt advies

zerutti

Nieuwkomer
Beste mensen,

Ik ben redelijk "groen" in het gebruik van digitale programma's voor muziek. Het enige dat ik regelmatig gebruik is adobe audition. Ik speel gitaar en wil zelf drum en baslijnen aan mijn spel kunnen toevoegen. Ik ben al bij verschillende muziekwinkels geweest die allemaal andere programma's adviseren om mee te werken, afhankelijk van waar ze zelf graag mee werken denk ik. Zo werden achtereenvolgens cubase, reason, pro tools en cakewalk geadviseerd. Ik heb een midikeyboard met 2 octaven en Vista als besturing. Ik heb ook een aantal specificaties van de programma's gelezen maar sommige zijn zo in (engels) jargon uitgedrukt dat ik niet weet wat ze ermee bedoelen. Is er iemand die mij een advies zou kunnen geven?

Bvd + groet, Peter

Alles voldoet. Behalve Reason, want daarmee kun je je gitaar niet opnemen, en audiosporen zijn toch eigenlijk wel verdomd handig.

Het hangt uiteindelijk voornamelijk van de manier van werken af. Als je gewend bent om het op de traditionele studiostijl te doen (eerst bas en drums in orde, vervolgens daar de rest over spelen), dan is Cubase (van Steinberg), Sonar (van Cakewalk) of ProTools LE inderdaad wel een goed idee.

Elke softwarebakker heeft z'n eigen specifieke filosofie over hoe je moet werken, en het programma reflecteert dit.

In plaats van aanraden kun je ze misschien ook vragen om even een uitgebreide demo te geven. Hoe snel kun je in Programma X een gitaarstuk opnemen? Hoe snel kun je er drums onder zetten? Op het moment dat dat gebeurt, zijn de bewerkingen die plaats vinden zinnig? Moet je van te voren een hoop instellen of kun je een beetje freewheelen? Hoe pas je effecten toe, hoe bewerk je opgenomen materiaal?

Al dat soort vragen moet je beantwoord hebben voor je softwarepakket.

Zet hier anders een paar van de termen neer die niet helder zijn, dan kunnen we kijken of we het uit kunnen leggen :).

Verder is het wel zo dat op het moment dat je een stuk hardware koopt je er vaak een "lite" versie bij krijgt van een programma - Ableton Live Lite, Cubase LE. Bij ProTools is het net wat anders - daar moet je een bepaald stuk hardware kopen om ProTools LE er bij te krijgen.

Ga wat van die kretelogie leren. Wikipedia is waarschijnlijk een goed begin.

't is denk ik toch een persoonlijke keuze welk van de genoemde programma's je het fijnst vind werken..

Sommige programma's wordt ik al kriegel van als ik er naar kijk, terwijl die misschien exact hetzelfde kunnen als 't programma waar ik graag mee werk.. dat is dan het visuele aspect.

In de basis kunnen ze allemaal hetzelfde, nl. midi en audio combineren, tracks (af)mixen, (effecten / instrument) plugins draaien, etc.

Een audio- of miditrack inladen op een spoor kunnen ze allemaal, evenals een midi-track zelf inspelen, maar zodra het op editten aankomt, kom je erachter welk programma je fijn vind.

Instrument plugins staan in principe los van het muziek-programma.. de meeste werken bij mijn weten onder cakewalk, protools, sonar en cubase.

Bedankt voor de reacties allemaal. Zeker wikipedia was een nuttige tip. Ik heb een keuze gemaakt die ook met de hoeveelheid geld te maken had die ik ervoor wilde uitgeven. Ik heb gekozen voor sonar van cakewalk omdat het mij voorkwam als een compleet programma met alles eraan dat ik wil en nog meer dat ik ga ontdekken. Mocht ik vragen hebben dan zal ik mij zeker weer melden. Maar voor nu, bedankt voor jullie advies.

Groet, Peter

Back