Om te beginnen met het maken van het muziek (het proces van een beginner).

Ik zou het inderdaad wel leuk vinden als ik het zou kunnen samen doen en delen, maar binnen de vrienden kring ben ik de enige die veel hobby’s en interesses heeft. En het lukt me niet om anderen echt mee te krijgen.
Er is ook niet echt een vereniging in de buurt, dat helpt namelijk ook.
Afkijken bij een senior is leuk, maar op gelijke voet experimenteren en ontwikkelen is vaak het meest vermakelijke en leerzame omdat dit een soort ongedwongen competitie/enthousiasme meebrengt.
Maar ik heb dat Bij andere hobby’s wel ervaren en dan gaat het rap en snel en de focud snel dieper.
Ik keek juist af bij jongeren en dacht `potverdorie` waarom kan ik dat niet?
In Tilburg / Breda is genoeg te vinden denk ik.

Afkijken bij een senior is leuk, maar op gelijke voet experimenteren en ontwikkelen is vaak het meest vermakelijke en leerzame omdat dit een soort ongedwongen competitie/enthousiasme meebrengt.

Maar ik heb dat Bij andere hobby’s wel ervaren en dan gaat het rap en snel en de focud snel dieper.
Da's ook zo, en bij muziek als je geluk hebt en je treft iemand met wie je overeenkomsten heb qua muziekstijlen en samen nummers kan maken dan is dat nog veel beter.

Gelukkig heb ik wel veel vrienden en partner die erg breed zijn in muzieksmaak.

van klassiek, tot underground, noise, metal, ambient en old school pop. Dit weekeinde lekker naar de swans voor een experience en in januari naar de thalis scholars, om maar even een contrast te geven.

Maar ik ga eens kijken of ik iemand kan motiveren mee te spelen :).

Ik zou het inderdaad wel leuk vinden als ik het zou kunnen samen doen en delen, maar binnen de vrienden kring ben ik de enige die veel hobby’s en interesses heeft. En het lukt me niet om anderen echt mee te krijgen.

Er is ook niet echt een vereniging in de buurt, dat helpt namelijk ook.

Je hebt ons toch

Overigens vind iuk het tot op de dag van vandaag nogsteds leuk om muziek te maken met mensen die 0,0 muziek achtergrond hebben. Die gaan of rappen of ik laat ze gekke dingen opnemen of zet een keyboard in een toonladder etc.

Overigens ben ik ook voorstander van je eigen stijle zoeken, maar ik weet nog van vroeger met Zelda op de SNES dat als het echt niet lukte ik toch wel blij was dat ik een gamecenter kon bellen voor een aantal centen per minuut die me hielpen de puzzel op te lossen. Overigens is het ook leuk om anderen dingen te leren, dus ik ben altijd wel een voorstander van sharing.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik dacht dat het weer eens tijd is voor een update. Ik weet dat niet overal de efficiëntste keuzes gemaakt zijn, maar daar gaan nog veel meer slechte keuzes gemaakt worden in de toekomst :).

Lang verhaal kort,
-ik heb teveel gekocht (ja al bekende advies) en een aantal zaken weer verkocht
-Ik heb er iig achter dat snel en simpel mijn voorkeur heeft.
-Syntorial afgerond
-Heb me ingesteld om pas weer volgend jaar iets mbt instrumenten en electronica te kopen.
-Ik loop voornamelijk tegen workflow aan en informatie deling aan
-Onzinnige youtube tutorials die eigenlijk alleen maar voor de verkoop zijn en weinig nieuws vertellen.
-Enkele gouden youtube kanalen waar echt personen iets leuks doen met simpele setups en dat live laten zien en uitleggen wat ze doen.
-Ik ben nog niet gesettled in muziek stijl
-nog steeds geen track gemaakt maar wel wat lekkere avondjes lopen jammen en experimenteren.
-Mijn meeste gebruikte gear is nog steeds de Roland MC707 en eigenlijk wel erg blij met de MC707.
-veel geld verkwist en ga dat waarschijnlijk nog vaker doen.
-Ik baal echt enorm van de onmogelijkheid om gear uit te proberen in winkels in de buurt (heb wel een aantal speciaalzaken bezocht maar overal staat zon beetje hetzelfde).

Bovenstaand wat opsommingen waar ik niet teveel aandacht
Mijn huidige setup bestaat uit:
-Roland Mc707, Yamaha MODX M8, Minifreak, Behringer Poly D, Ableton move, krk 5g5 monitoren, mackie mix 12 fx, Beyerdynaics dt770. Arturia keystep essential 49, Ableron live 12 intro en alle vst voor Arturia, minifreak en Yamaha expanded soft synth enabled.

Ik werk nu op een Konig & Meyer 3 tier keyboard stand met planken en een bladmuziek lessenaar waar de minifreak op staat.

Mijn focus ligt nu echt op het leren werken met de MODX want god wat is dat apparaat uitgebreid en niet logisch voor een beginner en waarschijnlijk zal iedereen een apparaat als dit afraden voor een beginner (had hem gekocht met de gedachte sound module en een goede electrische piano ivm pianolessen naast mijn akoestische piano). En ik kan de Modx al goed aansturen en sequencen via de Mc707, en hij speelt ook lekker als piano. Ik moet alleen echt nog even focussen op sound design en hoe het werkt waar ik wat vind, ingebouwde arps en sequencer snappen, en presets/superknop en leren omgaan met veranderingen hier in. verder erg blij met dit apparaat. Ik ga hier een handleiding voor mezelf voor schrijven dat leert me het snelst en kan ik terugpakken.

De minifreak en Poly D heb ik weinig over te zeggen, spreken erg voor zich en zijn erg rechtoe rechtaan dus voornamelijk uren maken op deze apparaten.

Ik loop eigenlijk voornamelijk aan tegen de werkplek. Ik zoek nog een goede stoel die voldoet, daarnaast is het behoorlijk ingebouwd en zijn niet alle displays goed zichtbaar bereikbaar in de stand. Ik heb ook een Jaspers stand gekocht die momenteel weer op zolder staat (was te groot voor huidige setup en om actief aan te werken maar verwacht hem in de toekomst wel weer te gebruiken). Ik ben dus echt aan het zoeken wat werkt, lekker zit en wat me ontspannen uurtjes kan geven en als iemand hier nog wat tips voor heeft is dat welkom.

Ook moet ik echt doorpakken in een muziekstijl en uren maken. Ik mis ook een docent/gelijkgestemden in de buurt om samen regelmatig aan te rommelen of die extra inspiratie of ideeen te delen, maar ook het elkaar aansteken met enthousiasme. Tevens merk ik ook dat ik wat minder Youtube en social media moet gaan aanspreken, de eeuwige tutorials helpen niet en ik denk dat ouderwets verkennen en rommelen het beste is om bekend te raken met mijn hardware. Een goede ouderwetse handleiding zou fijn zijn (met name voor de MODX) ik heb de officiële digitale gevonden maar daar ga ik niet veel wijzer van worden.

Ondanks dat ik melde dat ik geen instrumenten meer wil kopen voordat ik een mijn huidige onder controle heb en relatief snel iets kan maken, wil ik wel wat andere zaken nog aanschaffen maar dit zit hem voornamelijk in de Wekplek/stoel en hulpmiddelen om de workflow/documentatie, kabels en routing goed te krijgen. Ook loop ik te staren naar een goede sequencer of de nieuwe MPC voor hetzelfde doel(maar beide vallen onder de catagorie volgend jaar pas) en ik zou toch graag iets hebben om het eea op te nemen, met name dit laatste weet ik echt niet wat beste is. Mixers zijn erg duur, Ik heb mijn Mac mini en volgens mij kan alles aangesloten worden met een USB hub maar weet niet of dit audio doorstuurt. Mischien een audio interface, keuzes keuzes en waarschijnlijk het eerstvolgende ding waar ik fouten in ga maken en geld ga verkwisten.

Hopelijk is dit allemaal nog een beetje te lezen, maar feedback en suggesties of vragen/interactie is altijd welkom.

Ik zag gisteren een mooie reactie op YouTube, over de ontwikkeling van een muzikant:

Maak simpele dingen > maak complexe dingen > maak complexe dingen goed > maak simpele dingen goed.

Ik ga steeds meer naar die laatste stap. Oude nummers strippen en enorm vereenvoudigen, waardoor ze juist beter worden 😅

Ik vind Youtube beetje tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant is het een schitterende bron van allerlei informatie, tegelijkertijd is het ook enorme overkill en is het maar de vraag hoeveel van die informatie relevant is voor jou. Het risico dat je hele uren tutorials kijkt voor dingen die je eigenlijk niet echt nodig hebt of eigenlijk al wist is levensgroot, terwijl je in die tijd ook muziek had kunnen maken of zelf je instrument had kunnen verkennen (met de bonus dat die kennis vaak beter blijft hangen dan passief consumeren). Iedere dag is er wel weer een nieuwe ' 10 THINGS I WISH I KNEW BEFORE ...' of 'IS [product] STILL GOOD IN 2026' of '3 THINGS YOU'RE DOING WRONG' video die er niet per se is om jou slimmer te maken maar vooral om het aantal views voor de creator te verhogen. Ik heb zelf het aantal subscriptions op dat soort kanalen afgelopen jaren juist flink afgebouwd omdat het me niet vooruit hielp maar eerder een bron werd van uitstelgedrag (kijken naar dingen ipv zelf dingen doen).

Ik dacht dat het weer eens tijd is voor een update. Ik weet dat niet overal de efficiëntste keuzes gemaakt zijn, maar daar gaan nog veel meer slechte keuzes gemaakt worden in de toekomst :).

-nog steeds geen track gemaakt maar wel wat lekkere avondjes lopen jammen en experimenteren.
Ik ook niet. En dat na 5+ jaar jammen :)
Ik zal een geheim verklappen : dat 'hoeft' ook niet het eindresultaat te zijn.
Je kunt gewoon een dikke setup hebben en alleen jammen.
Das het mooie van een hobby.
De reis is het einddoel.
(of 'kan' het einddoel zijn)

Hopelijk is dit allemaal nog een beetje te lezen, maar feedback en suggesties of vragen/interactie is altijd welkom.
Goed te lezen en omdat 'iedereen weer anders is', zijn veel tips en zeker videos met tips echt een suggestie en niet meer dan dat.
Lekker doen waar je plezier in hebt. Niet teveel van jezelf verwachten en nog veel minder van je gear.
Gear is net als een hamer.
Je bent echt geen timmerman als je een hamer koopt, maar gewoon een man met een hamer.

Meer gear betekent vaak meer vragen, meer uitzoekwerk, meer frustratie, meer tijd voordat je aan muziek 'maken' toekomt.
Vaak is gear een nieuw probleem en geen oplossing voor een bestaand probleem.

En kopen is makkelijk, dus dat doen we liever dan een deep dive in wat we al hebben.

Natuurlijk heb je gear nodig, maar dat hoeft niet 'de beste optie' te zijn. We zijn flexibele wezens die onszelf prima dingen aan kunnen leren met de juiste mindset.
Ik heb spullen teruggestuurd omdat ik dacht dat het niks voor mij was, maar nu besef ik dat mijn brein gewoon niet klaar was voor de transpiratie die nodig is om sommige gear te leren gebruiken.
Uiteindelijk moet je toch gewoon beginnen bij je brein en handen, leer je spullen gebruiken, sta open voor avonden oefenen en geniet van die momenten.
De shortcut bestaat niet (ok, AI kan veel tegenwoordig, maar where is the fun in that) en je kan maar beter lol hebben tijdens de reis :)

Mijn tips zouden dus vooral zijn :
- Houd het simpel
- Verwacht weinig van het resultaat, maar veel van de reis.
- Het is vaak beter om meer tijd in je huidige gear te steken dan in het ontdekken van nieuwe gear.

Qua werkplek : ik sta zelfs het liefst tijdens het jammen. Maar dat is persoonlijk.
Sowieso (als het kan) een werkplek maken waar je alles 'los kunt laten' als je klaar bent (dus niet op hoeft te bergen).
Maar een opgeruimde jam plek is dan wel weer lekker (voor mij)

Mocht je enigszins DIY minded zijn, dan kun je veel zelf maken (dat zijn geen hoogstandjes, maar een simpele verhoger voor een controller of plank die je over een statief legt zodat er meer losse gear op past etc.)

Dat is absoluut de valkuil ja. Er valt eindeloos veel te leren en ontdekken via tutorials maar ga je ook daadwerkelijk zelf wat maken, wat je wilt maken. Ik ben blij met dit boek wat dat betreft, dat methoden aanlevert als tijdsblokken. Goed, maximaal een uurtje een handleiding lezen of tutorials kijken, daarna een tijdsblok om daadwerkelijk te gaan maken met alle kennis die je hebt.

Ik zag gisteren een mooie reactie op YouTube, over de ontwikkeling van een muzikant:

Maak simpele dingen > maak complexe dingen > maak complexe dingen goed > maak simpele dingen goed.

Ik ga steeds meer naar die laatste stap. Oude nummers strippen en enorm vereenvoudigen, waardoor ze juist beter worden 😅
Ben benieuwd wie ?
Maar zal het in mijn achterhoofd houden.

Wat betreft youtube/social media, hier kan ik enorm over ranten maar dat is een ander topic. Het heeft ook voor inspiratie en ideeën gezorgd ik ben redelijk kritisch en heb vele kanalen ook al weer verwijdered. De kanalen die blijven hangen zijn momenteel een paar kleine kanalen met artiesten die live/actief spelen en sommige zeggen ook wat ze doen. En een aantal artiesten die gaan praktische in op muziek theorie en dilemma's en bieden muzikale inzichten (dit mede omdat ik ook klassiek pianospeel wat nog steeds mijn nr1 instrument is).

@Montfrooij de rijs is inderdaad belangrijk, ik ga er niet vanuit dat ik er goed in zal worden maar mijn doel is een zen hoekje in huis waar ik lekker alles los kan laten. Te technische complexe hardware kan hier echt in de weg zitten, dat is een beetje waar ik nog tegen aan hik met de MODX echter is dit ook een piano voor me en er is iets anders dat me naar dit device toetrekt, weet niet wat dat is en tevens vind de geluiden erg goed. Ik denk regelmatig dat ik gewoon had moeten doen als de rest (cirquit tracks, minilogue xd en een bassstation 2 als eerste set) Maar dan kijk ik naar De MC707 en weet dat dat aparaat vrij hands on is en bijna hetzelfde kan en de lekker klikkende knoppen op de Poly D en het prettige toetsenbord en prachtige arps op de MODX en toch wat minder spijt. Maar goed all hindsight en iedere keer wordt ik wel weer wat wijzer (hoop ik).

Dat is absoluut de valkuil ja. Er valt eindeloos veel te leren en ontdekken via tutorials maar ga je ook daadwerkelijk zelf wat maken, wat je wilt maken. Ik ben blij met dit boek wat dat betreft, dat methoden aanlevert als tijdsblokken. Goed, maximaal een uurtje een handleiding lezen of tutorials kijken, daarna een tijdsblok om daadwerkelijk te gaan maken met alle kennis die je hebt.

Ik heb even naar de pagina gekeken. Niet alles is nodig denk ik als ik de samenvatting lees. Maar zet hem op Bol iig in mijn wishlist. Met name workflow zaken ben ik nieuwschierig naar. Maar vermoed dat in alle hoofdstukken wel iets staat. Bedankt voor de tip.

Ik was overigens aan het kijken naar Building blocks (zelfde maker als syntorial) waarschijnlijk weer lekkere discount met black friday. Iemand ervaring hiermee ?

Dat is absoluut de valkuil ja.

Niet alleen met muziek, ook met werk etc. Ik kies vaak 1 en maximaal 2 experts die ik echt goed vind en vertrouw. Vaak praten ze ook meer over strategieën en concepten, dan de precieze uitwerking. Dat zoek ik lekker zelf uit en dat is ook leuk om te doen. Heb ik wel echt een tutorial nodig, dan doe ik dat pas als ik tegen een 'probleem' aanloop. Als je niet uitkijkt gooit een YouTuber alles wat kan (en moét, hoezo?) over de schutting, raak je daaronder bedolven en maak je helemaal geen muziek meer.

Ja, beetje waken voor de ver-LinkedIn-ificatie ook. Voor je het weet zit je zo vuistdiep in allerlei allerlei efficientie en effectiviteitsellende (met vaak dubieuze resultaten, als er echt een 'gegarandeerd werkende methode' zou bestaan kwam er niet ieder jaar iets nieuws want dan gebruikte iedereen dat wel) dat je meer het gevoel hebt dat je op je werk zit dan dat je met kunst, expressie en/of vrijetijdsbesteding bezig bent.

@Montfrooij de rijs is inderdaad belangrijk, ik ga er niet vanuit dat ik er goed in zal worden maar mijn doel is een zen hoekje in huis waar ik lekker alles los kan laten. Te technische complexe hardware kan hier echt in de weg zitten, dat is een beetje waar ik nog tegen aan hik met de MODX echter is dit ook een piano voor me en er is iets anders dat me naar dit device toetrekt, weet niet wat dat is en tevens vind de geluiden erg goed. Ik denk regelmatig dat ik gewoon had moeten doen als de rest (cirquit tracks, minilogue xd en een bassstation 2 als eerste set) Maar dan kijk ik naar De MC707 en weet dat dat aparaat vrij hands on is en bijna hetzelfde kan en de lekker klikkende knoppen op de Poly D en het prettige toetsenbord en prachtige arps op de MODX en toch wat minder spijt. Maar goed all hindsight en iedere keer wordt ik wel weer wat wijzer (hoop ik).
De 707 is een fijne jam machine.
Ik heb nog geen beter brein gevonden waarmee je lekker kunt jammen.
Duurde even voor mijn brein snapte dat ik er geen complete tracks uit moest willen persen of lange composities, maar voor snel iets lekkers hebben 'loopen' en daar op door kunnen bouwen ken ik geen betere box.

Ik zoek nog een goede stoel die voldoet,
Echt goede stoelen zijn duur maar kijk op internet of bij jou in de regio ergens een outlet zit met tweedehandse stoelen, dan heb je misschien voor weinig geld een lekkere stoel die ook goed zit en instelmogelijkheden heeft.
Belangrijkste is eigenlijk dat je wat spullen hebt staan die als je ze aanzet dat je startklaar bent en meteen wat ideetjes kan neerzetten, inspiratie en ideetjes is een ongrijpbaar iets dus je moet het ijzer smeden als het heet is.

Echt goede stoelen zijn duur
In principe eens, maar ....

Ik ben inmiddels al met de derde bezig uit deze serie (2 in gebruik en 1x eentje vervangen nadat 'ie te oud en vies was geworden), en bevalt nog altijd uitstekend. Erg comfortabel en volgens mij vrij ergonomisch, ik kan er urenlang prettig op zitten in elk geval. Maar ik heb geen special needs qua rug- of nekklachten.

Voor €20 extra kunnen er nog een paar optionele leuningen op ook :D

Wat betreft stoel zat ik eigenlijk als iets als dit te denken, ps niet naar de prijs kijken het ging me om het type stoel

Reden hiervoor is omdat ik heb gemerkt dat als je lekker bezig bent staan of hoger zitten fijn is. Maar als je aan het luisteren bent of iets aan het programeren bent wil je ten minste kunnen zitten. en vaak een houding ergens tussen zitten en staan in hebt/zou willen. Iemand ervaring met deze type stoelen?

Ik heb overigens al 15 jaar hetzelfde stevige bureau en stoel in huis, deze heb ik toen bij zo'n 2e hands office uitverkoop gehaald. Echt onverwoestbaar spul. ziet er nog schoon en netjes uit na al die jaren (wel onderhouden).

De huidige set heeft alles wat een standaard preset kan hebben dit ingesteld. Modx is meteen midi toetsenbord voor alles en alles kan gewoon ook standalone draaien zonder teveel poespas en dingen los te trekken.

@Montfrooij helemaal mee eens, van alles wat ik gekocht heb ben ik hier het meest tevreden mee. Enige wat ik mis is wat verfijnder note/midi editing en 8 bars per clip voelt soms te kort.

@Montfrooij helemaal mee eens, van alles wat ik gekocht heb ben ik hier het meest tevreden mee. Enige wat ik mis is wat verfijnder note/midi editing en 8 bars per clip voelt soms te kort.
Scale van de clip op 1/8e zetten, heb je ineens het dubbele. Quantization uit als je dan toch ‘sneller’ wilt kunnen spelen (noten kort op elkaar)

Back