Om te beginnen met het maken van het muziek (het proces van een beginner).

Ik heb wel weer wat updates maar ben hier nog mee aan het spelen. Dus ga hier een proper verhaal van maken.

Korte opsomming:
-Heb Ableton live light (nog niets mee gedaan maar zat bij mijn nieuwe midi keyboard ga ik zeker mee beginnen)
-heb een nieuwe midi keybord
-ben met de functionaliteiten van de Roland aan het spelen en muziekstijlenaan het proberen.
-ben aan het rond kijken voor studio monitoren van 5-6" ivm de kleine hobby kamer
-ben lijstje eisen en eerste synthesizer modellen aan het samenstellen.

Maar ga dit pas over een maandje of zo updaten als ik wat meer te vertellen heb dan dat ik wat spul gekocht heb.

Je wil vooral sounds maken en met hardware spelen heb ik begrepen maar omdat je Ableton live light hebt wil ik je graag vertellen dat als het om sounds maken en bewerken ook een heleboel in Ableton kan die je kan bespelen met je keyboard.
In Ableton heb je Simpler, dat is een device waar je audiofiles/sounds in kan laden en dan kan je er van alles mee doen, ik ga dat niet allemaal hier vertellen maar misschien als je wat tijd over hebt een keer dat het leuk is om 'ns te zien hoe dat werkt?
Hier een voorbeeld in deze clip;simpler
Je kan eventueel nadat je een mooie sound hebt gemaakt ook nog allerlei effecten er achter zetten bijv een delay, reverb of een echo want Ableton heeft een hele trits aan effects.

Nog even over de monitoren; pas op dat je niet te groot kiest als je een kleine kamer hebt, 6" kan al overkill zijn en scheelt je nog geld ook, op internet vindt je genoeg info.

Een kneiterdure synth met heel veel sounds, knopjes en lampjes is natuurlijk veel leuker :D

Een eerste update na het beginnen.

Ik ga in ieder geval de ups, downs, plannen.

De ups:
Ik heb een muziekstijl gekozen waar ik echte verder in wil. Dat wil niet zeggen dat ik me afsluit van andere stijlen, maar wel dat de focus van gear en leerstijl hier de voorkeur aangeeft

Ik heb als voorkeur 2 stijlen gekozen.
Ik ga neoklassieke met de piano combineren met ambient, dit omdat ik al klassieke pianolessen heb van een docent en neoklassiek een vrij minimalistische stijl is die goed combineert met ambient en atmosferische geluiden. De meeste neoklassiek is vrij minimalistische en heel dynamisch met veel herhalende ritmes en noten, dit past bij de stukjes live willen doen of via de sequencer.

De tweede stijl is EDM, gewoon omdat dit breed allround is met veel tutorials online en aansluit bij veel soorten muziek and relatief makkelijk in te komen is en mijn doel ontspanning en een uitleven wel bereikt.

verder heeft het midikeybord geholpen om wat handiger te worden en zeker wat toegevoegd. Ik heb best wat kunnen experimenteren met baslijnen en ritmes en voornamelijk een beetje een basis gelegd.

De downs:
Ik speel er niet zo vaak mee als ik had gewild, tegenvallers zijn: de Roland mc 707 menu diving voor aanpassingen en geluiden te kiezen slokt de meeste tijd op en ik vind het niet echt leuk om op de mc707 geluiden te maken.
Tevens moet ik iedere keer alles opzetten en afbreken, ik heb wat speakers een midi keyboard (wat verrassend groot is) en de Roland die mijn hele bureau in beslag nemen dus ook iedere keer opbouwen\opruimen, dit nodig niet altijd uit om te beginnen.

Ik verwacht dat het eerste probleem opgelost wordt als ik mijn eerste synth koop omdat ik hier zeker ga kijken naar hands on controls.
Het 2e probleem wilde ik hoe dan ook aanpakken, maar moet eerst een paar nieuwe kasten kopen zodat ik de kasten op de studie/hobbiekamer kan vervangen door een bureau/muziekhoek waar ik alles uitstal.

Eerlijk gezegd waren bovenstaande zaken de enige downs, ik had gehoopt de mc707 wat meer gevoeld gaf met het maken van muziek maar denk dat de kracht voornamelijk zit in het sequencen en aansturen van andere hardware(althans zo zie ik het nu) en dit voelt wat beperkt met drumkits reactief bedienen (zeker als ik naar de tr8s tutorials kijk) en de interne geluiden geven me niet echt een wow gevoel En het maken van geluiden. Samples heb ik overigens niets mee gedaan.

Verdere plannen:
Ik ben bij mijn pianolessen bijna klaar met de lesmethodes en daarna gaan we de mooie stukken pakken om te leren, dit gaat me zeker helpen bij de learning curve richting de primair gekozen stijl.

volgende maand ga ik in ieder geval nieuwe meubels kopen, een setje goede monitor speakers met tenminste een 5" woofer en basreflex aan de voorkant (ivm de vorm Vande ruimte die is l shaped en in een hoek) en ik wil een eerste synthesizer kopen. Ik ben aan het dubben om een veelvoorkomende starter synth te kopen (Korg Minilogue XD) of meteen 1500 er tegenaan te gooien voor een midrange die voldoet aan hands on en de meeste van mijn beginners eisen. Ik heb ook overwogen om in ruil voor wat biertjes mogelijk wat mensen om te kopen om mee te gaan naar een muziekwinkel en hier wat synths uit te proberen en advies in te winnen. Maar het GAS syndroom zal ik waarschijnlijk niet immuun voor zijn, ik heb nog geen enkele synth aangeraakt en ken de meeste modellen uit mijn hoofd en waarom ze populair zijn of juist niet (dus ik kijk al teveel wat ik wil hebben).
Ik wil hoe dan ook een TR8S hebben, omdat deze heel schappelijk geprijsd is en iedereen is er goed over te spreken en dan hebben we het nog niet over de enorme hoeveelheid turoials online.

Maar nu wil ik vooral meer gear, en de basis compleet hebben zodat ik voor mijn gevoel pas echt kan beginnen. Dus ik vrees dat ik rond black Friday ineens toch wat armer ben deze maand.

Qua vragen heb ik niet veel, buiten wat gear gerelateerde vragen om.
Ik zag het advies voor syntorial, dit zag er leuk uit om wat basis theorie op te doen voor geluid typen en een basis skillset.
Ik will daarnaast een tr8s, en een synth en de monitor speakers kopen. dus dat is al snel 1500-2500 euro armer.

De gear vraag die ik heb is 2 ledig, is het wijs om meteen wat hogere klasse gear te nemen die voldoet aan hands on control en langer mee kan en waarschijnlijk minder snel vervangen wordt en betere keybed heeft. of moet ik gewoon lekker simpel begginen en onderaan bescheiden starten. Het budget is het probleem niet, ik heb al gekozen hoeveel ik er aan uit wil geven. Het gaat om wat geeft me de meeste bang/fun for money en met welke investering leer ik het meeste. of is de Minilogue xd met de tr8s al zoveel fun gegarandeerd en leert die me veel. Want voor 1500 euro kun je behoorlijk complete en leuke synths kopen met prachtige presets en functies.

Als het advies is ga voor die 1500, dan zou ik wel wat guidance willen, want het internet staat vol met advies voor starter gear, of advies voor de beste gear. Maar midrange gear om mee te beginnen praat niemand over.

Kortom, ik ga mezelf volgende maand ziezo verwennen!
En als iemand een dagje mee wilt voor wat synthesizer advies en uitproberen in een winkel dan zou ik dat erg leuk vinden. (ik betaal in biertjes/drankjes bij de een cafe in de buurt)
Tevens dan ook meteen de vraag wat is een leuke store om naartoe te gaan en met knopjes te spelen?

Helaas qua performance niet veel in deze update maar het is slechts een maand later. maar ik kijk er erg naar uit om er vol op in te gaan.

Leuk om even je voortgang te lezen!
Je wilt iets met neoklassiek en ambiënt en je hebt een Arturia midikeyboard gekocht, voor je hardware gaat kopen wat leuk is en je wel wat aan wil uitgeven vraag ik me af; heb je al naar Analog Lab Pro gekeken die je erbij krijgt want als je ambiënt wil maken dan zit daar zeker zoals in de Augmented Series hele interessante presets bij die je met je keyboard kan aansturen al is het wat beperkt qua funkties natuurlijk maar het kan een basis zijn voor de ambiënt muziek die je wilt maken.

En momenteel is bij Arturia de Black Friday Sale begonnen en is Pigments 6 nu voor 99 euro te koop (50% korting) het leuke is dat die ook meteen gesynct wordt aan je keyboard qua controls en je kan zelf het verder toewijzen, ik weet niet of je Pigments kent maar da's echt een softsynth waarmee je alle kanten op kan en zeker qua sounddesign is het een hele goede vst.
Je kan van alles moduleren en waarmee je bij hardware handen tekort zou komen heb je dat probleem bij Pigments niet.
Ik heb 'm ooit gekocht als Pigments 1 voor de halve prijs en tot nu toe zijn t/m versie 6 alle updates gratis geweest, misschien dat dit een welkome aanvulling kan zijn voor het maken van muziek.
Ik ga geen advies geven voor een mooie dure hardware synth want iedereen heeft zo z'n voorkeuren maar als je in Brabant woont dan lijkt me Musicstore in Keulen wel een fijne winkel omdat ze daar van alles hebben staan om uit te proberen.

Laatst gewijzigd:
Ik heb de meeste software geactiveerd en uitgeprobeerd en best wel even bezig geweest met de geluiden. Ik heb er eigenlijk niet echt over nagedacht dit echt te gebruiken omdat ik tussen mijn oren echt met hardware wil spelen, maar de combinatie lijkt me eerlijk gezegd ook wel aantrekkelijk.

Bij het keyboard zat ook Ableton live lite, dit wil ik zeer zeker ook een het leer proces meenemen.

Maar doel 1 is nu echt lekker even spelen, ik zal hem dit weekeinde weer eens aansluiten op de Mac en even kijken welke geluiden er op zitten en wat ik kan kopen. Ik kan natuurlijk dit ook als een instrument zien en koppelen. De Roland zelf is namelijk ook een audio interface en kan dus allemaal goed gekoppeld worden.

Hehe, ik vrees dat dit ook veroorzaakt wordt door de markt.

Ik heb nog niet echt een realistisch beeld wat werkt en hoe ik er mee om moet gaan, en het was een beetje vertekend te denken dat de Roland mc707 alles kon als basis op een prettige manier.
Dit is de reden dat ik snel wat extra gear wil, gezien ik echt graag wil beginnen.

Ik ben overigens niet ontevreden over de mc707, mijn beeld was alleen niet heel realistisch. Het was ook te mooi sampler, synth, drumcomputer en sequencer in een en die dit perfect in clips kon mengen. Ikzelf denk dat als ik de pads gebruik en de sequencer + de preset voor een default project goed zet dat ik wel een perfecte setup heb om lekker te spelen. Maar dan moeten de kanalen wel naar wat extra hands on synths gaan en ik heb tutorials gezien van de trs8 en denk dat deze qua drums en sample triggers best wel wat kan toevoegen met name door de hands on flow hierop. de rest wil ik de recording/sequencing van de mc707 meester worden.

Must haves voor mij zijn dus de:
Tr8S (zeer betaalbare gewaardeerde drumcomputer).
Electrische piano (ik weet nog niet welke maar ivm mijn primaire stijl moet dit wel een goede zijn dus verwacht ik niet goedkoop).
Bas synth (mono synth learning curve en meer om een compleet iets te hebben).
2 goede hands on lead/pad synths of goede allrounders.
iets wat goed samples kan maken e

als ik bovenstaande opsom ben ik denk ik al snel 5000-6000 euro armer. en dan negeer ik de mixer, mc707 midi toetsenbord en monitor speakers nog.

Pffff waar ben ik aan begonnen, is dit inderdaad de start van mijn inburgering cursus :P

Bas synth (mono synth learning curve en meer om een compleet iets te hebben).
Neem dan een Novation Bass station 2 mee in je overwegingen, nette prijs en heel veelzijdig.

iets wat goed samples kan maken
Stel je zou Ableton gaan onderzoeken dan heb je in de versie die jij hebt sowieso al Simpler da's echt prima voor het maken en bewerken van samples, in de uitgebreidere versie van Ableton dan heb je ook nog Sampler en wil je echt de old school Akai sound benaderen dan heb je voor 2 tientjes RX 1200 die afgelopen jaar ook nog een mooie update heeft gehad en gratis een uitgebreide ambiënt sampleset erbij, dat scheelt weer in de kosten zo bij elkaar.

Laatst gewijzigd:
Kijk uit voor gas (gear acquisition syndrome) voor je het weet staat je studio vol. En is je portemonnee leeg. En ben je alleen maar bezig om instrumenten te leren spelen apparatuur uit te vogelen. En heel veel halve nummers op je pc.

Ik had in mijn update een vraag gesteld ver mischien toch voor de wat duurdere aparatuur te gaan. Maar bij nader inzien moet ik gewoon zon Bas station, minilogue en tr8s halen en targets zetten voordat ik meer apparatuur koop. En ik krijg nu eigenlijk al erg veel goed advies om hybride te werken met de tooling die ik bij mijn keybord heb gekregen. De zaken waar ik dan al handig mee moet worden kan ik theoretisch al een paar jaar leren.

Maar bij nader inzien moet ik gewoon zon Bas station, minilogue en tr8s halen en targets zetten voordat ik meer apparatuur koop.
Ik denk als je begint met de Bass Station 2 en de TR8 S (ik heb zelf de TR 8 )dan heb je al heel veel om te beginnen want voor je de Bass Station met z'n mogelijkheden van onder tot boven hebt geprobeerd ben je al een heel stuk verder en kan je beter bepalen wat je daarna nog nodig hebt.
Kijk voor de grap maar 'ns op youtube naar de AFX mode die in de laatste updates indertijd bij de Bass Station erbij is gekomen, da's al heel veel naast het gewone bass synthwerk.

Net een leuk gesprek gehad met iemand van Bax music, en ik ga op kort termijn naar zon xxl store in Amsterdam om wat geld uit te geven zodat ik al mijn basis gear wens kan verzadigen en een hele middag kan spelen met wat spul en de verkoper zijn tijd verdoen met 1001 beginners vragen :).

En waarschijnlijk GAS erger maken ipv voorkomen.
Ik kijk er lig naar uit, en mocht iemand lekker mee willen en naderhand bijkletsen met een biertje dan is die ook welkom.

Hola.
Niet onbelangrijk.
Maak een vaste plek.
En met vst plugins kom je ook al ver zonder dat het duur word.

Groeten van andreosi

Dit zijn geen technische voorstellen, maar wel mentale.
Meeste belangrijke om iets te bereiken,slechts één woord.GEDULD.
Het helpt om door te zetten en niet op te geven, tegenslagen overwinnen.
Geduld en discipline helpen je om je eigen creatieve vuur aan te wakkeren en je eigen muzikale indentiteit te ontwikkelen, in plaats
van alleen maar gebaande paden te bewandelen.(citaat).
Door geduld kun je ook genieten van je eigen leerproces in plaats van gefrustreerd te geraken door niet meteen het gewenste resultaat te bereiken.
En wat de technische kant betreft.Zo weinig mogelijk instrumenten, maar wel kwaliteitsvolle.Je bent dan meer bezig met muziek maken.

Ik ben me bewust van geduld met muziek, ik ben op latere leeftijd met pianolessen begonnen en na 3 jaar voel ik me nog steeds een enorme beginner maar het is een vermakelijk proces en de behendigheid is behoorlijk gegroeid, ik blijf vooruitgang zien en moet gewoon accepteren dat tijd niet alttijd beschikbaar is voor snelle progressie ivm werk en andere verplichtingen.

Dit electronische muziekpad is nieuw en ik ben eigenlijk nog bezig om basis te verzamelen dus ermee spelen voelt nu incompleet. Dus wil ik graag instrumenten kopen. Ik ben alleen bang voor kwantiteit ipv kwaliteit aankopen als ik meteen budget koop. Ik heb mijn muziek stijl gekozen gebaseerd op waar ik al les en theorie in krijg, nu de gear om dat waar te maken. Ik heb eigenlijk ook advies nodig wat goede basis gear voor mijn doel is. Maar ik ga gewoon een keer naar zon store om dit hands on te proberen. En heb hier al goede adviezen gekregen en toch wat interesse gewekt om ook wat vst te gebruiken echter heb ik dan weer een goede mixer/audio interface nodig. (Ik wil niet alleen achter de pc zitten voor het design).

En geduld… taja is niet mijn sterkste kant maar ik ben me er bewust van, en ik ben van nature wen koppige doorpakker/uitzoeker die plannen blijft maken tot het werkt dus ik maak me daar niet zo druk om. Maar die plannen kunnen er wel voor zorgen dat ik

Doel is wel altijd hetzelfde:
entertainment , mindfullness en een bezigheid/skill voor mijn pude dag.

Soms denk ik dat tutorials het alleen maar ingewikkelder maken.
Je leert het meest door te klooien / spelen. En als je iets specifieks wilt weten kijk in het manual.
In het begin beter één manier van werken ; alleen computer OF alleen hardware.
Door het te combineren wordt het onnodig complex met veel te veel keuzes.

Een analoge synths met veel knoppen erbij helpt enorm voor de fun factor.

Ik ben alleen bang voor kwantiteit ipv kwaliteit aankopen als ik meteen budget koop.
Als je de merken die je nu op het oog hebt (oa Novation, Roland, Korg) dan heb je gewoon goede merken en Novation heeft sowieso een prima aftersales service want volgens mij zijn ze de enigste met een livechat service 5 dagen in de week zodat als je een vraag hebt dan kan je live met een medewerker chatten en al je vragen stellen.
Ik had zelf indertijd een vraag en ik heb ruim een half uur een chat gehad en later op de dag stuurde die jongen me nog een clipje hoe iets werkte, echt uitstekend hoe ze dat doen; https://support.novationmusic.com/hc/en-gb/articles/115004248569-Contact-Details

Back