Met welke tool haal je geluid uit filmbestanden?

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik ben op zoek naar een goed, makkelijk en snel programma om de soundtrack uit filmpjes te halen.

Volgens mij kan het wel met virtual dub, maar dit is er niet echt voor gemaakt en redelijk uitgebreid. Het lijkt dat er makkelijkere tools voor te vinden zijn.

alvast bedankt!

Amateur

Amateur

Ik neem gewoon het geluid op van de film... door het geluid van mijn pc op te nemen... is niet echt professioneel, maar dan moet ik geen extra tools openen etc.
Vroeger legde ik een draadje van out recht naar de in, maar je kan ook het geluid zelf opnemen... ergens in je programma de juiste input kiezen, weet niet meer hoe....

anyway, ff terzijde :walker:

Ik gebruik inderdaad virtual dub daarvoor, het is gratis en goed. :okdan:

Als ik een sample uit bijvoorbeeld een dvd wil halen (wat ik uiteraard nooit doe want dat mag niet) ;)
Dan neem ik direct de uitgang van de geluidskaart op. Is bij mijn computer gewoon een setting.
Gewoon audio opneem programma starten (bij mij wavelab) en dan via powerdvd de dvd afspelen.

Ik weet dat er programma's zijn waarmee je de audiostream direct uit de film kan halen maaaar....ten eerste kost dat meer tijd om te doen en ten tweede moet je daarna een audio only file doorspitten om het juiste stukje terug te vinden.
Terwijl als je de film afspeelt je visuele feedback hebt waar je zit.

Nogmaals, niet dat ik ooit samples uit films heb gebruikt hoor ;) echt niet...ik zou niet durven.
Staat straks opeens de MPAA of de RIAA voor je deur...of nog erger, stichting BREIN

Je mag best geluid gebruiken, waar ook vandaan. Maar als je het openbaar gaat maken, zonder toestemming, dan pas heb je een probleem ;)

Ik gebruik ook de line out van m'n laptop die direct in de line in van mijn usb geluidskaart (aan diezelfde laptop) zit.

het is nog niet eens echt bedoeld om te samplen uit films. Dat is idd makkelijk met beeld erbij.

Het gaat meer om hele stukken om daar weer rare dingen mee te doen en vervolgens terug te plaatsen. Maar ook om het geluid van (ook zelf geschoten) filmpjes te verbeteren.

Toch nog maar wat proberen met virtual dub dan :okdan:

Je mag best geluid gebruiken, waar ook vandaan. Maar als je het openbaar gaat maken, zonder toestemming, dan pas heb je een probleem ;)

Dat probleem heb je pas op het moment dat men weet te achterhalen wat de bron van je sample was. Bovendien valt het zelfs als dat het geval is nog enorm mee, meestal gaat het pas een probleem worden als je geen toestemming hebt EN het een hit wordt. Dan ruiken ze opeens geld als het ware.

quicktime pro

kan je later ook weer makkelijk shit onder de film terug leggen etc

Heb al eens supervette stukken gesampled door mijn dvd-speler aan mijn 5.1 versterker te hangen, en alleen de centerspeaker door te lussen naar mijn geluidskaart! Alleen maar stemmen, de muziek en omgevingsgeluid kwam door alle surroundluidsprekers en werd niet opgenomen!

Heb al eens supervette stukken gesampled door mijn dvd-speler aan mijn 5.1 versterker te hangen, en alleen de centerspeaker door te lussen naar mijn geluidskaart! Alleen maar stemmen, de muziek en omgevingsgeluid kwam door alle surroundluidsprekers en werd niet opgenomen!

Vet! ga ik ook eens proberen :)

Waarom moeilijk doen. Je kunt toch alles wat je afspeelt op je PC toch ook direct intern opnemen? Ik zet gewoon mijn Wavelab aan en sample het zo als de DVD of whatever loopt.

Ik heb in de mixer van mijn geluids kaart een patch panel (direct wire) waarmee je van asio naar mme naar wdm kan patchen en omgekeert.

Dus gewoon film kijken spoelen naar het stukje wat je wilt hebben en wavelab of cool edit openen en recorden maar. Werkt erg eenvoudig.

esp_1010_panel_directwire.jpg

Volledige versie kost rond de 30 $, maar demootje is gratis te gebruiken:

ImTOO :) fijn hoor.

Audacity hier ook sinds kort in gebruik. Bevalt best. Ik deed eerst hetzelde als veel mensen hier doen. Audio uit naar bijvoorbeeld mixer en dan weer de geluidskaart in. Maak je toch een extra conversieslag en dus inleveren op de kwaliteit van de sample. Audacity werkt ook sneller en makkelijker dan mijn oude methode.

Gewoon stukje film in Cubase laden... kan je kiezen of je de audio als apart kanaal wil hebben en kan je er mee doen wat je wil (inclusief overdubben en gekke dingen doen ;-)

Gewoon stukje film in Cubase laden... kan je kiezen of je de audio als apart kanaal wil hebben en kan je er mee doen wat je wil (inclusief overdubben en gekke dingen doen ;-)

.
Hehe, ik vond Cubase toch een beetje aan de dure kant om alleen hiervoor te gebruiken ;)

Niet als je de LE versie gratis bij je geluidskaart krijgt :eureka:... Dit kan denk ik ook wel met andere sequencers die je bij geluidskaarten krijgt, dus wie weet zit er nog ergens een CD'tje in de la :D

Back