Met welke tool haal je geluid uit filmbestanden?

Audacity hier ook sinds kort in gebruik. Bevalt best. Ik deed eerst hetzelde als veel mensen hier doen. Audio uit naar bijvoorbeeld mixer en dan weer de geluidskaart in. Maak je toch een extra conversieslag en dus inleveren op de kwaliteit van de sample. Audacity werkt ook sneller en makkelijker dan mijn oude methode.

Ik heb Audacity ff getest op m'n laptop...dvd-tje opgezet en de audio opgenomen...maar wat een waardeloze geluidskwaliteit ; slecht stereobeeld,slechte laagweergave en irritant hoog met ruis...
Ter vergelijk ff hetzelfde stukje op m'n pc (via Wavelab) opgenomen en ik schrok van de verschillen...heb nog diverse instellingen geprobeerd,andere sample rates en interne volumes,maar het blijft waardeloos...ik denk dat het 'm zit in hun SRC of hun conversie van eigen files naar Wav,want het lijkt me dat het niet zo veel verschil moet uitmaken...

Maar goed,Audacity een afrader dus wat mij betreft...

Dat is natuurlijk helemaal waar! Ik heb ze toevallig niet, maar dat had goed kunnen zijn.

Het gaat me echter om een zo simpel mogelijke tool. Aangezien er over het algemeen toch een mp3 bestand in de avi zit, moet dat erg makkelijk eruit te tillen zijn!

Heb al eens supervette stukken gesampled door mijn dvd-speler aan mijn 5.1 versterker te hangen, en alleen de centerspeaker door te lussen naar mijn geluidskaart! Alleen maar stemmen, de muziek en omgevingsgeluid kwam door alle surroundluidsprekers en werd niet opgenomen!

Dat is handig. Maar er moet toch ook wel een tooltje zijn om alleen het center kanaal uit een dvd te slopen. Dat zou echt heel handig zijn. Altijd schone vocals! :biertje:

Ik heb Audacity ff getest op m'n laptop...dvd-tje opgezet en de audio opgenomen.....

Vond 't maar ERG lang duren voordat ie 't geïmporteerd had in Audacity; heb 't ook gecancelled halverwege (althans ik denk dat ie halverwege was......)
Maar misschien (zeer waarschijnlijk) doe ik iets fout..

Blijf erbij: ImTOO is erg fijn (de demo al!) Dit is tot nu toe een van de weinige programmaatjes waarvan ik denk: goh, laat ik 'm eens gaan kopen een keer!
Uiteraard pakt dit progje wel ALLE audio, dus niet alleen de stemmen...da's wel weer jammer..

Note: voordat iedereen me gaat beschuldigen :D Ik ga voor programmaatjes altijd zoeken naar freeware. Er zijn gewoon weinig/geen non-freeware programmaatjes die ik echt gebruik.

Ik heb Audacity ff getest op m'n laptop...dvd-tje opgezet en de audio opgenomen...maar wat een waardeloze geluidskwaliteit ; slecht stereobeeld,slechte laagweergave en irritant hoog met ruis...
Ter vergelijk ff hetzelfde stukje op m'n pc (via Wavelab) opgenomen en ik schrok van de verschillen...heb nog diverse instellingen geprobeerd,andere sample rates en interne volumes,maar het blijft waardeloos...ik denk dat het 'm zit in hun SRC of hun conversie van eigen files naar Wav,want het lijkt me dat het niet zo veel verschil moet uitmaken...

Ik heb inmiddels zoveel aan dat programma zitten rommelen dat ik hem ook weer van mijn computer af heb gegooid. Ik haalde goed resultaten met een live cd'tje van een concert en weer hele slechte met een normale film DVD. Inmiddels gebruik ik DVD Audio Extractor 4.3.0. Nadeel is dan weer dat je hele grote audiofiles krijgt waarin je op zoek moet naar dat vette stukje. Hier moet je dan alsnog weer gaan knippen. Wavelab lijkt dan toch de enige goede en snelle optie.

Van ruis heb ik overigens geen last gehad.

Laatst gewijzigd:
..Hier moet je dan alsnog weer gaan knippen. Wavelab lijkt dan toch de enige goede en snelle optie.
.

Met bijv. het programmaatje DVD shrink (freeware!) kun je vrijgemakkelijk een stukje uit een film rippen. Vervolgens kun je daar weer met een ander programmaatje de audio er uit plukken. Omslachtiger, maar gratis en 't werkt.

Met bijv. het programmaatje DVD shrink (freeware!) kun je vrijgemakkelijk een stukje uit een film rippen. Vervolgens kun je daar weer met een ander programmaatje de audio er uit plukken. Omslachtiger, maar gratis en 't werkt.

Hmmm....Kan ik ook nog eens proberen. Thanks!!:biertje:

...... vandaag een halve dag zoet geweest met dit onderwerp.
Ik heb in de directe omgeving geen dvd speler kunnen vinden die 5.1 uitstuurt, daar heb je namelijk 6 aparte uitgangen voor nodig (is niet hetzelfde als pro logic). Ik heb ook geen 5.1 geluidskaart in een pc zitten. Op die manieren had ik makkelijk de "center" (stemmen) ergens uit kunnen samplen. Dus ben met software gaan zoeken:

- Cubase LE kan geen dvd's rippen, ondanks dat het hierboven wel wordt genoemd.
- AoA dvd ripper werkte niet/moeilijk
- DVD shrink werkte niet/moeilijk
- Soundforge vroeg om speciale pluggins die ik voor het gemak gelijk kon kopen van de Sony website.

Uiteindelijk is het gelukt met DVD audio extractor: http://www.castudio.org/dvdaudioextractor/index.php

Werkt super makkelijk, even selecteren welke chapter je wilt en in wat voor formaat het moet (wave/mp3/etc) met wat voor frequentie/bitrate.
Daarnaast kan je kiezen of je per kanaal een aparte file wilt.
Ook handig om van muziekdvd's een 2 kanaals stereo audio cd te maken.

attachment.php

Binnen een minuut had ik het gehele hoofdstuk in 6 audio wavefiles, waarbij wavefile 3 de center was met alleen de stemmen en een klein beetje achtergrond. Precies wat ik zocht.
Het is nog een klein prg ook :)

Echter is dit een 30 dagen trail, daarna moet je registreren en dat kost $ 32,50 (otw 23,00 €uro).

Attachments

• audioextractor.JPG
    audioextractor.JPG
    34,6 KB · Bekeken: 147
Laatst gewijzigd:
FF over het gebruik van filmfragmenten:

Ik heb een tijdje terug gelezen dat er een regel is (of komt) die het toestaat om zulke audio fragment te gebruiken...wanneer het op een recreatieve manier gebeurd.

Mocht je daar meer over weten...google!

En je kan natuurlijk altijd bij Buma/Stemra terecht met die vraag.

DVD audio extractor hier ook nog steeds in gebruik. Hier haal ik gewoon de beste resultaten mee. Een maatje van mij gooit er hele concerten (DVD) mee over naar wave. Audacity heb ik nog een keertje opnieuw geïnstalleerd, maar daar zat ik toch weer mee te kutten en haalde er verschillende resultaten mee. Van zeer slecht tot goed.

Als je gewoon even snel iets wilt opnemen is de manier van wavelab (intern opnemen) denk ik de beste. Maar goed dat was dus al door XTRESIST besproken.

...... vandaag een halve dag zoet geweest met dit onderwerp.
Ik heb in de directe omgeving geen dvd speler kunnen vinden die 5.1 uitstuurt, daar heb je namelijk 6 aparte uitgangen voor nodig (is niet hetzelfde als pro logic). Ik heb ook geen 5.1 geluidskaart in een pc zitten. Op die manieren had ik makkelijk de "center" (stemmen) ergens uit kunnen samplen. Dus ben met software gaan zoeken:

- Cubase LE kan geen dvd's rippen, ondanks dat het hierboven wel wordt genoemd.
- AoA dvd ripper werkte niet/moeilijk
- DVD shrink werkte niet/moeilijk
- Soundforge vroeg om speciale pluggins die ik voor het gemak gelijk kon kopen van de Sony website.

Uiteindelijk is het gelukt met DVD audio extractor: http://www.castudio.org/dvdaudioextractor/index.php

Werkt super makkelijk, even selecteren welke chapter je wilt en in wat voor formaat het moet (wave/mp3/etc) met wat voor frequentie/bitrate.
Daarnaast kan je kiezen of je per kanaal een aparte file wilt.
Ook handig om van muziekdvd's een 2 kanaals stereo audio cd te maken.

attachment.php

Binnen een minuut had ik het gehele hoofdstuk in 6 audio wavefiles, waarbij wavefile 3 de center was met alleen de stemmen en een klein beetje achtergrond. Precies wat ik zocht.
Het is nog een klein prg ook :)

Echter is dit een 30 dagen trail, daarna moet je registreren en dat kost $ 32,50 (otw 23,00 €uro).
.
Handige tip thanks :okdan:

:okdan: Ik was net van plan om met google een dvd-ripper te zoeken, maar nu kan ik direct aan de slag.

VLC player.
Media
Convert
Add, browse de file die je wilt
Convert

Nieuw windowtje

Profile, selecteer de audio, is er wav audio dan staat die er tussen, of CD kwaliteit.
Start.

Losless audio komt er aan.

FF over het gebruik van filmfragmenten:

Ik heb een tijdje terug gelezen dat er een regel is (of komt) die het toestaat om zulke audio fragment te gebruiken...wanneer het op een recreatieve manier gebeurd.

Mocht je daar meer over weten...google!

En je kan natuurlijk altijd bij Buma/Stemra terecht met die vraag.

Ah fuck die shit toch, is toch belachelijk om zo de regeltjes te volgen

of zijn we allemaal van die brave burgermannetjes hier :D

Back