Decibel meter. Deze goed genoeg?

gremlin23

Compleet gestoord!
Yo,

Ik wil binnenkort de dB waardes van mijn studio gaan meten om alle speakers in mijn studio beter af te stellen, en ben om deze reden op zoek naar een degelijk, doch goedkoop, dB (SPL) metertje.
Deze heb ik momenteel op het oog: http://shop.cxtreme.de/scripts/wgat...age_to_display=fromoutside&~cookies=&cookie_n[1]=cxe_hk_cookie&cookie_v[1]=CXT&cookie_d[1]=&cookie_p[1]=%2f&cookie_e[1]=Sat%2c+26-Jul-2008+12%3a09%3a56+GMT&scrwidth=1440

I.T.T nog goedkopere varianten meet deze ook de lagere regionen van het geluidsspectrum (tot ong 30 Hz). Wat ik belangrijk acht gezien ik ook over een subwoofer beschik.

Is dit goed genoeg? Iets waar ik voor moet oppassen?

Alvast bedankt,

Frederik.

Bedankt voor de tip. Ik ben echter van plan het bij de Poolse Conrad aan te schaffen (conrad.pl). Hoewel het daar ietsje duurder is ;)

Google verschaft overigens veel over dit apparaatje. Ik ga mij even inlezen. Mocht iemand wat weten, let me know:)

Die spl meter van conrad is oke maar voor lage frequenties niet echt top. Als je hem voor een subwoofer hangt slaat ie nooit zo hard uit zoals ie zou moeten doen.

Ik weet alleen niet of er decibel meters zijn die dat wel goed doen.

Mhhh, is er iets beters te krijgen voor +/- 50 euro?
Er wordt overal altijd gezegd dat een goedkoop SPL metertje meer dan genoeg is om je studio mee te kalibreren...
De SL-100 heeft trouwens een nadeel: Geen AUX out.
Niet zo handig in combinatie met een programma als Room EQ Wizard (EQ) willen gebruiken.

Kent iemand een vergelijkbaar model (voor ong. dezelfde prijs) met aux uit?
:)

Ik gebruik zelf een goedkope analoge van RadioShack. 32 Hz-10 kHz (meer dan die van Conrad dus) en audio out. Maar ja, moet je wel de gelegenheid hebben 'm mee te nemen uit de VS... Maar of ie beter is in het laag kan ik je niet zeggen.

Als je 'm gaat kopen zou ik hem in ieder geval niet uit Duitsland laten komen maar gewoon bij hun Nederlandse shop kopen. Die verzenden gratis.

http://www.conrad.nl/goto/?product=100678

Deze heb ik ook en heb er al diverse surroundsystemen mee afgeregeld.
Werkt prima, ook voor de subwoofer.

Er zijn altijd betere decibelmeters, maar dan zit je automatisch in een veel hogere prijsklasse. Als je budget 50 euro is, dan zul je automatisch rond deze kwaliteit uitkomen.

Kan iemand mij uitleggen hoe je je ruimte dan evt kunt kalibreren
met een dB-meter???

alvast bedankt.

Ik weet het niet helemaal precies meer, maar even uit mijn hoofd:

• Men neme: roze ruis
  • Stuur de roze ruis op -20dB uit je DAW.
  • Ga met je decibelmeter op de sweetspot zitten.
  • Stel je decibelmeter in op slow en op meting voor hoge volumes.
  • Begin met de linker voor speaker.
  • Mik met je decibelmeter op de desbetreffende speaker.
  • Zet je surround volumeknop zo in dat je decibelmeter 85dB aangeeft (ja dat geeft een hoop herrie)
  • Ga nu naar de rechterspeaker en zorg dat je bij deze ook 85dB meet (dit regel je op de speaker zelf, indien actieve monitors)
  • Ga op deze manier alle speakers af.
  • Er is ook een standaard voor surroundstudio's waarbij je je surroundspeakers 3dB zachter inregelt (decibelmeter geeft dan 82dB aan), pas bij het encoderen naar Dolby Digital stel je in; Attenuate Surround Levels +3dB. Over het algemeen raad ik je dit niet aan.
  • Meet nu de subwoofer (als het goed is heeft je sub een laagdoorlaatfilter en hoor je alleen een lage rumble), bij deze moet je decibelmeter een waarde tussen de 92dB à 93dB weergeven (stel in met de volumeknop van je subwoofer).

En klaar is Kees!

Laatst gewijzigd:
Cheers Subgroover :biertje:
Je praat nu over Surround, maar gelden de zelfde regels voor 2 speakers?
Heb je tekstje even opgeslagen ;)

:biertje:

Voor 2 speakers is het een stuk simpeler.
Stuur roze ruis naar de ene speaker, meet deze vanaf de sweetspot.
Meet nu de andere speaker en zorg dat deze even hard uitstuurt.

Dit is natuurlijk alleen de volumeverhouding van je speakers. Je kunt ook een complete frequentiekarakteristiek meten en bijstellen met een goede grafische equalizer, maar in studio's gebeurt dit niet zo vaak, dit is meer de werkwijze van een PA-systeem in zalen.

Koop je dan niet beter een meet microfoon à la Behringer ecm8000 ?

Koop je dan niet beter een meet microfoon à la Behringer ecm8000 ?

Ligt er echt aan wat je van plan bent.

Als je je hele ruimte wilt gaan meten, qua frequentiekarakteristiek en op deze manier aanpassingen in je ruimte wilt gaan maken, is de aanschaf van een meetmicrofoon een goede. Behringer zijn wel grappige microfoontjes voor het geld, maar als je serieuze akoestische aanpassingen wilt gaan doen raad ik wel een betere (vaak een stuk duurdere) aan.

Als je een surroundsysteem wilt gaan afregelen heb je niet veel aan een meetmicrofoon en zul je echt een decibelmeter moeten hebben.

Sowieso is een decibelmeter een goede aanschaf, al is het alleen maar interessant om eens te meten hoe hard je afluistert en om verschillende huishoudelijke apparaten te meten. :)
En voor die 50 euro kun je echt niet sukkelen.

Back