midi to cv converter "welke kan ik het beste aanschaffen?"

Ik heb totaal geen ervaring met midi to cv converters. Ook weinig zicht op wat er op de markt is. Wel kom ik de merken Philip Rees en Doepfer veel tegen. Zijn er aandachtspunten waar ik op moet letten bij aanschaf? Voordat ik iets koop, waar ik weinig mee kan. Gebruikerservaringen? Timing?
Hoeveel ingangen en uitgangen is gangbaar? Is er sprake van 1 midi kanaal en meerder outputs CV, of kun je ook afzonderlijke midikanalen uitsturen en de converter als een soort patchbay gebruiken? Ik hoef niet veel outputs. 2 volstaat al denk ik.

Bij voorbaat dank

Ik gebruik zelf de Kenton pro solo en ben daar erg tevreden over.
Ik kan er m'n Mono/poly mee aansturen maar ook m'n Korg sigma die Hz/v heeft.
Er zit ook een pulse signaal op waarmee ik de arpeggiator van m'n Mono/poly
en m'n Akai Ax-60 met midi kan syncen.

Hij heeft verder ook veel mogelijkheden om bv portamento en lfo via midi aan te sturen.

Voor de echte specs kun je dus beter even op de Kenton site kijken, daar is ook de handleiding te downloaden.

de doepfers zijn veel beperkter en kunnen vlgs mij ook geen Hz/v aan, dus oude korgs (Ms en zo) aansturen gaat niet lukken.

hoop dat je hier wat aan hebt

met de doepfer heb ik slechte ervaringen, met meerdere exemplaren. vooral op Korg synths zijn ze slecht. (settings niet onthouden, tracking en timing problemen)

philip rees is wel okay, kenton pro solo heb ik hier ook en dat vind ik echt de fijnste. stabiel, goede tracking, timing en makkelijk te bedienen.

ik gebruik een Syntecno TeeBee, hierop zitten vier cv/gate uitgangen,
elk apart aan te sturen.
verder heeft-ie een din sync output en meerdere midi outputs.
heb je ook gelijk een leuke synth, filter en midicontroller erbij.
misschien een beetje overdreven...

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:

Hz/V en V/Oct, maar dat is al besproken (en ja: een syntecno kan probleemloos hz/v uitsturen, dit is per uitgang vrij kiesbaar).

Verder is het handig om meerdere CV uitgangen te hebben. Je gebruikt CV/gate voor het aansturen van je toetsenbord. Als je bijvoorbeeld nog je filter met een cc wiltaansturen, of een VCA met velocity, dan heb je daar extra CV uitgangen voor nodig.

De resolutie is ook van belang. Met een "normale" resolutie kan je je synth prima aansturen maar raak je je pitchbend kwijt omdat het met deze relosutie niet mogelijk is tussenliggen tonen te maken. Met een hoge resolutie heb je dus ook vaak pitchbend.

Dan zijn er nog extra's.
Zoals ingebouwde LFO's of portamento enzo. Maar ik kan zo wel door blijven gaan :D

Edit:
Er zijn nog veel meer dingen die relevant kunnen zijn die ik niet heb opgeschreven.
Maar misschien kan je een beetje uit de voeten met deze info.

Na een Doepfer MCV4 geprobeerd te hebben die voor mij tekort schoot heb ik nu een Kenton Pro2000mkII.

Wat de Kenton voor mij een succes maakt:
- een hoge resolutie CV output, aansturing van een MS-20 met een MCV4 was geen succes
- fine-tune en scale instellingen, als ik mijn MS20 afregel zodat hij perfect gestemd is het het eigen keyboard is hij dat niet via externe CV, nu kan ik allebei gestemd gebruiken, al freakt de OSC2 pitch alle kanten op als ik switch.
- instelbaar spanningsbereik van elke aux CV output: bv -10V tot +10V of 0 tot 5V
- presets, lekker als je verschillende settings nodig hebt.
- het is een no-worries apparaat, hij doet wat ie moet doen :okdan:

Ik heb nu alle grote merken: de Doepfer MCV-24, de Kenton Pro-2000 Mk1 (2 stuks), de Papareil in de SEMtex en sinds vorige week de Encore Expressionist.
Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen, maar ik vind de Encore het beste werken met Hz/V synths, waarvan ik er nu 3 heb. Maar de Doepfer heeft de meeste aansluitmogelijkheden en is het meest flexibel. Vertel voor welke synth je de converter gebruikt en welke functies je het meest nodig hebt (bv. lfo's, portamento, polyfonie), dan kan ik het beste advies geven.
De Encore gaat niet goed om met polyfonie. Bij elke tweede trigger wordt de eerste aangehouden noot opnieuw getriggerd. Dat is niet de bedoeling. De MCV-24 kan ook polyfonie aan, maar dit heb ik nooit uitgeprobeerd.
Met een van de Kentons heb ik problemen gehad met de voeding; de andere heeft 1 gare minijack. De Encore zou wel eens de beste kunnen zijn.. wat ik hoop.

hoeveel oktaven tracked dat ding en wat was je kwijt?
kan ie veel midi data stromen aan?

hoeveel oktaven tracked dat ding en wat was je kwijt?
kan ie veel midi data stromen aan?

Kostte mij 125 euro

Ik heb de manual niet, maar ik neem aan 3 octaven of meer? Meer heb ik niet nodig. Zijn er converters die maar een paar octaven omzetten dan?

er is weinig over het apparaat op internet te vinden. Nadeel is dat hij mini jack ingangen heeft. Leuke lijkt me dat je de datastroom in reverse kan laten lopen.

Dit las ik wel

It's Roland's OLD (only?) MIDI -> CV converter box. It would take MIDI
data from any 1 of the 16 channels and convert it into CV + GATE + DYNAMICS
and there were four controller outs, which I can't remember off the top
of my head. You could put it in 1,2,3,or 4 voice mode, and there were 3
different 'assignment' patterns, such as random, sequence, etc... There
was also a hold mode button and a 'clear' button for killing stuck notes.
I've just starting using this box with a Roland SH09, and its very
impressive indeed! I never thought I'd see CV in my MIDI studio!

One more thing to point out though... The additional controller infor, like
Pitchbend, Aftertouch and Veloctity are *ONLY* available on the first
channel of the -101. i.e. If you have two CV synths that you want to
control, then PB, AFT, VEL will only be available to one of them.

A cool feature is, (I remember seeing this in the 101 manual, gently
correct me if I'm wrong) if you power up holding certain keys, you can
use it as a CV->MIDI converter.

Back