Hoe werkt dat eigenlijk? Zo'n patchbay?

spdk

ech wel
Hallo,

Ik heb bij der Thomann een Neutrik NYS SPP L1 + patchkabels gekocht, met het idee dat ik mijn effecten en filters op de patchbay kan aansluiten, de patchbay op een subgroup kan zetten, en vervolgens de effecten over een kanaal heen kan zetten in de volgorde die ik wil . . . kat in 't bakkie dacht ik zo. Nou mooi niet dus, wat een ingewikkeld ding! Er zit geen handelding bij, ik heb voor mijn gevoel 4 rijen met jackinputs gehad, maar hoe het verder werkt mag ik zelf uitzoeken.

Wie kan mij uitleggen hoe ik em aan moet sluiten?

Hartelijk bedankt!

SPD

Waarom koop je iets waarvan je niet weet hoe het werkt?

Is het niet handiger om ff te checken wat je er precies mee kan?

Waarom koop je iets waarvan je niet weet hoe het werkt?

Is het niet handiger om ff te checken wat je er precies mee kan?

Wil je zeggen dat wat ik ermee wil doen niet kan?

Je moet er in eerste instantie voor zorgen dat je Neutrik Patchbay goed in elkaar zit (half normalled). Toen ik de mijne bestelde uit Duitsland zat hij dus precies verkeerd om in elkaar. Je kunt hem namelijk uit elkaar halen en per compartimentje ervoor kiezen hoe deze werkt, door de compartimenten op een bepaalde manier te plaatsen.

Verder is zo'n ding echt übermakkelijk, ik had het zo door!

Download gewoon ff een handleiding van internet, die is vast wel te vinden.

Het geheim zit in het witte (of grijze) aansluitpunt. Is daar een stekker in, dan zijn boven voor en achter verbonden en het zelfde met benedenm voor en achter. Zit er geen stekker in, dan doet die witte niets en zijn de drie andere met elkaar verbonden.

Ik neem als voorbeeld een insert schakeling van een mengtafel. Zet dan de witte aansluiting aan de voorkant van de Patch-bay. (Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat je die modules los kunt maken en omdraaien)

Uit de insert aansluiting van de tafel komen twee snoeren. Het uitgaande signaal komt achter boven in en is verbonden met achter onder in de Patch-bay. Die achter onder gaat weer met de andere insert kabel terug naar de tafel, dus via een externe lus is de insert gewoon doorverbonden. De uit van de insert zit echter ook op de voor boven, dus dat is eventueel een extra signaal...

Nu wil je er een apparaat op aansluiten, bv een compressor. Voor boven is het signaal al aanwezig, dat gaat de compressor in. Het signaal komend van de compressor steek je in de witte voor onder aansluiting en is dan weer doorverbonden met achter onder en die gaat naar de insert in van de mengtafel. De compressor is in de insert!

Waarom dit alles? Geen achterkanten meer opzoeken en over mengtafels heen hangen en zo.

Voor bepaalde stereo situaties zijn meestal meerdere modules noodzakelijk met Patch koorden. Daar heb je zo'n drie of vier van nodig, in normale situaties.

Eigenlijk behoort de uitvinder van de Patch-bay een Nobelprijs te krijgen!

Het is een leuke puzzel om het goed te ontwerpen voor je apparatuur, maar een leuk werkje voor een regenachtige zondagmiddag :)

Wout

@Subgroover

Dat heldert de boel erg op (not) :) Kun je niet even uitleggen hoe jij em aangesloten hebt en hoe je em gebruikt? Daar heb ik wat meer aan denk ik. Thanks!

@Wout

Bedankt voor de uitleg, ik ga het nog es aandachtig lezen en zondagmiddag ga ik aan die puzzel beginnen. Nogmaals bedankt voor de moeite!

Bedankt voor de uitleg, ik ga het nog es aandachtig lezen en zondagmiddag ga ik aan die puzzel beginnen. Nogmaals bedankt voor de moeite!
Voor handlijdingen kijk op http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_460038209/NYS-SPP-L1_detail.aspx onder 'Additional Info'

In het voorbeeld ga ik er gemakshalve van uit dat de compressor voor je rack met spullen staat. Zit'ie ook in het rack, dan krijgt de compressor zijn eigen module. Dit module krijgt de witte schakel-ingang echter aan de achterzijde, zodat door de aansluitingen er gewoon een boven voor-achter verbinding ontstaat en onder het gelijke. Dan kan je met een kabel de twee modulen verbinden. Probeer altijd de ingangen naar iets toe voor alle modulen gelijk te houden, anders kan je wel eens rare aansluitingen krijgen. Wat de voorzijde aangaat zijn bij mij alle uitgangen boven en alle ingangen onder.

Dus niet alle modulen staan op dezelfde wijze opgesteld...

Wout

Ik had al op de Neutrik site gekeken, maar ik kon niet meer vinden dan de productinformatie van de patchbay. Ik ben blij dat ik mijn vraag hier gepost heb.

Als ik nog wat meer wil weten dan meld ik me weer hier. Heren, alvast bedankt!

Kun je niet even uitleggen hoe jij em aangesloten hebt en hoe je em gebruikt? Daar heb ik wat meer aan denk ik. Thanks!

Ik heb al mijn synths en andere hardware audio outputs aangesloten op de achter-bovenkant van de neutrik patchbays.

Van de achter-onderkant van de patchbays gaan er kabeltjes naar de inputs van mijn mixert.

Als ik dus niks patch aan de voorkant van mijn patchbays, dan zitten alle synths e.d. rechtstreeks aangesloten op mijn mixer's inputs (dit komt doordat de patchbay geconfigureerd is als 'half normalled').

Als ik nu wil dat een synth binnenkomt op een ander kanaal op mijn mixer dan normaliter, dan is het een questie van aan de voorkant van de patchbay een kabeltje van voor-bovenkant (zwart) naar het gewenste kanaal voor-onderkant (grijs) te prikken.

Op deze manier kun je ook compressors en andere fx aansluiten.
Maak inderdaad van tevoren even een schema, anders zie je straks door de kabeltjes het bos niet meer. :)

Kort samengevat, zie het zo:

Patchbay:
  • achter-bovenkant = input
  • achter-onderkant = output (die rechtstreeks verbonden is met de achter-bovenkant-input mits er niets gepatched is)
  • voor-bovenkant (zwart) = output (die rechtstreeks verbonden is met de achter-bovenkant-input)
  • voor-onderkant (grijs) = input (alles wat je hierin prikt komt direct uit de achter-onderkant)

De Neutrik is een apparaat waarmee je heel goed de logica kunt demonstreren: als ik het module op deze manier plaats, wat gebeurt er dan met de andere aansluitingen; waar zijn de inputs en outputs; en wat gebeurt er nu precies als ik het anders om plaats...

Neem een minimaal A3 vel voor je, potlood en vooral vlakgom en teken het gewoon uit.

Vraag aan jezelf: wat wil ik? Zet dan eerst de 'basis' situatie neer. Daarna ga je, het liefst hardop, formuleren hoe je een andere verbinding kunt maken.

Als je er eenmaal 'in-zit', dan zal wat die effecten betreft een volledig vrije opstelling waarbij in serie en in parralel verbindingen maken erg eenvoudig is. Maar wees er niet verbaasd over als je tot de ontdekking komt dat er eigenlijk een tweede Patch-bay nodig is; vooral bij effecten kan dat wel eens voorkomen.

Schrijf alles wel op, want dat is handig als je het een tijdje niet gebruikt hebt. Ook komt het wel eens voor dat je in de bus zittend plots een idee hebt hoe het een of ander moet. :)

Begrijp je de Patch-bay eenmaal en werk je er veel mee, dan vraag je jezelf wel eens af hoe mensen het zonder kunnen doen.

@ fuse
Inderdaad, maak je niet te druk om de leerweg van een ander. Een auto kopen voordat je rijlessen neemt is niet zo heel erg handig, maar voor de rest van de aanschaffen is de bediening ervan leren pas mogelijk na de koop. En verkopers zullen altijd beweren dat je er alles mee kan doen, zelfs je moeder bellen...

En zulke vragen stellen is toch een belangrijk bestaansrecht voor een internet forum?

Wout

OP de bovenkant van het apparaat staat een schema waty precies weergeeft wat elk segment in elke configuratie doet.

Dit is extreem duidelijk gedaan dus daar moet iedereen uit kunnen komen.

Wout, ik vind je antwoord super! Informatief en respectvol. Maar de patchbay is toch het simpelste apparaat in muziekland. Gewoon kabeltjes doorlussen. Ik heb ook zo'n Neuktrik en dacht hem na aanschaf van een tweede mengtafel weg te kunnen doen, maar omdat ik vier analoge uitbreidingskaarten heb waarop je multikabels (break out boxes) moet aansluiten, heb ik die maar vast op de patchbay aangesloten.

Kijk nou gewoon eens naar die tekeningen in die andere thread en pas ze toe op je eigen situatie.

Twee antwoorden in één klap - de moraal ;)

Twee antwoorden in één klap - de moraal ;)

... Maar de patchbay is toch het simpelste apparaat in muziekland. Gewoon kabeltjes doorlussen. ...
Inderdaad, simpel, maar wat je er mee kan doen is dynamisch en juist voor hen die er pas mee beginnen is dat erg verwarrend. Als je een Patch-bay alleen gebruikt voor 'doorlussen', dan gebruik je maar de helft van de mogelijkheden...

Alles wat je begrijpt is heel gemakkelijk. Wat je niet begrijpt dus verdomde moeilijk!
Mag ik je een voorbeeld geven? In het basisonderwijs worden de rekenkundige handelingen tegenwoordig op de Zweedse methode aangeleerd. Bij het aftrekken van grote getallen onder elkaar, bijvoorbeeld
een oud rekenboek :) schreef:
518 - 355 =
wordt eerst de 300 van de 500 afgetrokken, maar 10 - 50 gaat niet, dus dat wordt omgedraaid tot 50 - 10, iets waarbij vroeger iedere leerkracht snel ingreep... Natuurlijk is het antwoord dan ook -40 :)

(Je hoeft het niet uit te leggen, maar het gaat om het gedachtespel. Stel dat je zoontje met z'n huiswerk, waarbij je graag wilt helpen, met dat probleem zit en op jouw uitleg/voordoen zegt dat het op school heel anders gaat... Ook die bedachte zoon kan alleen maar werken met de informatie die hij bezit! Stellen dat het 'simpel' is staat voor de ergste hulp die je kan krijgen: "Tjee, wat ben jij toch dom, want iedereen begrijpt dit toch!")

Awel... Denken over zo'n Patch-bay is eigenlijk proberen uit te vogelen waarom die Zweedse rekenmethode nu eenmaal beter is dan de 'oude' methode die wij vroeger geleerd hebben, dus rechts bij de eenheden beginnen en dat vervelende 'lenen'.

Wout

PS veel leerkrachten in het basisonderwijs weten het ook niet en zullen als antwoord geven dat zij niet een maniertje aanbieden, maar 'het begrip'. Natuurlijk is het ook maar een foefje, net als de Patch-bay :D

Patchbays zijn inderdaad simpel maar lastig om te doorgronden in het begin. Ik vond dit Sound on Sound artikel erg verhelderend.

Wat ook heel erg helpt is om een plattegrond te tekenen van je setup zodat je direct kunt zien hoeveel kabels je nodig hebt en waar je eventueel in de problemen komt. Scheelt een hoop trial-and-error tijdens het aansluiten. De link die Kalusi eerder postte is een oude plattegrond van mijn studio, maar die is misschien wat intimiderend voor de beginnende patcher omdat daar behoorlijk wat apparaten en 2 patchbays in uitgetekend staan. Maar voor het principe maakt het natuurlijk verder niet uit.

De eerste keer dat ik met Patch-bays te maken kreeg was op de modulaire Moog, waarmee, helaas wijlen, Michel Waisvitz me ooit les gaf. Die waren echter niet zo uitgebreid als de Neutrix, maar wel handig.

Punt is de bay zo flexibel mogelijk te kunnen gebruiken. Het is mogelijk om, via een subgroep op een mengtafel een aantal effecten zowel in serie (of cascade) of parallel te schakelen, in het laatste geval is ieder effect los van elkaar te regelen op de tafel. Maar ook twee bij twee of drie in serie met de vierde parallel zijn schakel mogelijkheden. Je zult er maar om verlegen zitten. Het kost wel een aantal modulen, dus een tweede bay komt er dan al snel en aan de voorkant labelen is een vereiste :)

Een belangrijke optie is dat een module ook als 'splitter' van kan werken.

Wout

Tja, en waar is het Dutch Synthforum zo berucht om :D

Ik zat van de week te denken om een patchbay en een grote bak tweedehands goedkope effectpedaaltjes te kopen om er een soort uber dirty cheap effects chain patchgrid van te maken.

Maar nu lees ik weer dat pedaaltjes ook stroom verbruiken als er een kabel op de input-kant ingeprikt zit en dat doet mijn DS-1 pedaaltje inderdaad ook. Dus zou ik ze nooit aan mijn patchbay kunnen laten hangen zonder dat de batterijen gedrained raken. Bah.

Misschien moet ik daar nog eens een draadje over openen of dat opgelost kan worden (en 24 adapters kopen noem ik geen oplossing :D)

'ik vind'... ja. Vet boeie, zoals mijn zoontje van negen vaak zegt.

maar een andere manier om een patchbay te gebruiken is via de inserts van een mengtafel. in- en out-puts van effecten ed. op de achterkant, insertkabeltje in de voorkant en het effect zit over je kanaal.

Eh, nog effe...
Ik moet het zelf ooit nog eens doen, maar volgens mij is het mogelijk met een synth, zoals de Nord Modular G2 en een goede Patch-bay Super FM synthese te maken, waarbij de Slots als een 4 FM operator geschakeld kunnen worden, maar dan met filters, ADSRs en de hele mik-mak (bv sequencers gestuurde modulators) door de bay geschakeld kunnen worden, alle algorithmen.

(Eigenlijk moet dat in de G2 zelf, via het tweede venster, ook kunnen)

Wout

Back