Stereo patchkabels voor patchbay?

conso

Fold it
Ik sta op het punt mijn eerste Neutrik NYS-SPP-L1 patchbays bij Thomann te gaan bestellen.

Ik wilde er meteen een flinke bos Cordial patchkabels met Rean pluggen bij kopen in een paar verschillende lengtes. (Deze: http://www.thomann.de/de/cordial_ccfi_06_pp.htm)

Thomann heeft een bundel aanbieding, deze patchbays met een bos van die goedkopere gekleurde Sssnake kabels erbij. Op zich lijkt het me niet verkeerd om voor die paar € meer er wat van die gekleurde kabels bij te hebben, als is het maar als reserve omdat je volgens gebruikers op een gegeven moment toch weer te weinig kabels hebt. Maar ik was verbaasd toen ik zag dat deze 'bundle' patchkabels stereo zijn. http://www.thomann.de/de/neutrik_nys_spp_patchbay.htm Een bundel met die gekleurde mono patchkabels is er niet.

Nu vraag ik me af of ik toch iets belangrijks gemist heb in de verhalen over patchbays en patchkabels. Ik wil de patchbays voornamelijk voor synths, samplers, inserts en de auxen wil gaan gebruiken. Wat heb ik dan aan stereo patchkabels?

Kabels met 'stereo' pluggen bedoel je? Die zijn voor gebalanceerde apparatuur. Die neutrik patchbay kun je voor zowel ongebalanceerde als gebalanceerde apparatuur gebruiken.
Wat ik wel merk aan die neutriks is dat het net is alsof op sommige punten de plug die aan de achterzijde zit weggedrukt wordt waardoor er geen verbinding meer is. Even achter je rack kruipen en weer aandrukken is de remedie (goed voor je knieen). Maar da's beter dan de Behringers die ik eerst had. Daar flikkerden de pluggen soms spontaan uit. Ben benieuwd of dat ook gebeurt met duurdere pb's.

Daar had ik ook nog even aan gedacht, dat de kabels gebalanceerd zijn ipv stereo. In andere threads hier lees ik dat stereo kabels en gebalanceerde kabels niet hetzelfde zijn, ook al ziet de plug er hetzelfde uit. Gebalanceerd zou voor mij dus wel nuttig zijn, maar stereo...?

Als het zo is zou het betekenen dat Thomann het verkeerd aangeeft op de website... (Bij Dijkman die bij mij om de hoek zit, en die ik om een groot aantal redenen wanneer mogelijk vermijd, bleef een tijdje geleden drie man 'personeel' op rij beweren dat een gebalanceerde kabel exact hetzelfde is als een stereo kabel. :bekdicht:)

Kabels met 'stereo' pluggen bedoel je? Die zijn voor gebalanceerde apparatuur. Die neutrik patchbay kun je voor zowel ongebalanceerde als gebalanceerde apparatuur gebruiken.
Wat ik wel merk aan die neutriks is dat het net is alsof op sommige punten de plug die aan de achterzijde zit weggedrukt wordt waardoor er geen verbinding meer is. Even achter je rack kruipen en weer aandrukken is de remedie (goed voor je knieen). Maar da's beter dan de Behringers die ik eerst had. Daar flikkerden de pluggen soms spontaan uit. Ben benieuwd of dat ook gebeurt met duurdere pb's.

Nooit last van gehad met mijn behringer patchbay. Wel last van rotte patchkabels.

stereo-jack naar stereo-jack is hetzelfde als een gebalanceerde jack-kabel.

Alvast excuses voor de simpele uitleg:

Bij gebalanceerde circuits wordt het signaal in tweeen gesplitst en het voltage van een van de twee wordt geinverteerd (zeg maar van + naar - gedraaid). Na de reis door de kabel wordt het geinverteerde signaar weer teruggedraaid en bij het ongeinverteerde signaal opgeteld. Als de kabel rommelsignalen oppikt (brom enzo) dan gaat dit gelijk door het - draadje en het + draadje. de brom van het - draadje wordt uiteindelijk dus ook omgedraaid en opgeteld bij die van het + draadje. Hierdoor wordt het bromsignaal dus geelimineerd (-1 plus +1 = 0).
Stereo jackpluggen en stereo gebalanceerde pluggen zijn krek eender.
Kijk ook eens naar de plug van je stereo koptelefoon. Bij een stereokabel is de massa zo'n vlechtwerkje, links en rechts worden door aparte draadjes geleid.

Een gebalanceerde kabel heeft ook zo'n vlechtwerkje en de aparte draadjes zijn hier voor het - resp. het + signaal. Zie ook: http://www.mediacollege.com/audio/balanced/cable-balanced.html

Weten ze bij Dijkman toch nog iets!

Er zijn veel threads over gebalanceerde en ongebalanceerde kabels, maar dit maakt het voor mij nog niet duidelijker. Ik quote een voorbeeld even uit deze thread https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=57824&highlight=gebalanceerd+stereo waarin meesha74 zegt:

"Nog ff voor de duidelijkheid: Balanced = NIET STEREO!! Balanced betekend dat het signaal geballanceerd wordt, oftewel in de praktijk: Voorkomt brommen, kraken, ruisen, ratelen etc. De verwarring is waarschijnlijk dat gebalanceerde Jack pluggen hetzelfde eruit zien als stereo jackplugggen. het zijn ook dezelfde pluggen alleen de werking is compleet anders."

Klopt. Een gebalanceerde kabel is voor mono. De inhoud van de kabel en de pluggen zijn hetzelfde als voor stereo. Meer kan ik echt niet van maken, minder ook niet. Kijk nog eens naar het plaatje bij de link in mijn vorige post.

Klopt. Een gebalanceerde kabel is voor mono. De inhoud van de kabel en de pluggen zijn hetzelfde als voor stereo. Meer kan ik echt niet van maken, minder ook niet. Kijk nog eens naar het plaatje bij de link in mijn vorige post.

:okdan: Bedankt voor alle uitleg! Ik had het plaatje niet bekeken omdat ik in de verwarring teveel threads min of meer tegelijktijd proberen te lezen..., dat helpt nooit... :dubbel: Old habits...

Om nog even op betaalbare alternatieven voor de Neutriks (naast de Behringers die ik niet wil) terug te komen: ik vond alleen de Samson S Patch (rond de € 70 en daarmee de helft duurder dan de Neutriks) en S Patch+ (rond de € 120 p.st.) , waarvan de laatste volgens Samson betere jackaansluitingen heeft, wat dan meteen weer te denken geeft over de kwaliteit van die goedkopere S Patch.

Ik ga de Neutriks bestellen en lever morgen bij Dijkman een cactus af.

... Ik ga de Neutriks bestellen en lever morgen bij Dijkman een cactus af.
Ga je er meerdere kopen? Hou je er wel rekening mee dat je voor ieder element (24 dus) aan de achterkant altijd twee kabels moet gebruiken? Dat is per bay toch 48 stuks :) Aan de voorkant kan je met zo'n 7 tot 10 behoorlijk uit de weg. Je zit dan al gauw aan zo'n zestig kabels. En als je die zelf gaat maken, dan heb je weer 120 pluggen nodig, gebalanceerd is dat al gauw weer zo'n € 4.- per stuk, dus zonder de kabel toch weer € 480.-!!! En wat kost die Bay ook al weer? :D En dat geldt maar voor één bay, dus meerdere...

Ik heb zo'n bay in een compact mengtafel flight case, maar door het gewicht van die kabeltjes komt een 747 bijna niet meer van de grond...

O ja, voor inserts heb je wel splitterkabels nodig. Indien je niets aansluit in de insert, dan maakt je mengtafeltje een mooi lusje door je aparatuur, dus dan is gebalanceerd wel handig!

Maar het werkt zo ontzettend makkelijk: omprikken van FX aparatuur van serie naar parralel, inserts, mengtafels koppelen en extra uitgangen aan de voorzijde...

Wout

ik heb onlangs 8 van die rode patchmodules van neutrik geinstalleerd voor mijn inserts..

tuurlijk kan je Y kabel gebruiken, maar een stereo-snake icm die patchmodules komt goedkoper uit (en verdoet minder kabel)

Ga je er meerdere kopen? Hou je er wel rekening mee dat je voor ieder element (24 dus) aan de achterkant altijd twee kabels moet gebruiken? Dat is per bay toch 48 stuks :) Aan de voorkant kan je met zo'n 7 tot 10 behoorlijk uit de weg. Je zit dan al gauw aan zo'n zestig kabels. En als je die zelf gaat maken, dan heb je weer 120 pluggen nodig, gebalanceerd is dat al gauw weer zo'n € 4.- per stuk, dus zonder de kabel toch weer € 480.-!!! En wat kost die Bay ook al weer? :D En dat geldt maar voor één bay, dus meerdere...

Ik heb zo'n bay in een compact mengtafel flight case, maar door het gewicht van die kabeltjes komt een 747 bijna niet meer van de grond...

O ja, voor inserts heb je wel splitterkabels nodig. Indien je niets aansluit in de insert, dan maakt je mengtafeltje een mooi lusje door je aparatuur, dus dan is gebalanceerd wel handig!

Maar het werkt zo ontzettend makkelijk: omprikken van FX aparatuur van serie naar parralel, inserts, mengtafels koppelen en extra uitgangen aan de voorzijde...

Wout

Ik wil twee van die patchbays gaan bestellen. Ik weet dat ik veel kabels nodig heb. Per bay zullen er 16 outs naar een mixer gaan (ik heb twee 16 kanaals Mackies die samen naar een Mackie MixerMixer gaan, een erg fijn ding.) De Ins zullen op beide bays wel snel vollopen met synth en sampler outputs. Ik heb ook nog een paar ongebruikte snakes liggen, alleen zijn die meen ik ongebalanceerd. Gebalanceerde Cordial kabels van 1,5 meter met Rean (Neutrik) pluggen kosten zo'n € 5,50 per stuk dus da's nogal wat goedkoper dan € 4 per plug bij zelf solderen (waar ik niet aan begin!) Voor de voorkanten ga ik ook wat van die kortere gebalanceerde Cordial kabels bestellen, en verder heb ik dan nog wat van die gebalanceerde gekleurde sssnake kabeltjes bij die bij de bays zitten.

Hoe ik de inserts met die blokjes, die rvooh ook noemt zie ik net, moet gaan aansluiten is me nog niet helemaal duidelijk. Misschien kan iemand daar nog wat licht op laten schijnen? De Neutrik site is erg karig op dat vlak.

Het zal ook als het spul er is nog wel wat puzzelen worden, maar ik word nu af en toe gek van dat ompluggen achter de kasten etc.

... Hoe ik de inserts met die blokjes, die rvooh ook noemt zie ik net, moet gaan aansluiten is me nog niet helemaal duidelijk. Misschien kan iemand daar nog wat licht op laten schijnen? De Neutrik site is erg karig op dat vlak.
Ik vraag me af of inserts wel gebalanceerd kunnen zijn...
Het zal ook als het spul er is nog wel wat puzzelen worden, maar ik word nu af en toe gek van dat ompluggen achter de kasten etc.
Maar het is ook heel erg leuk. Neem er gewoon de tijd voor, op een regenachtige zondagmiddag. Voor mij was de beste manier vooraf verschillende schakelingen te bedenken en die dan op een groot vel papier uit te proberen.

Wout

knoop in je oren: TRS of TS jack

knoop in je oren: TRS of TS jack

Die verwarring ontstaat omdat een veel te grote groep mensen te lui, te dom en te zelfgenoegzaam zijn om de juiste benaming te gebruiken voor jackpluggen, namelijk tip ring sleeve of tip sleeve jackconnector, zij het de vrouwelijke of de mannelijke versie.

De correcte benamingen voor jackconnectoren zijn dus:
TRS jack voor gebalanceerde of stereosignalen.
TS jack voor ongebalanceerde of monosignalen.

Als je liever Nederlandse termen gebruikt kan je sleeve vervangen door schacht. (ruim vertaald)
(Bij Dijkman die bij mij om de hoek zit, en die ik om een groot aantal redenen wanneer mogelijk vermijd, bleef een tijdje geleden drie man 'personeel' op rij beweren dat een gebalanceerde kabel exact hetzelfde is als een stereo kabel. :bekdicht:)
Een gebalanceerde kabel is in geen enkel geval hetzelfde als een stereokabel!
Een typisch voorbeeld van een stereokabel is een koptelefoonkabel.
Die heeft vier geleiders en geen afscherming.
Een typische gebalanceerde kabel heeft 2 signaalgeleiders + afscherming= drie geleiders (quad kabel uitgezonderd)

Ik ken wel een grote opnamestudio in Brussel waar ze gebalanceerde kabels (Mogami quad, dus 4 geleiders) misbruiken als koptelefoonkabel, maar dat is een ander verhaal.

Gebal., stereo, mono, ongebal.: het verschil zit niet in de connector, het verschil zit in de toepassing van de connector.

Als een TRS jack gebruikt wordt voor een stereosignaal, dan blijft de enige correcte benaming voor die connector een TRS jack, in geen enkel geval stereojack.

Stereojack is boerse brabbeltaal.

Dit is basiscommunicatie!

Laatst gewijzigd:
Die verwarring ontstaat omdat een veel te grote groep mensen te lui, te dom en te zelfgenoegzaam zijn om de juiste benaming te gebruiken voor jackpluggen...

Ik dacht al, er moet iets mis met me zijn, maar dankzij deze verhelderende opmerking weet ik het! Ik ben te lui, te dom en te zelfgenoegzaam. :erm: Gelukkig ben ik niet vooringenomen, hautain en ongenuanceerd, dat zou pas echt erg zijn geweest.

ofzo

Uuhhhh, misschien beetje domme vraag van een newbie 8~ maar geeft
een mono gebalanceerde kabel in linker kanaal én een mono gebalanceerde kabel in rechter kanaal van een apparaat wel een stereo signaal ??

Ik dacht al, er moet iets mis met me zijn, maar dankzij deze verhelderende opmerking weet ik het! Ik ben te lui, te dom en te zelfgenoegzaam. :erm: Gelukkig ben ik niet vooringenomen, hautain en ongenuanceerd, dat zou pas echt erg zijn geweest.

ofzo
Tsja, ben vandaag met het verkeerde been uit bed gestapt. :D

Nog een toevoeging: een koptelefoonverlengkabel heeft maar drie geleiders (1 geleider wordt gedeeld), geen afscherming.

Stereojack is boerse brabbeltaal.
Verrekte elektro nerd! :D

Wel ok dat je het even netjes uitlegt.

Zei soham toch? Quad mogami dingesen. (*denkt even aan Karate Kid*)
Zal wel voor duur spul zijn. (Meer is altijd duurder toch?)
Maar je kan ook een bepaald FX unit doorlussen ipv inserts te gebruiken. Dan is die ook gebalanceerd en hebbie minder last van storing.

Back