MIDI Sync

tsy

Nieuwkomer
kan iemand mij vertellen hoe MIDI sync werkt?
ik heb een motif XS en een E-MU 0404 geluidskaart. Ik heb net Cubase 4 AI geinstalleerd (op Vista) maar nu zie ik op de E-MU 0404 de hele tijd dat de MIDI sync ledje van internal naar external springt en weer terug, en dit gaat met gepaard met het wegvallen van het geluid of met rare kraak geluiden.

Nu kan ik zowel op de Motif XS, de E-MU software als in Cubase kiezen voor internal of external MIDI sync. Hoe moet ik dit configureren?

maar nu zie ik op de E-MU 0404 de hele tijd dat de MIDI sync ledje van internal naar external springt en weer terug, en dit gaat met gepaard met het wegvallen van het geluid of met rare kraak geluiden

Weet je zeker dat dat midi sync is niet audio sync?
Wat Patchmix namelijk toont als "sync" is je audio clock.

het lijkt wel op midi sync op de emu, het valt onder het kopje MIDI...
Ik gebruik Cubase dus lijkt me logisch dat ie op de emu op internal staat en op de synth op external. weet je of deze op internal of external moet staan?

Als je rare kraak geluiden hebt terwijl het sync lampje verspringt dan lijkt mij eerder een probleem met je geluidskaart. Audio en MIDI hebben in principe niks met elkaar te maken.

Het sync lampje op je 0404 heeft betrekking op digitaal audio.(staat ook in de handleiding, http://www.emu.com/support/files/storage/0404-USB-EN.pdf ,pagina 14 en 20) Als je een apparaat via de digitale in of output hebt aangesloten moet de digitale clock op intern danwel extern staan. Heb je iets digitaal aangesloten? zoniet, dan moet de sync op intern staan.

Laatst gewijzigd:
ik heb inderdaad de motif xs digitaal aangesloten op de EMU.
ik heb de motif sync op internal gezet en de geluidskaart op external.
Maar zo als ik al zei, de geluidskaart springt de hele tijd van external naar internal en weer terug. Ligt het misschien aan Windows Vista? Ik heb de laatste drivers en firmwares op zowel de motif als op de emu kaart geinstalleerd...

coax of optisch?
aes/ebu of S/PDIF?

staat niet perongelijk ADAT aan?
vraag je geen te hoge kHz van je motif?

hij is aangesloten via coax,
volgens mij staat adat niet per ongeluk aan.
Standaard staat ie op 44 kHz ...

hij is aangesloten via coax,
volgens mij staat adat niet per ongeluk aan.
Standaard staat ie op 44 kHz ...
bij coax maakt het niet uit of je ADAT op je optische uitgang aan hebt :)

Ik gebruik de 'duurdere' kabels...
Moet je als je je synth digitaal aansluit dan nog instellingen veranderen op je synth? ik zal vanavond eens de handleiding er op na slaan...

Ik gebruik de 'duurdere' kabels...
Moet je als je je synth digitaal aansluit dan nog instellingen veranderen op je synth? ik zal vanavond eens de handleiding er op na slaan...
clock synth op extern
clock PC op intern

clock synth op extern
clock PC op intern

Gaat dat werken??? Als je een dig uitgang (in dit geval de Motif) aansluit op een digitale ingang (de 0404) dan zal de 0404 toch moeten syncen aan de motif? Anders gaat hij nooit begrijpen wat de Motif uitstuurt.

Dus:
Motif Sync INTERN
0404 Sync EXTERN

(maar misschien heb ik het mis? )

Gaat dat werken??? Als je een dig uitgang (in dit geval de Motif) aansluit op een digitale ingang (de 0404) dan zal de 0404 toch moeten syncen aan de motif? Anders gaat hij nooit begrijpen wat de Motif uitstuurt.

Dus:
Motif Sync INTERN
0404 Sync EXTERN

jawel hoor
maar je moet 1 van de 2 de master clock maken

ja dat snap ik, maar hoe kan de motif dan syncen aan de 0404 als hij alleen via z'n uitgang is aangesloten op de ingang van de 0404. Ik begrijp dat hij via coax (s/pdif) op de ingang van de 0404 zit. Kan een S/Pdif UITgang een sync signaal ontvangen van een S/Pdif INgang?? (ik dacht dat dat niet kon...)

ja dat snap ik, maar hoe kan de motif dan syncen aan de 0404 als hij alleen via z'n uitgang is aangesloten op de ingang van de 0404. Ik begrijp dat hij via coax (s/pdif) op de ingang van de 0404 zit. Kan een S/Pdif UITgang een sync signaal ontvangen van een S/Pdif INgang?? (ik dacht dat dat niet kon...)

daar had ik even niet aan gedacht
je hebt gelijk!

het is inmiddels opgehelderd dat het om AUDIOsignaal gaat? :)

Dus:
Motif Sync INTERN
0404 Sync EXTERN

Zoals je zegt.

Een optische of coax UITgang kan GEEN synchronisatiesignaal ONTVANGEN.
(Met het uitgaande audiosignaal wordt wel een clocksignaal verstuurd, waaraan een ander apparaat via zijn INgang kan synchroniseren.)

Aangezien er op de meeste synths, ook Motif waarschijnlijk, alleen een optische of coax UITgang zit voor de audio, zou je het dus als volgt aan moeten sluiten om tikjes en klikjes te voorkomen:"

Motif digi out > 0404 digi in
Waarbij de Motif voor zijn audioclock staat ingesteld op Intern.
Waarbij de 0404 voor zijn audioclock staat ingesteld op Extern.

Doe je dat niet, dan zullen zowel Motif als 0404 proberen te synchroniseren aan hun eigen clock. Omdat deze klokken nét van elkaar verschillen, bijvoorbeeld de een op 44100hz en de ander op 44099.9hz, kunnen beide apparaten niet EXACT synchroniseren, en dus tikjes tot gevolg hebbend.

Je zou dus je geluidkaart moeten synchroniseren met de Motif. Puur om de reden dat er op synths geen audioclock IN zit.

ik kreeg het niet voor elkaar, de sync blijft de hele tijd heen en weer springen van external naar internal en weer terug.

Ik heb de USB interface (0404) geruild voor een 1616M PCI versie en het werkte direct goed... De software die bij de 1616m geleverd wordt kan ik external sync via S/PDIF instellen en daar blijft ie ook op staan!

geen USB interface meer voor mij op Vista *D

Back