Oplappen KORG ms20

driesvanderheyd

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ben hier niet zo bekend maar ik denk wel dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb sinds kort een korg ms20 aangeschaft.
Maar enkele knopjes kraken of doen het niet meer zo goed.

Vooral de 2 VCO mixer knoppen en de knoppen VC hihpass filter en VC lowpass filter doen soms beetje moeilijk.

Kan iemand me zeggen is dit te herstellen, is deze herstelling betaalbaar en waar kan ik terecht (liefst Belgie)

ALvast bedankt jongens.

Het is voor zover ik de beschrijving lees zeker herstelbaar, en tov de gemiddelde prijs van een MS20 meer dan schappelijk. Even een goede reparateur vinden met hart voor synths of op z'n minst met hart voor oude audio, en dan komt dat helemaal goed.

Regio Limburg.

Ben wel blij om te horen dat het al bij al nog gaat mee vallen.

Hebben jullie trouwens een idee waar een uitgebreide tutorial of gebruiksaanwijzing te vinden is? Of iemand die graag een namiddag uitleg geeft over een ms20?

Thnx

als ie een lange tijd heeft stilgestaan kan het ook zijn dat je m gewoon ff oe moet gebruiken, ik weet niet precies wat er aan de hand is?

lekker aan die knoppen draaien neemt vaak al kraken weg als ie een tijd stil stond

zo is het, gewoon een minuut of 10 per knop flink heen en weer draaien, eerst helemaal rond en dan in de kraakgebieden die er nog zijn. lost vaak veel op.
zo te zien is er weer een ms20 heel goed terechtgekomen ;) succes en plezier

Had ik ook last van. Hele printplaat verwijderd. Knoppen uitgeblazen met compressor en deoxit D5 in de knoppen gespoten.

Ja, contactspray is echt het laatste wat je moet doen. Dan kan je er nog beter wat meer aan besteden en hem naar een reparateur brengen, als je er zelf niet uitkomt.

Is er een Belgie of in Nederlands Limburg een goeie reparateur?
Want hij mag toch even wat extra aandacht krijgen.

Ik weet niet wat pods zijn, maar pots (potentiometers) moet je absoluut niet met contactspray gaan martelen.

wat doet een reparateur denk je ??
contaktspray

pods die kraken kan je niet anders dan zo gaan smeren, vet kan je enigsins niet gebruiken , ofwel alle pods vervangen.

Kan me iemand gewoon een naam/adres bezorgen van een reparateur? "in Antwerpen" is nogal een vage omschrijving.
Bedankt!

Kan me iemand gewoon een naam/adres bezorgen van een reparateur? "in Antwerpen" is nogal een vage omschrijving.
Bedankt!

je hebt natuurlijk gelijk.

probeer forumlid Sonate eens een pb te sturen, hij schijnt handig te zijn met ms20's en in of om antwerpen te wonen.

Ook hier heet het contactspray.

Maar daarom zei ik dus ook dat hij een goede reparateur met hart voor synths/audio moest zoeken.

Die zal de potmeters ofwel vervangen, ofwel (als het mooie of niet te verkrijgen exemplaren zijn) de potmeters uit de synth halen, ze openen, de baan reinigen en nabehandelen, ze terug monteren en weer in de synth zetten. Als hij al contactspray gebruikt, dan zal het de juiste hoeveelheid van een goed merk op de juiste plaats zijn, met goede behandeling en goede nabehandeling (verwijderen spray, smeren voor goede "stroefheid" van de pot...).

Gewoon hier en daar met wat contactspray spuiten werkt wel (al dan niet even) en is een leuke oplossing om een versterkertje ofzo van 15€ uit de kringloop wat minder te doen kraken, maar m.i. te min voor een mooi apparaat dat je nog jaren wil laten leven. Als je dan toch contactspray gebruikt, doe het dan zorgzaam. Toetscontacten met een wattenstaafje met contactspray reinigen is dus bv iets zorgzamer dan het ding een douche van contactspray geven. :)

even off topic maar ik ken iemand die dacht dat contactspray een algemene behandelingsspray voor electronica was. Als hij een apparaat kocht -mooie, vintage bakken- dan ging hij altijd even over heel de printen met contactspray. Ik moet zeggen, het blonk. Maar ik heb het hem verder toch maar afgeraden. :)

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met contactspray. Dat potmeters gaan kraken heeft veelal te maken met de kwaliteit van de pots. Zo had ik een Alesis mengtafel die erg gevoelig voor kraken was. Heen en weer draaien hielp maar voor een poosje. Met contactspray bleef het kraken langer weg, maar keerde toch tezijnertijd weer terug. Ik wijt dat aan kwaliteit schakelingen. Bijvoorbeeld door oxidatie. Of die oude potmeters (misschien heten ze anders, om binnenin de zaakjes te tunen kunnen bruin of zwart worden na 20 jaar.

IK gebruik sinds kort Deoxit. 20 euro per busje geloof ik. Mag je wel iets van verwachten.

Het is maar net wat men ervoor over heeft. Mijn auto hoeft ook niet helemaal als nieuw te zijn. Ouderdom heeft zijn charme. Degene die alle potmeters gaat vervangen moet dat zelf weten. Als je handig bent dan bespaart dat je een hoop duiten. Als je het laat doen, dan vraag ik me dat af wat dat kost voor een MS20. Er zitten immers zoveel pots op.
Is ie het dat waard?

En even googlen geeft je antwoord op de juiste contactspray. Die van de Handyman niet gebruiken. Dat is goedkope troep. De ene is de ander niet.

Deoxit d5 las ik positieve verhalen over. Geeft ook een soort van bescherming.

Natuurlijk is het een te gekke synth. Maar ik zou zoiets nooit doen. Met contactspray kan ik jaren vooruit. Voor 20 euro weel lang plezier en geen frustratie. Want gekraak geeft bij bij mij frustratie. Ik ben meer van de snelle oplossing. Het is maar waar je voor kiest.
Ik heb apparaten die jaren kraakvrij bleven.

het slimste is om regelmatig pots te draaien. dat voorkomt het meest gekraak. Heeft een apparaat jaren stil gestaan zit het ergste gekraak meestal op 1 punt.
Catalunya is nu online Kwalijk bericht rapporteren Bericht wijzigen/verwijderen

Back