gezocht: krimptang (te leen?) of "krimper"

koediman

--<{(OoO)}>--
de pa van een maat van me is nog steeds bezig om voor ons een pixie (wasp-clone) te fabriceren.

nou moet de bedrading gedaan worden en daar is een krimptang voor nodig. zo'n ding schijnt 300 euro te kosten en dat is wel wat veel voor eenmalig gebruik. vandaar de vraag: heeft iemand zo'n ding liggen die we kunnen lenen/huren? of is er ergens iemand die snel/fabrieksmatig een grote hoeveelheid draadjes kan "krimpen" voor een schappelijke prijs?

sorry als ik me niet geheel juist uitdruk technisch gezien, weet er zelf niks van, hoop dat het goed overkomt. zie deze link voor foto's van de benodigde draadjes/aansluitingen

Je bedoelt een krimptang waarmee je draden afstript en zo? Die kosten toch geen 300 euro?

Bedoel je een striptang of een hete lucht fohn of toch iets anders?

Bedoel je een striptang of een hete lucht fohn of toch iets anders?

Nee wat hij bedoelt heet toch echt een krimptang en is bedoeld voor adereindhulzen. Of het moet een krimptang voor speciale connectors(bijv harting) zijn... Maar aan de plaatjes te zien is het volgens mij een molex connector en moet je dus ook een molex krimptang hebben

En als het inderdaad om een automatische striptang gaat is de omschrijving fout maar die kostten echt geen 300 euro...

zie ik op die print geen multiconnector daar rechts en boven ?
Welk merk kan ik zo niet zien...maar meestal lijkt dit het principe van een molex connector.
Dus gewoon een busje of pinnetje met een uitstaand metalen plaatje wat er in klikt.
Mja...zulke merk tangen zijn vaak erg [te] duur....300 euro kan dus best.
Maar het kan ook eenvoudiger.
Gewoon met een cominatie tang kun je de lipjes ombuigen.
Maar hiermee maak je geen goed electrisch contakt.
Dit doe je door eerst het draadje te solderen in het busje.
Heb ik ook wel eens op deze wijze gedaan.

Pas wel op dat je het busje/pennetje goed in de kunstof connector steekt.
Als deze niet goed is is het zeer moeilijk om deze er weer uit te halen.
Daarvoor bestaat er wel een "blunderstick" ....maar zoals hierboven...ze zijn te duur ;)

zie ik op die print geen multiconnector daar rechts en boven ?
Welk merk kan ik zo niet zien...maar meestal lijkt dit het principe van een molex connector.
Dus gewoon een busje of pinnetje met een uitstaand metalen plaatje wat er in klikt.
Mja...zulke merk tangen zijn vaak erg [te] duur....300 euro kan dus best.
Maar het kan ook eenvoudiger.
Gewoon met een cominatie tang kun je de lipjes ombuigen.
Maar hiermee maak je geen goed electrisch contakt.
Dit doe je door eerst het draadje te solderen in het busje.
Heb ik ook wel eens op deze wijze gedaan.

Pas wel op dat je het busje/pennetje goed in de kunstof connector steekt.
Als deze niet goed is is het zeer moeilijk om deze er weer uit te halen.
Daarvoor bestaat er wel een "blunderstick" ....maar zoals hierboven...ze zijn te duur ;)

Deze zijn inderdaad te duur. Je hebt wel ooit goedkopere varianten maar dan nog je moet ze vaak bij een groothandel bestellen en dit lukt meestal niet als particulier...

hilltree lijkt me gelijk te hebben. probleem is dat het honderden draadjes zijn dus niet te doen om dat allemaal op de "handmatige" manier te solderen.

Hahaha :)
Dit is denk ik wel de goedkoopste voor een leek, en ook nog wel een minder arbeidsintensieve oplossing, dan zo'n tang.
Er gaat een hele tijd inzitten om zo'n tang goed onder de knie te krijgen.
Ook kapotgeknepen contacten en draden zijn komen veelvuldig voor.
En er zijn ook nog verschillende bus diameters. 0.14 mm / 0.35 mm /0.5 mm

En hoe maakten ze die oude grote synthesizers met conventionele electronica ?
Juist...met de hand :D

Solderen mag dan wel meer tijd kosten maar denk dat het mechanisch gezien dan wel duurzamer is dan dat je alles met zo'n tang zou gaan doen.

Back