Strings en lead in Dune - Can't stop raving

Remco K.

Nieuwkomer
Een klassieke raveplaat uit jaren 90: http://nl.youtube.com/watch?v=5KJ__06kyxs

Maar welke synths zijn er meest waarschijnlijk gebruikt voor de strings aan het begin en de rave lead die begint op 0:12?

Zijn er ook VSTs waarin een vergelijkbaar geluid benaderd kan worden?

Hoe ik dit voor elkaar krijg in de betreffende synth is dan weer voor later een vraag... ;)

Laatst gewijzigd:
Je linkt naar een ander liedje?

Populair in die tijd: sampletje uit een Alpha Juno in the Akai (zo klinkt iig de intro van de youtube link). De QS300 en Korg Romplers waren ook veel gebruikte bakken in de tijd; al die mooie zoete geluidjes lijken me uit een dergelijke rompler te komen (misschien wel een 2080?)

80% van Dune sounds, behalve de drums dan, zijn presets van de Roland JV1080

Dune-promo99-3.gif

Plaatje uit de studio...wie herkent wat? (Is dat een 2080?)

dergelijke strings haal je uit elke rompler uit die tijd.
Het is volgens mij een layer van een stringsample en een whistlesample (in de laagste regionen)
Ik vermoed zelf dat het een Yamaha synth is (SY serie)

link klopt niet.. ik denk dat je deze bedoeld:

http://nl.youtube.com/watch?v=5KJ__06kyxs
Ja, inderdaad. Mijn fout (uiteraard!), ik had het linkje al gekopiëerd, maar voordat ik hem in deze thread gepaste had, heb ik voor iemand anders dat liedje van Happymen opgezocht en vervolgens gecopy/paste in een mailtje. Vervolgens deze thread verder afgemaakt in de veronderstelling dat de juiste link nog in het klembord stond... ;)

Maar ik heb het aangepast in het bericht. Bedankt voor de waarschuwing!

bazziman schreef:
Plaatje uit de studio...wie herkent wat? (Is dat een 2080?)
Ik heb jaaaaaaaaaaren geleden wel eens een gear list gezien, maar die heb nergens meer en ik weet ook niet zo uit m'n hoofd wat er allemaal op stond. Ik herinner me eigenlijk alleen nog de Korg MS20 en Clavia Nord Lead (weet niet zeker 1 of 2) die zeker in de studio stonden.

Oliver Froning (de producer op de foto) heeft op zijn site wel foto's van z'n thuis studio:

page16_1.jpg

page16_2.jpg

Wellicht is deze studio vergelijkbaar met de studio die Dune gebruikte.

Bedankt voor de zover gegeven antwoorden!

Back