ervaringen met CME en/of M-audio

steelbean

Nieuwkomer
Hoi luitjes,

Ik wil binnenkort een masterkeyboard aanschaffen voor thuisgebruik en ben al een tijdje het internet aan het afspeuren.
Het liefst wil ik een 88keys (minimaal 76) keyboard met faders (geweldig voor de B3/B4!)en controllers zodat ik gemakkelijker Nuendo kan bedienen.
De keyboards die ik met regelmaat voorbij zien komen zijn de CME UF en VX series en de M-audio.

Zoals gezegd is het voor thuisgebruik (ik gebruik mijn Korg Karma voor 'buiten') en ben ik veel in de weer met Vsti's en Nuendo.

Kunnen jullie ervaringen delen zodat ik de juiste keuze kan maken? Budget is max 1300 EUR (inclusief toebehoren enzo)
Dank alvast!:okdan:

D.

ik heb een cme uf5. Ik zou die nieuwere rooie van ze eens checken van cme, met motorized faders.

CF5 Gekocht voor het toetsenbord wat echt heel lekker speelt. Vergelijkbaar met keyboards van 600-700 euro zoals de cs6x destijds. Heb er maar 199 voor moeten neerleggen nieuw.

Met de nieuwere cme's heb ik geen ervaring.
Met 1300 euro kan je alles wel kopen wat je nodig hebt.

enige ervaring met beide is van toen ik naar een gewogen masterklavier aan t zoeken was. heb de modellen van beide extensief gecheckt en vergeleken met de klaviers van serieuze stage piano's en de conclusie was dat ze daarvoor beide baggerslecht zijn. misschien is dat gewogen voor jou minder/niet belangrijk hoor.

Ik heb zowel een klavier van CME als van M-audio.
Van CME heb ik de UF-6 (zwarte uitvoering). Opzich lekker om snel op te soleren maar is te ongevoelig om mooi piano op te spelen. Wel nadeel, er zitten soort van metalen gewichtjes aan de onderkant van de keyboard-toetsen, en deze vallen er 1 voor 1 af... Je kan ze wel weer vast lijmen opzich, maar toch. Nog iets, stof zie je heel duidelijk erop zitten.

Van M-audio heb ik de Keystation Pro 88... Valt lekker piano op te spelen maar slaat wel erg zwaar aan als je wat sneller speelt. Ook moet je niet proberen zo'n slide van rechts naar links te maken want dan breek je je vingers. Die keystation is trouwens enorm zwaar, hij is zelfs een keer door een standaard gezakt (was niet een te beste standaard trouwens), en nu is een toets kapot... Blijft ingedrukt hangen..

Van Cme moet je trouwens geen service verwachten, die hebben ze nauwelijks.

Top! Dank voor zover.
Komende zaterdag ga ik richting Alkmaar om zowel de M-audio pro 88 en de CME UF80 te proberen (VX vind ik nog te duur).
Kijken hoe beiden spelen, voordeel is dat beiden hammer weighted keys hebben.
Ik heb een lichte voorkeur voor de CME, daar ik denk dat deze beter geschikt is voor mijn doeleinden en de ergste bugs er nu wel uit zijn.
Ik zal mijn standaard uitproberen door er eens flink op te leunen (Karma is een lichtgewicht), als hij dat overleeft...}:|

Mocht iemand mij alsnog voor gek verklaren (gebeurt regelmatig) dan hoor ik graag of ik goede alternatieven heb.

ciao,
D.

Als ik jou was zou ik kijken naar de M-Audio Prokeys 88. Dit is een serieus product en niet te vergelijken met een keystation 88 Pro.

Op de volgende link kun je wat informatie erover vinden en een filmpje. Verder kun je hem daar ook testen dus wanneer je twijfelt zeker een optie :eureka:

Informatie:
http://www.maudio.nl/?page=catalog&view=product&product_id=6

Daarnaast kan ik je CME afraden, dit omdat het een kwalitatief slecht product is. Veel uitval en ook zeker geen grote jongen in de markt (wat M-Audio wel is)

Aha, ik probeer dan zowel de M-audio prokeys88 als de keystation 88 uit, kan ik goed vergelijken.
Ik had gehoopt dat de meeste bugs nu wel uit de CME UF serie zouden zijn, maar op het forum kom ik helaas ook nog recente problemen tegen.
M-audio lijkt stabieler.
Nu nog de "speel-test" en alle adviezen die ik nog hoor/lees.

Ik zal ook nog eens een blik werpen op stagepiano's; ik weet niet precies of ze geschikt zijn om soft synths aan te sturen en of ze knoppen en faders hebben etc

greeettzz,
D.

Laatst gewijzigd:
hangt er allemaal vanaf wat je van plan bent

als midi keyboard et enige is wat je wil is de CME zeker ok
ik zou de mijne nooit inruilen voor een m-audio

in vgl met cme vind ik m-audio kwalitatief veel slechter

het gaat mij vooral eerst om thuisgebruik en het gemakkelijker bedienen (sequencer, knoppen en faders etc) van Nuendo en vsti's.
Ook wil ik de faders gebruiken voor de B3 en B4 organs.
88 keys vind ik prettig voor met name piano's (grand2 en galaxy).
Het is allemaal op amateurbasis hoor, het hoeft zeker niet professioneel enzo. Als ik echt hoge kwaliteit wil heb ik het voorrecht vrienden met een studio te hebben waar ik terecht kan.:halleluja
Als ik met een band speel dan kan ik voorlopig mijn 'good old' Korg Karma gebruiken.

Als ik jou was zou ik kijken naar de M-Audio Prokeys 88. Dit is een serieus product en niet te vergelijken met een keystation 88 Pro.

Op de volgende link kun je wat informatie erover vinden en een filmpje. Verder kun je hem daar ook testen dus wanneer je twijfelt zeker een optie :eureka:

Informatie:
http://www.maudio.nl/?page=catalog&view=product&product_id=6

Daarnaast kan ik je CME afraden, dit omdat het een kwalitatief slecht product is. Veel uitval en ook zeker geen grote jongen in de markt (wat M-Audio wel is)

Waarom is volgens jou de Keystation geen serieus product?

de meeste produkten van m-audio, met enkele uitzonderingen, vind ik geen serieuze produkten..
het gaat enkel op specs.. er is nooit echt nagedacht aan duurzaamheid, gebruiksgemak,... als het maar mooi in de folder staat.

CME daarintegen is heel vernieuwend, alhoewel ze op sommige onderdelen wel durven besparen..
De faders in de UF-8 bvb zijn duidelijk van mindere kwaliteit...
maar als je echt goede faders nodig hebt, koop dan een standalone fader box, je zult veel beter varen daarmee dan met m-audio imho..

problemen met de driver van CME, tja, ik gebruik hem gewoon via MIDI, niet via usb.. het probleem beperkt zich vooral tot hun eerste reeks trouwens, en er werd begin dit jaar een firmware/rom replacement aangekondigd - half
qua gebrek aan support, tja, wat verwacht je van een klein chinees bedrijf? M-audio gaf mij ook 0 support toen ik problemen had met mijn firewire toestel..
meer zelfs: M-audio heeft geen forum, CME wel.
ik begrijp heel goed waarom

Laatst gewijzigd:
Back