Midi keyboard selectie

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Ik zoek een midi keyboard voor m'n hernieuwde DAW avontuur (Ableton Live).
De beoogde plek is onder m'n werkblad op een lade (nieuw voor mij, nog even wennen, maar op het werkblad is geen permanente plek ivm dubbele functie als 'werkplek').
Ik heb dus weinig aan een groot scherm, pads, knoppen, faders etc. en zoek vooral één met een goed keybed.
Dat laatste is natuurlijk persoonlijk.

Ik vind m'n YC61 heel lekker spelen (yamaha). De Nord stage serie (compact) ook.
M'n Moog Subsequent 37 speelt ook erg lekker, maar ik heb nu een paar midi keyboards geprobeerd en die hadden dat gevoel niet.
  • De Nektar Panorama T4 was echt matig qua keybed.
  • De Novation Launchkey mk4 heb ik, maar houdt niet over qua keybed.
  • Ik had de Arturia Keylab Mk3, welke ik qua keybed redelijk vond, maar niet top. En hij was me te diep en uitgebreid en de rotary knobs waren veel te stijf.

De ruimte die ik over heb is maximaal 104cm breed en het liefst max 8,6cm hoogte (ik heb de lade nu 1 verdieping lager, maar dat is iets minder prettig om te spelen).
Diepte ergens tot 30cm,. maar liever ondieper.
Ik hoef dus niet per sé allemaal pads, knoppen, schermpje etc.
Het liefst 61 keys.

De opties die ik heb bekeken online zijn
  • Studiologic SL (veel te hoog en ik gok dat de toetsen te zwaar zijn voor mijn synth vingers)
  • Native Instruments Komplete SL61 zou qua passen qua breedte, de hoogte is net ok, volgens mij een fijn keybed (fatar, ik dacht dat m'n subsequent dat ook had) maar hij is wel lomp en duur en heeft veel functionaliteiten waar ik waarschijnlijk niks mee doe.
  • Korg Keystage leek me eigenlijk perfect 'op papier', maar heeft die lelijke TPU topcoat en ik hoor er verder weinig positiefs over.

M'n eerste controller was een M Audio, maar die ging na verloop tijd random midi waardes versturen.
Het keybed was ook 'zo zo', maar mogelijk is dat ondertussen beter.
Ander merken heb ik zelf geen ervaring mee.

Hebben jullie nog ideetjes?

Het mag ook een 'echt instrument' zijn natuurlijk, mits die maar past in de gestelde afmetingen, usb midi en een lekker keybed heeft.

Laatst gewijzigd:
Yamaha maakt vaak goede keyboards, misschien is de CK 61 wel wat?
Is wel een instrument gericht op piano en orgel maar heeft midi (4 zone split) qua breedte en diepte past het maar hij is net wat te hoog dus dan moet je 'm 1 verdieping lager zetten of misschien dat je dat nog iets kan aanpassen op je desk.

Yamaha maakt vaak goede keyboards, misschien is de CK 61 wel wat?
Is wel een instrument gericht op piano en orgel maar heeft midi (4 zone split) qua breedte en diepte past het maar hij is net wat te hoog dus dan moet je 'm 1 verdieping lager zetten of misschien dat je dat nog iets kan aanpassen op je desk.
Ik heb de YC van Yamaha, idd heel fijn.
Maar nog hoger is geen optie. De lade zit nu net aan de lage kant.

De Yamaha YC61 (896 x 108 x 309 mm) (b x h x d) is dus net te hoog voor je.

Een mogelijke optie, die nog ontbrak in jouw lijstje, is de M-Audio Keystation 61 MK3 (995 x 189 x 68 mm). Gevoelsmatig denk ik alleen dat we het dan over een andere kwaliteit hebben dan die jij zoekt. Maar ik heb 'm nooit aangeraakt.

Los van het specifieke merk en type: Probeer een keyboard te vinden op basis van Fatar TP/8SK PAT keys (gebruikt in Iridium & Quantum). Persoonlijk vind ik dat de fijnst spelende synth-keys. Of eventueel met Fatar TP/8S keys als je geen PolyAT denkt nodig te hebben (o.a. gebruikt in Moog One). Als ik mij goed herinner gebruikt Novation één van die varianten in hun MIDI keyboard, maar niet 100% zeker.

Als ik mij goed herinner gebruikt Novation één van die varianten in hun MIDI keyboard, maar niet 100% zeker.
Klopt de SL series gebruikt een Fatar keyboard, kurzweil heeft ook Fatar keys
Kurzweil heeft ook nog betere keyboards met z'n stage piano's maar dan zijn het vaak weer 88 keys en da's te groot.

Laatst gewijzigd:
Los van het specifieke merk en type: Probeer een keyboard te vinden op basis van Fatar TP/8SK PAT keys (gebruikt in Iridium & Quantum). Persoonlijk vind ik dat de fijnst spelende synth-keys. Of eventueel met Fatar TP/8S keys als je geen PolyAT denkt nodig te hebben (o.a. gebruikt in Moog One). Als ik mij goed herinner gebruikt Novation één van die varianten in hun MIDI keyboard, maar niet 100% zeker.
Ja, ik ben fan van Fatar keybeds, maar ken weinig controllers die die gebruiken (Native instruments met hun Komplete SL61 en Studiologic (ik meen dat dat een zustermerk van Fatar is, maar dat kan ik verkeerd hebben en deze zijn te groot voor mij)

De Novation SL mk1 en 2 hadden een fatar keybed. De Mk 3 niet meer.
Bij die SL Mk3 betaal je toch ook veel voor de 'overige features' (dat is een basic sequencer en behoorlijk veel functies m.b.t. DAW integratie.) en ik zie dat hij 10cm hoog is en ook best diep, dus niet zo geschikt voor de lade 'onder het werkblad'.
Het lijkt erop dat de Mk2 wat dat betreft een goede optie 'was geweest', met minder functies en een fatar keybed en de juiste hoogte (68mm).
Klopt de SL series gebruikt een Fatar keyboard, kurzweil heeft ook Fatar keys
Kurzweil heeft ook nog betere keyboards met z'n stage piano's maar dan zijn het vaak weer 88 keys en da's te groot.
De SL Mk3 niet meer (en is te hoog voor mij)
Kurzweil heb ik van gehoord, maar ik denk dat dat te hoog en breed is voor mij.

De Yamaha YC61 (896 x 108 x 309 mm) (b x h x d) is dus net te hoog voor je.
Ik heb de YC61 hier staan. Ik heb nu 102mm ruimte, maar eigenlijk zit de lade dan te laag om lekker te spelen, dus ik wil liever richting 86mm gaan.

Een mogelijke optie, die nog ontbrak in jouw lijstje, is de M-Audio Keystation 61 MK3 (995 x 189 x 68 mm). Gevoelsmatig denk ik alleen dat we het dan over een andere kwaliteit hebben dan die jij zoekt. Maar ik heb 'm nooit aangeraakt.
Ja, ik heb ooit M Audio gehad, dat was niet echt wat. Na 3 jaar begon die random midi values uit te sturen bij bepaalde rotary knobs en het keybed was echt matig. (Oxygen 49 mk 3)
Lang geleden hoor, het was m'n eerste midi controller.
Ik heb ondertussen een paar dingen teruggestuurd, dus ben een beetje huiverig om weer iets op de gok te kopen.

De SL Mk3 niet meer (en is te hoog voor mij)
Da's wel een achteruitgang en ze zijn niet goedkoop.
Kurzweil heb ik van gehoord, maar ik denk dat dat te hoog en breed is voor mij.
Ik keek al of ze ook een 61 key hadden in de stage piano uitvoering want dan krijg je houten keys die volledig gewogen zijn en 4 midizones, dat zou top zijn maar helaas maken ze die niet wat kleiner.

Da's wel een achteruitgang en ze zijn niet goedkoop.
Die kritiek lees ik online ook her en der.
En wat je 'er voor terug krijgt' aan extra toeters en bellen heb ik dan weer niet echt nodig.
De Mk2 ziet er niet uit trouwens, maar goed, als ik hem goedkoop op MP kan scoren zou ik die wel een kans willen geven.
(nog niet gevonden)

Ik keek al of ze ook een 61 key hadden in de stage piano uitvoering want dan krijg je houten keys die volledig gewogen zijn en 4 midizones, dat zou top zijn maar helaas maken ze die niet wat kleiner.
Ja, helaas.

Eigenlijk zou iets als de m-audio keystation 61 mk3 perfect zijn qua afmetingen en functionaliteiten, maar ik verwacht niet echt een fijn keybed voor die prijs. De reviews zijn vooral van beginnende 'spelers' en ze zijn redelijk positief, maar dat zijn ze over de Novation launchkey mk4 ook en die vind ik eigenlijk niet zo heel lekker spelen t.o.v. de YC61.

Het punt voor mij is dat ik geen groot master keyboard op m'n werkblad wil hebben, want dat is ook m'n werkplek 2 of 3 dagen in de week. (soms meer).
Dus daar moet vooral ruimte zijn om te werken (muis, toetsenbord, flesje water, koffie, broodje, even wat papieren neerleggen etc. etc. )
Vandaar de beperkingen m.b.t. de onderlade.

Alternatief is om hem steeds op te bergen, maar daar wilde ik eigenlijk van af. (dan staat er weer zo'n ding in de werkkamer tegen de muur en zo groot is die kamer niet)

Dusssss.
Blijkbaar is er niet zo'n grote markt voor zo iets dergelijks.

Op zich kan ik nog wel even uit de voeten met de Novation Launchkey 49 mk4, maar ik zag dat de Push 3 afgeprijsd was en dat past dan weer in het plan wat ik had van 'koop iets met een beter keybed EN een betere controller voor Ableton Live'.

De Mk2 ziet er niet uit trouwens, maar goed, als ik hem goedkoop op MP kan scoren zou ik die wel een kans willen geven.
(nog niet gevonden)
Paar jaar terug heb ik op het forum de Novation Remote 49 SL Compact verkocht voor iets van 5 tientjes, da's geen 61 keys maar wel wel compacter dan de gewone SL en kan je twee zones op het keyboard instellen, dat zou misschien iets voor je zijn, je kan 'ns een vraag doen op de marktplaats want misschien gebruikt ie 'm niet meer?

Kijk ook eens op Reverb page van Native Instruments, ik haal daar vaker B-stock vandaan met flinke korting en tot nu toe waren ze allemaal hagelnieuw, alleen geopende dozen met nieuwe licenties erbij.

Ja deze zit volgens mij in mijn Novation 61SL MKII. Een heeel fijn keybed!

Back