Polymoog Vox Humana Preset op een Alesis Fusion

picaja

Stamgast
zo Joeri,
dat klinkt inderdaad erg goed, ik zat al klaar om even te luisteren en je bestraffend toe te spreken dat het natuurlijk nergens naar lijkt, maar op de riff uit cars na klinkt het allemaal heel erg als het origineel. elke keer twijfel ik weer of het echt de vox humana is, die je steeds bij gary numan hoort. ik weet natuurlijk niet wat ie er verder mee deed en echt verstand heb ik er ook niet van, maar het klinkt allemaal net wat scherper, het geluid doet me toch denken aan de polymoog synth.

maar jouw voorbeelden klinken heel erg gary numan :okdan:

Leo, bedankt voor de commentaar.

Gary Numan gebruikte de Vox Humana klank in 1979 op the "pleasure principle album" en live tot 1985.
Deze klank heeft het karakter van deze album volledig bepaald.
Het was voor zover ik op de hoogte ben "Chris Payne" van "Visage" die Numan deze klank voor de eerste maal liet horen.

Daarna werd deze typische sound door hem vervangen door een eigen geprogrammeerd geluidje op een Roland D5(5)0, zelfs nu nog in 2008 gebruikt!

Volledig akkoord dat het geluidje iets scherper klinkt en in het lage register klinkt het niet zoals het origineel. Moest de Fusion de analoge filter van de Andromeda geahd hebben...

Ik heb "de vox humana" klank (preset klank 1)

poly_280a_panel.gif

op verschillende synths proberen te creëren maar de fusion klinkt het best door verschillende klanken te samplen en te layern.

http://www.dubsounds.com/pm_sounds_01_Vox-Humana.htm

Joeri

maar nee, ik bedoelde niet dat jouw geluiden scherper klinken, maar dat de geluiden op de gary numan platen vaak wat scherper lijken dan de vox humana, zal wel komen door de effecten.
meest lastige is natuurlijk om de af en toe falende divider chips na te bootsen ;)

op deze synth lukt het vrij aardig, jammer dat ik niet kan spelen als jij, want ik vind wel dat het polymoog klavier een erg goede aanslag vereist. ik vind trouwens dat de polymoog keyboard nog meer lekkers te bieden heeft, naast de vox humana. de electric piano, piano, brass, clav en vibes zijn ook fijne 70s presets. funk mag er ook zijn en de strings 1 en 2 natuurlijk ook.

Attachments

• pm.jpg
    pm.jpg
    688,5 KB · Bekeken: 103
Als ik het goed begrijp is dit dus een andere Vox Humana dan die van Alesis zelf (diegene die door Hollow Sun gemaakt is)?

Ja, dit is de "digital vox humana" van de "MoVin Pro" soundbank.

De Hollowsun "Vox Humana" voor de fusion is wel degelijk een echt gesampelde Polymoog keyboard.
Misschien kan iemand hier meer uitleg verschaffen maar deze samples klinken redelijk koud.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat je enkel het typische "cars" stringgeluid krijgt als je de filters omzeilt door de AMP aan te sluiten op de AUX uitgang.

Steve Howell heeft de samples "geloopt" maar zelf niet gesampelt.
Hij

Is er trouwens iemand hier op het forum die een polymoog keyboard heeft?

joeri

de keyboard heeft een direct uitgang, ik zal dat inderdaad eens proberen, want dat geeft inderdaad een harder geluid. dom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. ik gebruik die output eigenlijk nooit omdat 2 oktaven wegvallen als je het bas filter inschakelt. ik dus. heb intussen mijn 3de polymoog keyboard. ik heb de synth ook 5 keer gehad. los van het feit dat ik me steeds afvraag wat ik nou eigenlijk met die dingen doe, kon ik er niet tegen dat ze steeds maar kapot gingen. daar probeer ik me overheen te zetten, nu ik intussen een vlot en betrouwbaar reparatie adres heb gevonden en er sinds kort een (goedkoop) alternatief is voor de divider chips die het nogal eens begeven. het geluid van de polymoog keyboard is erg mooi vind ik, betoverend bijna. de synth is natuurlijk ook leuk. de laatste die ik had heb ik helemaal in stukken verkocht, had ik beter niet kunnen doen achteraf. misschien.

het doosje op de polymoog bevat trouwens een oude moog footswitch, nieuw en nooit gebruikt, kwam ik vorige maand tegen op ebay. niemand wilde het hebben?!

Attachments

• pm2.jpg
    pm2.jpg
    673,6 KB · Bekeken: 110
het mooie van de polymoog is dan bijvoorbeeld ook, dat je ineens niks meer hoort van de piano clav en vibe presets. zie dat maar eens na te maken in een fusion !
wat een kloteding kan het toch zijn, die polymoog. dat blijft toch de grote gary numan vraag: hoeveel van die dingen had hij mee op toernee? of hoeveel techneuten stonden er standby?!

Ik heb het geluk gehad om enkele malen "the man" himself te spreken, de laatste keer was op Eurorock enkele jaren geleden.

backstage.jpg

Uiteraard was één van de onderwerpen "synthesizers"...

Het grappige is dat al bij al de polymoog keyboards zelden stuk gingen.
Op Living Ornaments '81 werden er 8 minimoogs gebruikt, 4 polymoog keyboards en enkele ARP odysseys.

Zowel Ade Fenton als Ade Orange hadden recentelijk live problemen met de virus Ti reeks.
Zo zie je maar.

Leo,
kan je bij gelegenheid eens enkele mp3 tjes posten met de vox humana klank door de main en aux?

ik ga mijn best doen.
ik wist trouwensniet dat die Gary Numan zo'n schone vrouw had.
moet erg leuk geweest zijn. ik ben geen grote Gary Numan fan, vond hem toentertijd maar een namaak-Bowie die niet kon zingen, maar jengelde - had nog weinig oor voor synths op zich, maar het moet een bijzondere kerel zijn, toch een vooruitstrevend muzikant, piloot. en intussen kan ik zijn muziek ook waarderen.
helaas ben ik nog neit zo handig, maar ik zal proberen vanmiddag wat mp3's te maken. ik moet wel om de G, G# en A heen werken, want daarvan is de divider chip kapot.

Leo,

De vrouw op de foto is een vriendin van mij en niet Numan zijn vrouw.
Numan is getrouwd met Gemma een lifelong fan en ze hebben inmiddels 3 kinderen.

gemma.jpg

Ik kan begrijpen dat sommigen Numan een afkooksel v(i)(o)nden van heren als "David Bowie".
Hij heeft een uniek stemgeluid waar je van houdt of niet maar CD's (of LP's) als "The Pleasure Prinicple" en "Telekon"
zijn enig in hun soort. Numan is ook een heel vriendelijk persoon en heel toegankelijk.

Persoonlijk zijn er 2 synthesizerklanken waar ik niet genoeg van krijg en dat is uiteraard dat warme "detuned" vox humana geluid en de ARP odyssey solo klank van Billy Currie.

Ben benieuwd naar de klanken, bedankt.

Als er iemand is op het forum waar ik de echte vox humana mag van samplen?

wist ik toch ;)

na de vakantie kan je ook hier komen samplen, als de polymoog weer helemaal in orde is dan. als het je niet te ver weg is.
en je kan hem natuurlijk ook kopen ;)

ow, met name pleasure principle vind ik een geweldige plaat. van begin tot eind.
synthesizers gecombineerd met echte drums, dat is je ware.

ok, stelt niet veel voor, maar het opnemen en branden en op de pc krijgen op zich was weer een zware bevalling. het is gelukt, hoop ik.

Attachments

• 01 vox humana 2.mp3
    3,4 MB · Bekeken: 115
ow, de eerste anderhalve minuut komt uit de direct out, daarna komen de zelfde riedeltjes nog eens uit de mix out.

Leo, Bedankt!

Het is dus duidelijk:
Je moet dus voor de typische Numan Sound de AUX (direct) uitgang nemen. Vanaf 1:30 klinkt het heel wat killer.

Bedankt dat dit nu bevestigd is.

Enkele hoge noten missen blijkbaar wat "punch". Zijn dat die divider chips?

Hopelijk kan je hem laten maken want geen enkele andere synth klinkt zo mooi. Je moet er maar eens lekker wat reverb opzetten.
Subliem!

Joeri

je hoort het precies goed, het lage stukje ben ik er een beetj eomheen gegaan, maar je mist bij een aantal hoge noten 1 waveform, door een kapotte divider chip.
ik hoop datie binnenkort weer hersteld is. de chips zijn onderweg.

vond hem toentertijd maar een namaak-Bowie die niet kon zingen, maar jengelde -

Ik moet zeggen de allereerste plaat van tubeway army heeft ie toch echt goed gekeken naar Bowie hier gebruikte hij nog synths gewoon gitaar&bas en drums overigens niks mee hoor er zijn zoveel bands in eind jaren 70 beinvloed door bowie.
Ik ben fan van de eerste 4 á 5 platen v/d tubeway-army wat daarna kwam is erg flauw en na 2000 opeens keihard strak en super gelikt ala fear factory (heeft ie ook mee samen gespeelt).......nee geef mij maar de albums met de moogs.

grt Gert-Jan

Ik moet zeggen de allereerste plaat van tubeway army heeft ie toch echt goed gekeken naar Bowie hier gebruikte hij nog synths gewoon gitaar&bas en drums overigens niks mee hoor er zijn zoveel bands in eind jaren 70 beinvloed door bowie.
Ik ben fan van de eerste 4 á 5 platen v/d tubeway-army wat daarna kwam is erg flauw en na 2000 opeens keihard strak en super gelikt ala fear factory (heeft ie ook mee samen gespeelt).......nee geef mij maar de albums met de moogs.

grt Gert-Jan
.........ik bedoelde geen synths op z'n eerste plaat.

Back