gitaar opnemen d.m.v. microfoon.

Arnevr

Ingeburgerd
Hallo,

We zijn van plan om met de (cover)band een demotje op te nemen. Maar ik vraag het iets af over het opnemen van de electrische gitaar. Ik heb in een aantal artikelen gelezen dat dit vaak gedaan wordt d.m.v. een microfoon die voor de versterker wordt gehangen. Waarom? Is het niet beter en makkelijker om de versterker direct aan sluiten d.m.v. van een Jack kabel aan de interface? In de artikelen die ik had gelezen stond geen toelichting waarom het op die manier werd gedaan.

Weten jullie dit?

Mvg,
Arne

Als je versterker een lijn uit heeft, dan is dat de makelijkste oplossing.

De reden dat er met microfoon word opgenomen is dat men het geluid van de speaker wil mee nemen. Gitaar speakers hebben geen rechte frequentie curve en vervormen, waardoor het geluid anders/mooier word.

Waarom het op deze manier zou worden gedaan zou ik niet weten.

Ik heb zelf van t weekend eens geprobeerd mijn gitaarversterker door te lussen naar mijn sampler. Dit ging prima, heb er een goede opname mee kunnen maken. Dus wat je zegt over direct op de mixer/interface aansluiten lijkt me een goede manier om je gitaar op te nemen.

Probeer het en je weet het. En dan kom je erachter dat het geluid van een elektrische gitaar voor het grootste gedeelte bepaald wordt door de versterker/speakercombinatie. Er zijn wel modeling plugins die dat voor een deel kunnen overnemen, maar de directe weg via een gitaarversterker klinkt volgens velen nog altijd beter.

nou ja, je ruimte moet goed zijn, en lang niet elke versterker en luidspreker klinkt zoals je het wilt hebben.

met een fraaie (buizen) versterker en goede speaker in een goede ruimte en een redelijk volume heb je meteen al een klank die versterker simulaties na proberen te bootsen.

nu heeft natuurlijk niet iedereen die luxe om zo luid te kunnen spelen om die ene klank te krijgen :P

Het hangt een beetje af van de sound die je wilt maken.
Er zijn mensen die direct out prefereren boven microfoons.
Er zijn ook mensen die 8 microfoons op 1 cabinet richten en daarmee 1 mooie sound maken.

Het kan allemaal.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar opnames met microfoons.
De reden die ik daar voor heb:
Ik speel over oude buizenversterkers.
En die klinken er mooi als je ze ver open draait.
Want dan oversturen de eindbuizen en de speaker.
En je krijgt een mooie interactie tussen versterker, gitaar en gitarist door sustain en feedback.
Die sound ik enkel te vangen met microfoons.

Als je in een cover band speelt en een demo wilt opnemen denk ik niet dat je veel moet doen met mijn puristische prietpraat :D
In jouw posititie zou ik denk ik 1 microfoon recht voor de speaker zetten en tegelijk een DI signaal opnemen. Dan heb je nog wat mixmogelijkheden en kan je wat varieren naar het originele gitaargeluid van het nummer dat je speelt. Als je beide signalen tegelijk mixt moet je wel ff pielen met je fase.

In jouw posititie zou ik denk ik 1 microfoon recht voor de speaker zetten en tegelijk een DI signaal opnemen. Dan heb je nog wat mixmogelijkheden en kan je wat varieren naar het originele gitaargeluid van het nummer dat je speelt. Als je beide signalen tegelijk mixt moet je wel ff pielen met je fase.

Dat is de gouden tip. Dan heb je beide en kun je maximaal bijsturen op je sound.

Lees je ook even in op de positie die je mic ten opzichte van je versterker moet hebben.

Dat is een slimme, Kan ik daar het best een condensator microfoon voor gebruiken?

ik zou een dynamische mic gebruiken, of een condensator mic die tegen een flinke geluidsdruk kan (ligt er natuurlijk aan hoe hard je wilt)

maar het is natuurlijk wat je het beste vind klinken

Ik zou ook een dynamische gebruiken. Een Shure SM-57 is er uitermate geschikt voor.

ik zou ook een dynamische microfoon gebruiken. Een Sm57 blijft een erg geschikte microfoon voor dit werk.
Even inlezen over de positie t.o.v. de speaker is inderdaad ook geen slecht advies van OJS. Je kan ook nog een koptelefoon opzetten en luisteren wat er gebeurt als je de microfoon in je hand houdt en verplaatst tov de speaker. Dan hoor je meteen waar je mee bezig bent.

Back