Roland Fantom x8 vraagje

LtnGeorge

Ingeburgerd
heey mensen,

Ik heb een vraag.

Ik heb nu een Roland Fantom X8 en nog een aparte midi controller.
nu wil ik op beide klavieren (dat van de Roland en dat van de midi controller) verschillende geluiden willen spelen (piano op de roland, orgel op het andere klavier) en dat tegelijkertijd.

Is dit mogelijk, en hoe moet ik dat instellen in mijn Fantom ?

Groeten Gjalt

bedankt roel, zo ver was ik ook bijna.

nu zit ik nog met de vraag, hoe stel ik dat zo in ?

ik speel nu in performance mode (zoals roland het noemt) en heb een orgeltje en een piano geselecteerd op 't eerste en 't tweede kanaal. als ik nu op beide klavier speel krijg ik over beide klavieren precies 'tzelfde. dat moet dus veranderd worden.

volgens mij ben je er als je op het tweede klavier het midikanaal op 2 instelt (zal nu op 1 staan)(en dat is waar het locale keyboard ook al op zit)

ik blijf 't maar niet voor elkaar krijgen.

zal misschien ook aan mijn tweede keyboard liggen (is gewoon een roland exr 7, geen speciaal midi keyboard oid?

Je moet er wel voor zorgen dat als je midi-keyboard op kanaal 2 staat, dat je orgelgeluidje ook op kanaal twee staat. Dit zou je moeten kunnen instellen op je fantom..

ja, dat snap ik.

maar ik heb handleidingen van beide apparaten doorgespit en heb nergens iets kunnen vinden over het veranderen van de verschillende midi kanalen.

zijn er hier Fantom X gebruikers die mij kunnen helpen ?

zou het ook kunnen komen dat het niet lukt omdat ik alleen een kabel van de midi out van de EXR naar de midi in van de Fantom heb ?

Ik zit met precies hetzelfde probleem... ik begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat het niet mogelijk is met de Roland. Wat voor mij een grote teleurstelling zou zijn...

Het is wel degelijk mogelijk. In performance mode

Mode 3 Omni off Poly

Selecteren wat je met de X7 wilt spelen;

1.
From the PERFORM LAYER screen, Press [F1 (KBD SW)].
The Keyboard Switch window appears.
2.
Press or to select the part you want to sound.
3.
Use the VALUE dial, [INC] [DEC], or to select “ON”
or “OFF.”
When you play the keyboard, you will hear the current part and
the parts whose keyboard switch is set to “ON.”
4.
Press [F6 (CLOSE)] to return to the previous screen.

http://www.renema.eu/Fantom/Fantom-Xa_e3.pdf
pag 68

Back