Gebruikerservaringen: handheld recorders

geenlidmeer081224d

Gedeactiveerd account
Ik ben me aan het oriënteren op handheld recorders, het gebeurt me net even iets te vaak dat ik ergens ben en dat ik een tof geluid hoor waarvan ik denk "Oei, daar had ik wel iets mee gekund!". De markt voor deze dingen is echter zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb diverse reviews doorgelezen, maar op basis daarvan toch nog niet echt een duidelijk beeld van wat er nu een kwalitatieve opname maakt en wat niet.

Ik wil kunnen opnemen op 24bit/44,1 kHz, het apparaat moet beschikken over losse geheugen kaarten, degelijke liefst aluminium cover. USB aansluiting en het moet vooral handzaam zijn, je moet het ten alle tijden bij je kunnen hebben zonder er erg veel last van te ondervinden.

Het opname materiaal zal zeer verschillend van aard zijn, opnames in industriële omgevingen en bouw putten, buiten geluiden, impulsen (tbv. IR's) etc. Maar ook wil ik er tijdens repetities even snel een opname mee kunnen maken zodat we deze later terug kunnen luisteren en uitwerken.

Ik heb mijn blik al een beetje op een bepaalde prijsklasse laten vallen;

• Olympus LS10
  • Edirol R 09 HR
  • Marantz PMD 620

Iemand ervaringen met 1 van deze 3 ? Of zijn er andere apparaatjes in deze prijsklasse die ook de moeite waard zijn om eens te bekijken.

olympus_ls-10_handson.jpg
R-09HR.jpg

marantz-pmd620.jpg

Over de Marantz heb ik nog nooit iets goed gelezen.

Ik heb zelf een Zoom H2. De opnamekewaliteit is voor de prijs zeker goed, maar die 'compactheid' betekent ook ongelooflijk priegelige knopjes, vind ik persoonlijk samen met het mini display grote minpunten. Voor opnames in het donker bijvoorbeeld, waar je niet wilt bijlichten, is -ie gewoon onpraktisch.

Ik heb onlangs in Berlijn een week een fieldworkshop gedaan met 'Worlds' no. 1field recordist' Chris Watson (ex-Cabaret Voltaire en Hafler Trio.)

Daar waren voor de deelnemers onder meer Fostex FR2 Le recorders http://www.thomann.de/de/fostex_fr2_le.htm gehuurd. Ik heb mijn Zoom daar een uur gebruikt en heb daarna snel voor de rest van de week zo'n Fostex gepakt. Is duurder, groter, maar ook onvergelijkbaar met alle kleine recorders. Watson werkt zelf vooral met peperdure Nagra recorders, maar hij kent zo ongeveer elke mic en recorders die er te koop is, en sleept voor BBC opnames ong. 75 kilo van die mobiele apparatuur mee. Hij vertelde dat de Fostex recorders waanzinnig goed zijn voor de prijs. Er zitten erg goede, stille mic pre-amps in, en de recorder heeft een fantastische logische bediening met een zeer informatief, ruim display.

Meerdere workshop deelnemers hadden trouwens ook enkel slechte ervaringen met de Marantz recorders. Dus die zou ik zeker laten liggen. Er was ook een jongen die een Sony PCM-D50 http://www.thomann.de/de/sony_pcmd50.htm met zeer veel mogelijkheden had, die is wel handheld, en klonk ook erg goed, maar zit qua prijs, zo`n 600 Euro, nog ongeveer 100 Euro boven de Fostex. Dat is misschien meer dan je wilt uitgeven.

Over de Zoom is hier trouwens al veel gepost.

Ik heb sinds kort de Olympus LS-10...heb 'm nog niet gebruikt voor buitenopnamen,maar wel over de line-ingang...en die kwaliteit is gewoon goed...
Verder is ie erg makkelijk in het gebruik...

Pluspunt is verder dat ie al 2 GB geheugen ingebouwd heeft...plus dat ie ingebouwde speakertjes heeft,zodat je het zojuist opgenomen spul snel kunt terugluisteren...

Minpunt is dat je geen markers kunt instellen tijdens opnamen...en dat ie geleverd wordt zonder netstroom adapter...

Op youtube kun je trouwens een hele hoop tests e.d. bekijken van al de genoemde recordertjes...

Zojuist een intensieve verkenning van digitale handheld recorders via internet achter de rug. Daaruit is de Edirol R-09HR als absolute favoriet naar voren gekomen.
Viel aanvankelijk voor de Zoom H2, maar die heeft een nogal plastic jasje en lastige knopjes, terwijl het geluid wat wollig klinkt. Vervolgens kwam de Olympus LS-10 in beeld; heeft goede recensies, maar ook vitale beperkingen: max. slechts 2Gb, geen adapter, geen bestandsnaam-optie. Bovendien vind ik het design opzichtig; met windmutsjes op doet het ding zelfs aan Mickey Mouse denken.
Voor het meer serieuzere werk belandde ik - via Tascam, Marantz, Sony e.a. - bij de Edirol R-09HR. Max. 32Gb opnamecapaciteit, afstandsbediening (geen overdaad bij dit soort supergevoelige apparaten), duidelijk scherm, soepele bediening, stijlvolle vormgeving, robuuste rubberen body.
Natuurlijk is Voelen & Proberen the proof of the pudding. Ga ik komende week doen, via een internetwinkel met buitendienst die even langs komt om het apparaat te demonstreren.
Ergo, wordt vervolgd.

Ik ben zelf in het bezit van een Olympus LS-10 en ben er heel erg blij mee... Heb er al behoorlijk wat fieldrecordings mee gemaakt..
Opname kwaliteit is prima, en inderdaad zoals dione zegt een voordeel dat hij standaard al 2GB geheugen heeft.. Je kunt er ook nog sd-kaartjes in zetten mocht je er niet genoeg aan hebben. Is goed mee te nemen door zijn formaat..
Hij werkt op 2 penlight batterijen en ik kan je vertellen dat het apparaatje daar echt flink lang op meegaat. Ik heb hem intussen ongeveer een halfjaar en heb nog steeds geen batterijen hoeven vervangen, en ik heb er zoals gezegd al behoorlijk wat opnames mee gemaakt..
Ik heb destijds ook over die edirol getwijfeld, maar ben daar uiteindelijk niet voor gegaan, weet helaas niet meer precies waarom..
De zoom H4 heb ik ook over getwijfeld maar ben ik uiteindelijk voor gepast. Een klasgenoot van me heeft die wel, maar ik vind hem te groot, waardoor je hem waarschijnlijk minder snel mee zult nemen..

Back