Laptop Bromt maar DI helpt niet

shuwid

Ingeburgerd
Ik doe met een vriend samen een liveset met 2 laptops.
Op een geaard stopcontact bromt het als een gek dus werken we altijd zonder aarde.

In principe geen probleem maar het is niet echt volgens het boekje en potentieel zelfs gevaarlijk.
Dus ik zoek eigenlijk een beter oplossing.
Een DI is natuurlijk het eerste wat bij iedereen opkomt.
Echter we mixen op een DJ mixer en die heeft geen gebalanceerde ingangen. onze Mixer moeten we vervolgens ook nog vaak doorlussen naar de mixer van de DJ set (meestal een DJM800 oid) en die heeft ook geen gebalanceerde ingangen. Dus ik weet niet of een DI hier het probleem kan verhelpen.

Iemand Suggesties?

De zoekfunctie leverde geen bevredigend antwoord.

Ik heb zelf een ART DTI tussen zo'n oude italiaanse brombak (BIT-01) en m'n interface en dat werkt super! Kost niet zo veel (~50) en echt een aanrader...

http://www.artproaudio.com/

De scheiding werkt passief mbv spoelen. Er zijn voor en tegenstanders maar ik ben er blij mee.

Patrick.

Als je alles aardt en alleen de laptop niet is er niet echt gevaar, denk ik en dan is de brom waarschijnlijk wel weg.

Die Art DTI is inderdaad wat ik zoek denk ik.
Die kan ik dus gewoon tussen mijn ongebalanaceerde output van mijn interface en de ongebalanceerde input van de DJ mixer hangen en dan ben ik van het probleem af toch?

De DI's die ik heb gezien hebben allemaal alleen een gebalanceerde output op XLR.
Sommigen hebben een ongebalanceerde jack uitgang waar het signaal onbewerkt weer uitgaat maar dan kan heb je dus nog steeds geen groundlift.

De ART DTI kan van RCA (tulp), Jack of XLR naar RCA, Jack of XLR in elke willekeurige combinatie. De kanalen 1 & 2 zijn gescheiden dus je kunt er ook twee mono brombakken door gooien.

Patrick.

De laptop niet aarden kan erg weinig kwaad. De voeding van een laptop geeft vanaf de voeding als het goed is maar 2 polen door en de aarde loopt maar tot de voeding.

Verder aard je zoals gezegd alleen de laptop niet en aangezien in een laptop alles op maximaal 12 volt werkt is het gevaar erg minimaal te noemen. Het is een bekend probleem wat vaak wordt veroorzaakt door usb of firewire interfaces.

Een aardlusbrom op een line level signaal mag je in geen enkel geval wegnemen met een di box, ook al lijkt dit te werken in noodgevallen.
Het zijn altijd weer onverbeterlijke ignoramussen die dat doen.
Een DI box verandert de impedantie en de signaalsterkte en dat is in dit geval overbodig en ongewenst.

Gebruik een line isolator van bijvoorbeeld Palmer.
Dat is een unity transformer die voor een galvanische scheiding zorgt tussen je apparaten.
Impedantie en signaalsterkte worden hiermee weinig of niet verandert.

Palmer PLI03: speciaal voor de pc/labtop
Palmer PLI05: heeft TRS jackaansluitingen en kan gebruikt worden met ongebalanceerde (op TS jack) en gebalanceerde (op TRS jack) signalen. Kan ook converteren van ongebalanceerd naar gebalanceerd en omgekeerd.

Iedere live-dj en geluidsfirma moet line isolators bij zich hebben, voor de prijs moet men het niet laten.

En zoals ik al zei: het zijn altijd weer onverbeterlijke ignoramussen die jouw probleem oplossen met een DI box.

www.palmer-germany.com
www.adamhall.com

Zo werkt een ART DTI dus ook, maar dan voor een stuk minder geld ;)

Zo werkt een ART DTI dus ook, maar dan voor een stuk minder geld ;)
Net op de Art site gekeken, en inderdaad, dat is een line isolator.
Wat de prijs betreft: het prijsverschil zit in de audiokwaliteit.
Goedkope transformators laten weinig heel van je signaal.

Dank heren voor uw reacties.

Hier kom ik zeker verder mee.

Heb de palmer PLI 03 opgezocht maar die heeft alleen tulp aansluitingen en is toch wel weer duurder.

De PLI 05 heeft wel jacks maar is nog weer wat duurder.
De PLI 05 kan dan wel gelijk ook overweg met gebalanceerde signalen.

Als ze beter klinken dan moet het misschien maar.
Patrick hoe klinkt die ART?

Wat vinden jullie van het idee om zonder aarde op te treden trouwens?

Wat vinden jullie van het idee om zonder aarde op te treden trouwens?

Je aard alleen je laptop niet, de rest is wel gewoon geaard.

Ik zou zeggen kijk eens op de adapter van je laptop met welke spanning en stroomsterkte je te maken hebt aan de kant van de laptop.

Ik doe met een vriend samen een liveset met 2 laptops.
Op een geaard stopcontact bromt het als een gek dus werken we altijd zonder aarde.

En als je de office assistent uitschakelt, klinkt het dan beter?

-C-

Back