Hoeveel latency bij Routing (Motu Ultralite of RME Fireface 400)?

Fokov

Stamgast
overleden lid
Hallo allemaal,

Heb hier een vraagje over mijn live- en dj-setup. Het is dus een beetje een dj-vraagje wat hier eigenlijk niet mag, maar het gaat ook over een live-set die ik ga doen binnenkort... Ik wil namelijk aan draaien met 3 cd-spelers maar het geluid uit deze cd-spelers op mijn mac door de FX van Ableton halen. Elk van de 3 kanalen komt er dan weer uit en wordt in de mixer geplugd. Het enige wat Abelton doet is ze door de effecten halen er vervolgens worden ze niet samengevoegd, maar er weer uitgegooid en krijgen ze elk een individuele input in de mixer.

De grote vraag is: hoeveel latency gaat mij dit opleveren??? Dus latency door de input, het processen van de fx en vervolgens de output... Het mag niet teveel worden, want anders wordt het lastig mixen... Een volgende vraag is dan: wordt de latency verhoogd door het gebruik van FX? En als ik nog een vierde kanaal gebruik (alleen output, geen input) om kleine loops en samples af te spelen (1 per keer), verhoogt dit dan de latency?

Ik heb een M-Audio geluidskaart, maar deze gaat vervangen worden door ofwel een Motu Ultralite of een RME Fireface 400. De voorkeur van mij gaat uit naar de Motu vanwege de prijs en de meerdere outputs. Maar is de Fireface sneller (dwz minder latency)?

Ik hoop erg dat julle mij kunnen helpen!!!

Hey...Vokof,

Wanneer je afluisterd NA Ableton, dan heb je volgens mij weinig last van de eventuele latency...denk ik.

Ik heb een RME Fireface 400...en heb in Cubase wel wat latency met direct monitoring van Hardware synths...maar wanneer ik dan de miditrack een -31 delay geef...dan is dat opgelost, en loopt het allemaal lekker strak.

Maar goed...zoals ik al begon, wanneer je de afluistering doet vanuit je mixer, dan gaat het volgens mij allemaal wel goed komen.

Succes man!

De Fireface klinkt fiks beter en heeft lagere latency. De latency merk je volgens mij wel met het mixen van een gemonitorde track versus een track die je binnen ableton afspeelt, dat wordt gepuzzel. Als je mixt met een andere gemonitorde track maakt het niet uit want dan heb je dezelfde latency.

Waarom draai je trouwens niet helemaal met Ableton? Cd-spelers zijn niet echt nodig lijkt me, Ableton is een prima bron en de eventuele betere geluidskwaliteit van draaien met cd-spelers zit volgens mij vooral in de summing op het mengpaneel. Als je in Ableton de kanalen los uitstuurt naar de mixer en daar mixt bereik je volgens mij hetzelfde.

En volgens mij wordt de latency niet bepaald door het aantal fx of kanalen maar meer door het aantal conversies. Maar daar kan ik er naast zitten. Ik merk iig enkel verschil als ik een auxilery aanmaak bv met mn liquid mix of triple C via sp/dif ( ;) )

Hey hey, erg bedankt voor jullie reacties...!

Maar hoeveel is de latency dan in totaal? Wil toch graag met CD's blijven draaien nl... In principe heb je gelijk wbt Ableton hoor, dat is veel makkelijker... Maar de lol is er wel een beetje vanaf vind ikzelf, ik wil toch 'echt' blijven draaien.

Als de totale Latency bijv 5 ms is, dan maakt het volgens mij erg weinig uit als je met CD's draait. Maar als het meer dan 20 ms is, dan druk je de cue-knop in en dan moet je meteen bijsturen. dat is irritant. Met een latency van rond 5 ms valt het ook wel mee als je samples triggert met Ableton voor naast de CD-spelers. Als het meer is dan wordt het lastig denk ik...

Dus enig idee wat de latency wordt op de Mac, bijv met een fireface 400, Ableton Live met 3 kanalen in en uit + een loop vanuit Ableton getriggerd ernaast? FX zullen we missch standaard zo'n 10 neerzetten, maar hoogstens 6 tegelijk gebruiken... (Gebruik dus een Mac 2Gb, 2.4, okt 2007 gekocht)

Ik begrijp dat het moeilijk te voorspellen valt, maar wil echt checken of het een beetje te doen is voordat ik 1000e uitgeef en de gehele setup omgooi...

Thanks iig voor de hulp!!!

Al aan Traktor met een controller, Serrato of Torque gedacht? Ik denk persoonlijk dat draaien via monitoring een onnodig risico is... en de cd-speler voegt weinig toe, is net zo digitaal als je Mac...

Als je echt hardware wil behouden, zou ik voor een goede mobiele effectprocessor gaan, Kaoss-pad oid... Maar dat zou ik bij vinyl overwegen, niet bij cd.

Ja, dat is nu het verhaal. Ik draai vrij veel, maar altijd met CD's, het meest stabiele formaat. Traktor en Serrato enzo gaat altijd fout (echt waar, zie het elke week weer gebeuren, bij iedereen. CD's NOOIT) Ook is Serato en Traktor enzo een gekloot met aansluiten (in clubs) en je kan maar twee decks gebruiken. Erg irritant... Dus heb besloten dat ik voorlopig cd's wil blijven gebruiken.

Maar ook wil ik graag fx hebben en loops en andere dingen gebruiken. Dus vandaar laptop. Maar wat is het risico volgens jou dan? En hoe kan het risico verlaagd worden? Want dat is juist de reden, raktor en Serato is een risico voor mij, dat is iets waar ik wel achter ben gekomen... Thnx...

Zelf merk ik dat conversie(adda) het meest kritisch is(glitches, hangende drivers/processen), en dat beperk ik live graag(enkel da). Qua crashes hangt veel samen met je systeem en hoe je het onderhoudt, wat vooral bij Windows een gevorderde kennis en flink wat aandacht en beheer vraagt. Mn Mac is nog nooit gecrashed(Macbook 2.4 C2d, FF400, Ableton 7 suite), Ableton vind ik zelf(na vinyl) het meest stabiel qua software, en beatmatchen vind ik niet zo spannend dus de keus is simpel.

Traktor heb ik vrij veel gebruikt zien worden om me heen, net als Serrato, en ik heb nog geen crashes gezien. Maar de gemene deler was telkens een Macbook(al dan niet pro) en een kaart van een fabrikant die weet hoe je drivers moet schrijven(RME of bv Motu).

De Motu Ultralite vond ik vrij vlak klinken, de 828mk2 en de 2408mk2 klinken beide beter.

Overigens, als je systeem crasht en je rout je cd-spelers er door hoor je ook niks meer... :)

OK thanks... Het gaat om een (met die van jou vergelijkbare Mac) die we helemaal opnieuw gaan installeren... Alleen Ableton 7 + paar plugins erop en dat is het. Mac is idd stabiel Denk dan dat ik voor de Fireface 400 ga. Als ik je goed begrijp is het een stabiel systeem zo. Met max 3 inputs, 4 outputs en (laten we het overdrijven) max 25 FX waarvan er op z'n meest 6 aanstaan tegelijk, moet dit toch lukken als ik je begrijp. Misschien vind je het omslachtig, maar voor mij is dit vermoedelijk de beste manier van werken. Maar zeg je qua latency en stabiliteit: niet doen, dit gaat problemen opleveren? Of kan het wel...?

En btw: idd Mac crasht nooit, maar bij vrijwel elke gig waar ik moest draaien altijd draaitafels die Serato niet pakken ofzo. Draaitafels en tijdcodes, daar zit het probleem wat mij betreft...

Qua latency is echt geen enkel probleem, welke asiokaart je ook kiest. Qua driver stabiliteit is al vaak gebleken dat de combi Motu + Mac een betere is dan RME + Mac. Er zijn zelfs Macs waarop een Fireface helemaal niet werkt. Mijn keuze zou dus Motu zijn, zeker omdat geluidskwaliteit niet erg belangrijk voor je lijkt te zijn met al die DADADAADADADAD conversies die je van plan bent te maken. :D

Fireface zou ik idd even proberen voordat je hem koopt, maar als ie het doet is ie 100% stabiel, en klinkt ie stukken beter dan de motu. Met een hoop addadadaddadda zou ik juist voor de betere kaart gaan. De Ultralite vond ik niet lekker klinken, beetje blikkig vergeleken met mn 828mk2.

Wat betreft het hele monitoring verhaal, latency wordt een probleem als je met loopjes gaat werken. Dat wordt dan voor elk loopjeskanaal latency-compensation instellen en ik denk dan direct: gedoe...

Volgens mij kan je beter gewoon een Kaoss pad III meenemen, doet het altijd en is qua fx prima te doen.

Ja, dat is nu het verhaal. Ik draai vrij veel, maar altijd met CD's, het meest stabiele formaat.

?? die cd spelers zijn meest onderhevig aan condens e.d..

openair feestjes en vochtige, warme zaaltjes leiden altijd tot skippen..
grote koude kunnen ze ook niet tegen, dan gaan ze skippen...

koop jezelf een goede hardware controller voor je laptop,
of ga gwn met vinyl draaien, klinkt nog eens beter ook :okdan:

Ik brand ook altijd alle cd's drie keer, die pioneers zijn nog kieskeuriger qua voedsel dan mn kat

Is natuurijk een andere discussie dan het latency verhaal, maar mijn cd's zijn - echt waar - nog nooit geskipped. Hoor het ook nooit op feesten gebeuren eigenlijk dat een cd ermee kapt. Wat ik wel vaak hoor en zie gebeuren: laptops die ermee stoppen, platen die overslaan, mensen die (per ongeluk) de naald van de plaat duwen, platen die verrot klinken omdat ze oud zijn, draaitafels die geen Serato of Final Scratch pakken, en ga zo maar door. Dus mijn keuze wbt CD's is eigenlijk al gemaakt, daar kan niemand me nog vanaf brengen... Sorry :)

Maar ik waardeer jullie advies wbt latency natuurlijk wel. Vandaag ga ik ff Motu Ultralite van een vriend proberen, ga kijken hoever we hem kunnen pushen. Ben benieuwd...

En wbt die loopies die voor latency zorgen: zit toch een bijstuur functie op Ableton 7? + en - ? Kan uitkomst bieden. En hangt ervan hoeveel het uiteindelijk is of het echt een probleem wordt. Hou jullie wel op de hoogte van die Motu die ik ga checken...

btw heb nog zo'n 600 platen thuis liggen, iemand geinteresseerd? ;)

qua latency is de ultralite prima. Die bijstuurfunctie vink een beetje gedoe, en als je dat niet goed doet of je settings plots kwijt bent is het alsof je zonder monitors staat te draaien en mixt op zaalspeakers. latency compensation stel je niet ff snel in als je tegelijkertijd je laptop ergens aan het parkeren bent in de booth en de voorganger zit in het einde van de laatste plaat...

OK OK... Maar ik neem aan dat de latency in principe altijd hetzelfde is ongeveer? Als je elke keer dezelfde hoeveelheid samples + fx gebruikt dan...? Of is dat altijd weer volkomen anders?

Het hangt samen met je buffersettings etc, en het geheel hoort altijd hetzelfde te zijn. In de studio is het prima te doen maar onder druk wil ik op dat stuk geen stress hebben, zeker niet als je ook nog eens handmatig staat te syncen...

Wat betreft het hele monitoring verhaal, latency wordt een probleem als je met loopjes gaat werken. Dat wordt dan voor elk loopjeskanaal latency-compensation instellen en ik denk dan direct: gedoe...

Maar de totale latency blijft hier met gemak onder de 10ms dus als je daarmee handmtig een loop instart is er echt geen enkel probleem hoor... no way.

Volgens mij kan je beter gewoon een Kaoss pad III meenemen, doet het altijd en is qua fx prima te doen.

Idd. Of koop voor de prijs van een nwe fireface een 2ehands TC Fireworks ofzo... En dan gewoon send/return op de DJ mixer. :verkoght:

De KP is wel fijn in het donker in een krappe booth te gebruiken, en klinkt beter dan de native fx in ableton. syncen is makkelijker(tap) samples en loops makkelijk af te schieten, geen latency etc... gerommel op een klein LC-schermpje lijkt me teveel van het goede(al klinkt de fireworx weer een treetje hoger...)

en hoe laag de latency ook is, met beatmatchen is het echt irritant. Beetje hetzelfde als mixen op het zaalgeluid...

2 weken geleden draaide ik (platen) in de chill out op een openair festival

opeens kwam de dj van de main stage in paniek 1 van onze cd spelers 'lenen'.

eerlijk gezegd zie ik dat veel gebeuren hoor, skippende cd's.. dan wel in vochtige of zeer warme of zeer koude omgeving, zoals ik al zei.

laptops die blijven hangen e.d. zie ik zeer zelden, en dan meestal is het ofwel de schuld van de eigenaar (windows vol virussen en rommel), ofwel de schuld van iemand in het publiek (zag zo eens een strandbal tegen de firewire kabels van een powerbook vliegen, knal, alles bleef hangen).

final scratch die niet werkt heb ik nog niet meegemaakt, maar zoveel zie je dat ook niet.

Back