Nieuwe studio, vervanging RME fireface 400

Je kan een rme digiface kopen en daar je fireface via adat op aansluiten. Hoef je je geen zorgen meer te maken over de dat firewire gedoe. En kost net zo veel of weinig als een nieuwe vergelijkbare focusrite maar je kan wel gewoon je Totalmix blijven gebruiken.

Je kan een rme digiface kopen en daar je fireface via adat op aansluiten. Hoef je je geen zorgen meer te maken over de dat firewire gedoe. En kost net zo veel of weinig als een nieuwe vergelijkbare focusrite maar je kan wel gewoon je Totalmix blijven gebruiken.
Ja slim, zo kun je het oude rack mooi hergebruiken inderdaad.

Hier staat een nette 2e hands RME Fireface UFX 1 te koop voor 750:
Of een RME UCX II:

Ja slim, zo kun je het oude rack mooi hergebruiken inderdaad.
Ik was vorig weekend in een studio waar ze deze constructie hebben gebruikt om een A&H FireWire mixer (volgens mij die waar jij het net ook over had) op een nieuwe Mac aan te sluiten. Met verloopjes werkt het volgens mij nooit echt goed.

Ik was vorig weekend in een studio waar ze deze constructie hebben gebruikt om een A&H FireWire mixer (volgens mij die waar jij het net ook over had) op een nieuwe Mac aan te sluiten. Met verloopjes werkt het volgens mij nooit echt goed.
Firewire fysiek aansluiten op een moderne Mac is niet zo'n probleem. Dat kan met twee Thunderbolt-verloopjes van Apple zelf (Firewire > TB1 en dan TB1 > TB3). Misschien zijn er ook wel rechtstreekse verloopjes van een third-party. Maar je hebt daarna nog wél een werkende driver nodig om de boel aan de praat te krijgen, en die zijn er vrijwel niet voor moderne Macs. Eigenlijk zouden ze deprecated drivers verplicht moeten open sourcen, zodat de community zelf wat kan bouwen, maar daar zitten natuurlijk ook wel wat haken en ogen aan.

Firewire fysiek aansluiten op een moderne Mac is niet zo'n probleem. Dat kan met twee Thunderbolt-verloopjes van Apple zelf (Firewire > TB1 en dan TB1 > TB3). Misschien zijn er ook wel rechtstreekse verloopjes van een third-party. Maar je hebt daarna nog wél een werkende driver nodig om de boel aan de praat te krijgen, en die zijn er vrijwel niet voor moderne Macs. Eigenlijk zouden ze deprecated drivers verplicht moeten open sourcen, zodat de community zelf wat kan bouwen, maar daar zitten natuurlijk ook wel wat haken en ogen aan.
Beetje of topic maar dit is dus waarom ik nooit meer NI hardware koop. Ik heb op het moment een maschine, en 2 X1’s waar ik niks meer mee kan omdat de drivers niet meer ondersteund worden.

Beetje of topic maar dit is dus waarom ik nooit meer NI hardware koop. Ik heb op het moment een maschine, en 2 X1’s waar ik niks meer mee kan omdat de drivers niet meer ondersteund worden.
Een driver zie je vaak en bij veel merken, om prestaties te optimaliseren. Op zich niet erg, maar class compliant als fallback optie vind ik dan wel prettig, zoals bij RME. Dan zit je veilig voor de toekomst. Maar volgens mij bestaat zoiets niet voor Firewire, alleen USB.

Hier ook een MOTU 828 mkii fw en het zijn misschien niet de beste converters die erin zitten maar voor wat sommige van deze kaarten nu kosten is het een no brainer. RME is wel heel mooi hoor (en waarde vaster)
Heb jij die ooit op Windows gebruikt? De mijne werkt prima op Mac, maar de verbinding valt om de havenklap uit op Windows..

Ondertussen heb ik vandaag via Marktplaats ook een Fireface UFX gekocht, vervangt m'n MOTU 1224 die onder Windows 10/11 niet echt lekker meer draait en waar ik komende jaren nog wel mooi mee uit de voeten kan. Ben benieuwd waar @sten uiteindelijk op uitkomt qua keuze.

Fireface 802 FS! 😎 Ik heb een tijd terug dezelfde upgrade gemaakt en geniet er nog elke dag van. Wat een beest van een interface!

En zoals je al liet vallen kun je je FF400 gebruiken als extra I/O met 1 van de 2 ADAT aansluitingen. Altijd handig :)

Gewoon een nieuwe RME, want anders ga je 'm toch missen qua kwaliteit, stabiliteit en mogelijkheden. Althans, ik wel want ik ben al drie keer terug geswitcht naar RME, na frustratievolle rondjes via MOTU, Focusrite en Arturia. Ook nog even een Allen & Heath analoge multitrack tafel gehad (ZED R16). Dat werkte best goed voor een simpele setup, maar ik liep toen over de jaren ook tegen Firewire-uitdagingen aan en je bent toch stiekem op twee plekken aan het mixen dan (deels in DAW met software inserts, en deels extern op je tafel).

Als de Fireface UFX II/III te uitgebreid is, dan is de Fireface UCX II fantastisch. En als die nog steeds te uitgebreid is, dan is de Babyface of Digiface + ADAT convertor (bv. een Ferrofish) een optie. Maar allemaal topspul, zodat je lekker op muziek maken kunt focussen ipv je systeem debuggen.
Mee eens. Ik heb 15 jaar met RME (UFx-series) gewerkt, echt top spul. Ferrofish Pulse 16 is ook top als adat uitbreiding, 16 in en uit. De reden dat ik nu geen RME meer gebruik is dat ik onlangs ben overgeschakeld op een Dante audio netwerk, en dan heb je geen USB audio interface meer nodig. Maar dat ter info, ik kan RME alleen maar aanbevelen.

Mee eens. Ik heb 15 jaar met RME (UFx-series) gewerkt, echt top spul. Ferrofish Pulse 16 is ook top als adat uitbreiding, 16 in en uit. De reden dat ik nu geen RME meer gebruik is dat ik onlangs ben overgeschakeld op een Dante audio netwerk, en dan heb je geen USB audio interface meer nodig. Maar dat ter info, ik kan RME alleen maar aanbevelen.
Hier zit ik inmiddels ook op Dante in combinatie met een Ferrofish convertor, maar dan op basis van de RME HDSPe AoX-D (in een Thunderbolt enclosure). De latency is daarmee veel lager dan via Dante Virtual Soundcard, de channel count hoger, en je hebt alle gemakken van RME/TotalMix én Dante.

Dit is waarom ik nooit meer software koop. En bijna nooit de laatste 5 OS en draai

Hier zit ik inmiddels ook op Dante in combinatie met een Ferrofish convertor, maar dan op basis van de RME HDSPe AoX-D (in een Thunderbolt enclosure). De latency is daarmee veel lager dan via Dante Virtual Soundcard, de channel count hoger, en je hebt alle gemakken van RME/TotalMix én Dante.
OT: Ik gebruik inderdaad Dante Virtual Soundcard. Het enige wat is nog wel eens mis is het overzicht van alle Dante kanalen met logische namen per channel. Zoiets als TotalMix voor Dante. Ik gebruik nu een SQ-5 als Hub. Dat werkt op zich maar ik heb meer kanalen (synths) dan ik aan SQ-5 kanalen kan koppelen.

Ondertussen heb ik vandaag via Marktplaats ook een Fireface UFX gekocht, vervangt m'n MOTU 1224 die onder Windows 10/11 niet echt lekker meer draait en waar ik komende jaren nog wel mooi mee uit de voeten kan. Ben benieuwd waar @sten uiteindelijk op uitkomt qua keuze.
Is er een reden waarom je niet voor een UFX II gegaan bent?

Alles overziend neig ik toch bij RME te blijven (UFX II of 802 FS) maar de prijs houdt mij nog tegen. Tweedehands wordt er weinig aangeboden, wat wellicht een goed teken is.

Daarnaast wil ik de optie openhouden om een analoge mixer (Midas 240 of iets dergelijks) aan de setup toe te voegen, dat vereist eigenlijk minstens 16 channels.

Dante ken ik niet, werkt over LAN zie ik? Wat zou de toegevoegde waarde van zo'n systeem zijn in (mijn geval) simpele studio, hybrid workflow; ableton/modular?

Dante ken ik niet, werkt over LAN zie ik? Wat zou de toegevoegde waarde van zo'n systeem zijn in (mijn geval) simpele studio, hybrid workflow; ableton/modular?
Schaalbaarheid:
Ik kan nu in theorie tot 512 kanalen audio gaan. Niet dat ik dat nodig heb, maar bij eerdere audio interfaces liep ik vroeg of laat tegen de limiet aan qua inputs. Met bijvoorbeeld hardware drumcomputers of een paar externe stereo-effecten gaat het best snel qua inputs, tenzij je steeds je patchbay om prikt. Nu is het een kwestie van een extra convertor erbij prikken. Maar als je niet verwacht ooit boven de 32 inputs uit te komen dan is Dante niet zo interessant qua investering denk ik.

Latency:
0.25ms in de laagste setting. Da's snel. Daar komt dan wel nog de latency bij van je audio interface, maar dan zit je bij RME wel goed. Ik zit nu op 1.42ms input-latency en 1.44ms output-latency in Ableton.

Stabiliteit:
Het heeft zich inmiddels bewezen in de live- & broadcast-wereld. Bij mij is het nog nooit gecrasht.

Transport:
Je kunt gewoon standaard ethernet kabels en netwerkswitches kunt gebruiken, dus ook over langere afstanden (vooral handig in de TV- en live-wereld). Mijn convertors hangen aan een simpele Netgear-switch, en daar hangt de RME ook aan. En dan is het een kwestie van alles juist patchen en configureren in Ableton.

Dante is inderdaad geweldig bewezen technologie, ik denk ook een goede lange termijn investering. Mijn maat heeft ook diep in de buidel getast en een luxe Tascam 16 channel in/uit gekocht, een rip uit je lijf maar hij is er erg blij mee na allerlei issues met usb noise op zijn eurorack case via Expert Sleepers...alleen de prijzen zijn niet niks, maar aan de andere kant toch net zo duur als een nieuwe 802 FS:

Is er een reden waarom je niet voor een UFX II gegaan bent?

Alles overziend neig ik toch bij RME te blijven (UFX II of 802 FS) maar de prijs houdt mij nog tegen. Tweedehands wordt er weinig aangeboden, wat wellicht een goed teken is.

Daarnaast wil ik de optie openhouden om een analoge mixer (Midas 240 of iets dergelijks) aan de setup toe te voegen, dat vereist eigenlijk minstens 16 channels.
Financiën, het is een hobby (een van de) en de prijs van de UFX 2 of zelf 3 vindt ik niet opwegen tegen mijn gebruik. Ik heb deze gekocht in de hoop dat er de komende jaren nog wel support op blijft en dat ik dan toch minimale latency heb en stabiele drivers. Ik vond deze eigenlijk al te duur, maar ja, dan toch maar kiezen voor kwaliteit haha :P Ik heb ook nog naar de Fireface 800 gekeken, maar usb is dan veel makkelijker. Een babyface had ook nog gekund, maar wilde wel meerdere analoge i/o hebben.

Back