Nieuwe studio, vervanging RME fireface 400

sten

Ouwe rot
Na jaren ga ik weer een studiootje bouwen. Hybrid workflow; ableton met 6u modular rack en wat (elektron) bakjes. Aangezien mijn RME Fireface 400 niet meer lekker samengaat met mijn Macbook M2 zoek ik een andere soundcard / usb mixer, of manier om gebruik te maken van de Fireface (via adat bijvoorbeeld, maar dat heeft geloof ik wat beperkingen).

Qua kwaliteit wil ik niet inleveren t.o.v. RME. Ook kijk ik met een schuin oog naar een SSL Big Six; lijkt prettig te werken in een hybrid setup. Aan de andere kant is een analoge mixer icm multichannel interface ook een interessante optie.

Wie heeft ervaring met vergelijkbare setups of goede tips? Wat zouden jullie anno 2026 kiezen?

Zelf zou ik niet meer voor zo'n duur merk gaan omdat het hoorbaar verschil klein blijkt als ik testers op yt mag geloven met veel ervaring. De 'gewone' bakken presteren al prima.
Focusrite scarlett kamp. Maar als je dat te budget lijkt ben ik ook benieuwd naar wat men tipt. Ik gebruik momenteel 4 oude bakken samen met firewire en hoop dat ze nog lang meegaan. Ik had er 5, eentje is net gesneuveld. En de midas 320 - maar het overdubben is zelfs met zoveel kanalen niet haalbaar hier zonder mega veel kabels te prikken.

Als je hybride wil werken met cv/gate out naar je eurorack zou je naar Motu met een Thunderbolt aansluiting kunnen kijken, heb je direct zeer lage latency.
De SSL geluidskaarten hebben allemaal een hoge roundtrip latency (meer dan 6ms) en raad ik je daarom alleen al af.

Als je hybride wil werken met cv/gate out naar je eurorack zou je naar Motu met een Thunderbolt aansluiting kunnen kijken, heb je direct zeer lage latency.
De SSL geluidskaarten hebben allemaal een hoge roundtrip latency (meer dan 6ms) en raad ik je daarom alleen al af.
Ik sluit me aan bij het Motu idee! :D

Hier ook een MOTU 828 mkii fw en het zijn misschien niet de beste converters die erin zitten maar voor wat sommige van deze kaarten nu kosten is het een no brainer. RME is wel heel mooi hoor (en waarde vaster)

Ik kan de Arturia AudioFuse 16rig van harte aanbevelen... Genoeg inputs, klinkt goed, DC-coupled outs (eurorack CV capable), standalone functionaliteit (voor als je even HW only wilt jammen).

Ik heb vorige week de AudioFuse 16 inclusief input expansion aangeschaft. Het was simpelweg niet meer haalbaar om een grote Midas Venice in mijn studio te houden. Het viel me eerlijk gezegd best zwaar om afscheid te nemen van die analoge mixer.

Maar nu, een week later: geen moment spijt. Alles staat direct aangesloten op mijn AudioFuse, en met een goede template in Logic kan ik meteen opnemen en live jammen. Ik gebruik VST-effects op de inputkanalen en hoor alles realtime, zelfs tijdens het opnemen.

Het voelt alsof ik echt vlieg in mijn studio. Absoluut een aanrader. En trouwens, de converters doen zeker niet onder voor die van de SSL2+ die ik hier ook heb staan.

Juist. Geen firewire. Geen groot scherm imac. Ik houd de geldbuidel al jaren dicht Apple. Maar gisteren overleed mijn 27 inch imac ssd dus nu hik ik ook tegen dit probleem. Koppigheid kennende ga ik niet naar de store en revalideer ik de oude wel zodat ik aan de firewire kan blijven

Waarom geen nieuwe RME?

Ik ben om deze reden gedowngraded naar Sequoia op mijn M1, een middagje werk. Werkt perfect met mijn FF800 en veel rustigere UI :okdan:.

Juist. Geen firewire. Geen groot scherm imac. Ik houd de geldbuidel al jaren dicht Apple. Maar gisteren overleed mijn 27 inch imac ssd dus nu hik ik ook tegen dit probleem. Koppigheid kennende ga ik niet naar de store en revalideer ik de oude wel zodat ik aan de firewire kan blijven
Of koop een andere 2dehands imac voor 150euro

Ik boot m op een externe ssd nu. Maar ben wel alles kwijt.

In hybride setup en dus ook dawless te kunnen werken ben ik voornemens een Behringer wing rack in te zetten. Zo kan ik ook met meer kanalen modulair werken en kan dan zaken als compressie en algemene effecten makkelijk toevoegen zonder dat daar een aparte module voor nodig is

Ok, dat wist ik niet. Dus als ik een nieuwe Mac koop kan ik mijn Fireface 800 ook niet meer gebruiken? Ook niet met een verloopkabel ofzo?
Met een oude macOs versie (Sequoia?) werkt het volgens mij nog wel. De vraag is of je wil blijven werken op een verouderd OS.

Gewoon een nieuwe RME, want anders ga je 'm toch missen qua kwaliteit, stabiliteit en mogelijkheden. Althans, ik wel want ik ben al drie keer terug geswitcht naar RME, na frustratievolle rondjes via MOTU, Focusrite en Arturia. Ook nog even een Allen & Heath analoge multitrack tafel gehad (ZED R16). Dat werkte best goed voor een simpele setup, maar ik liep toen over de jaren ook tegen Firewire-uitdagingen aan en je bent toch stiekem op twee plekken aan het mixen dan (deels in DAW met software inserts, en deels extern op je tafel).

Als de Fireface UFX II/III te uitgebreid is, dan is de Fireface UCX II fantastisch. En als die nog steeds te uitgebreid is, dan is de Babyface of Digiface + ADAT convertor (bv. een Ferrofish) een optie. Maar allemaal topspul, zodat je lekker op muziek maken kunt focussen ipv je systeem debuggen.

Back