Choppen in Ableton?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik maakte in Fl Studio heel vaak gebruik van de chopper. Daarmee selecteer je een midinoot en die hakt ie dan in allerlei kleine stukjes voor een instant stutter-effect, snarerolls etc. Weet iemand of Ableton ook zo'n functie heeft? Nu zit ik me suf te programmeren, maar volgens mij kan dat makkelijker.

Alvast dank!

er is een effect dat beat repeat noemt, check that eens uit. Dit is wel niet helemaal hetzelfde als wat jij omschrijft qua werkwijze maar zou het wel moeten doen.

Gagarin

met (de volledige versie van) Ableton kun je rechtsklikken op een sample en zeggen (hardop) 'Slice to midi track' en dat doet hij dan aan de hand van warp markers of met een fixed grid, bijvoorbeeld 8'en. Maakt ie meteen een midiclipje met dezelfde timing als je sample.

http://www.youtube.com/watch?v=9lOzMWGBOH4&feature=related

Ideaal

Je kan ook gemakkelijk een sample zelf in stukken verdelen en ze in een 'simpler' slepen, dat is dus een drag en drop samplertje. Werkt erg goed vind ik.

Daar naast kun je met sample offset aan de gang (sample offset > beatrepeater vind ik) maar dat is een kunst die een beetje in nevelen gehuld moet blijven :maffia:

er is een effect dat beat repeat noemt, check that eens uit. Dit is wel niet helemaal hetzelfde als wat jij omschrijft qua werkwijze maar zou het wel moeten doen.

Gagarin

wil je dat wel, dat random geneuzel?

In FL maakte ik altijd een noot van 1 maat lang en dan de chopper, hakt 'ie 'em realtime in stukjes en terwijl je door te draaien aan een knopje de volgorde verandert. Heel handig voor instant fills enzo, de Ableton Slicer doet een beetje hetzelfde, maar dan loop je nog steeds nootjes te programmeren met het pennetje. Beat Repeat is het dus niet helemaal.

als eerlijkheid primeert niet nee.
Maar kon niet komen op dat van junos vermits ik dit niet veel gebruik (de functie om samples te cutten enzo.)

Gagarin

Back