SK50D met een ruisje

Zomnius

Zom Lid
Helo,

Ik heb een sk50d.
Een SK50 d heeft 5 afzonderlijke onderdelen, een monosynthesizer, een polysynthesizer, een bassynth, en twee afzonderlijke orgel splits (FM).

Alles komt samen op een mengpaneel en een totaal output. Alle individuele onderdelen hebben ook een output. (!)

Het polysynth gedeelte heeft echter een ruis. Een achtergrondruis beetje korrelig beetje rose lijkt het. Wat zou dat kunnen zijn?

Ook in de gezamenlijke output hoor je het. Als ik alle schuiven van het mengpaneeltje van de sk50 dichtzet, hoor je ook die ruis.

Alle afonderlijke outputs niet, behalve de polysynth dan.

Dus het is iets aan het allerlaatste ciquitdeel van de polysynth, na de vca oid. Doch op een dusdanige wijze dat het stoort in het verzamelsignaal.

Wie heeft tips, om te zoeken naar het euvel.

De polysynth klinkt verder goede en prachtig. Alleen die storende ruis....:L

Ik kan me goed voorstellen dat na de VCA nog een eindtrap zit om het signaal naar lijnniveau te versterken. Als hier (door leeftijd ofzo) een component (elco?) defect is geraakt kan de versterker oscilleren. En oscillatie van een versterker zal resulteren in ruis. Ik heb weinig ervaring met versterkers, maar dit lijkt mij een mogelijkheid.

Alle afonderlijke outputs niet, behalve de polysynth dan.

Dus het is iets aan het allerlaatste ciquitdeel van de polysynth, na de vca oid. Doch op een dusdanige wijze dat het stoort in het verzamelsignaal.

Als ik het dus goed begrijp ruist de afzonderlijke output van de polysynth ook? En niet alleen na de mixer.
Waar baseer je dan op dat het probleem na de vca zou moeten zitten? Mij lijkt dat het toch even goed eerder in het circuit zou kunnen zitten.
Ik weet niet of je over een oscilloscope beschikt, indien wel zou ik het audiopad in de polysynth eens nalopen. Dan kun je in ieder geval lokaliseren waar het precies zit.

hai, mijn tip is: vervang die laatste vca van de polysynth, en alle condensatoren in dat signaal pad, condensators drogen uit en zo ontstoren ze niet optimaal meer.
ik ben 't op dit moment ook aan 't doen bij m'n ms-10 en echt 't werkt.

succes.

Tips!

Tips!

Guys bedankt voor de tips. Ik kan een oscilator regelen bij pa. Dan loop ik het audio track na. En let speciaal op de elco's.

Even nog de logische opet:

audio track polysynth -> mixer

individueel out = ruis
de rest van de individuele outs geeft geen ruis

mixed out geeft ruis (dezelfde als het polysynth deel)

thx!

Elco's kun je overigens alleen betrouwbaar doormeten (op sluiting met een ohmmeter (sluiting hoeft niet perse nul ohm te zijn. Dit kan ook een ohm of 30, 40 zijn. Dit is geen kortsluiting en is dus ook moeilijker te detecteren. Meet verschillende elco's eens door om een gemiddelde indruk van de weerstandswaarde te krijgen.) en op capaciteit met een capaciteitsmeter, beide te vinden op een uitgebreider model multimeter) als deze zijn gedesoldeerd van de print.
Het is veel werk, maar doe je dit niet dan weet je nog niks.

Success ermee !!!

Zou het niet gewoon zo horen? Volgens mij zijn de polysynths van de SK series zo'n beetje de voorlopers van de DX series. Ook FM digitaal, ik sta er niet van te kijken dat er geen VCA in zit (wat ze dan voor het gemak wel zo noemen) maar dat dit geheel in het digitale domein gebeurt.

FM componenten SK Series

FM componenten SK Series

De organ gedeelten klinken erg FM, de mono en poly onderdelen integendeel.
Het is ook niet een ruis die je bij een oude dx7 of dx 4-op tegenkomt. Ikheb ze beide meerdere malen gehad en heb nog een Dx7. Dit is echt een dikke ruis erdoor heen. De polysynth heeft de volgende parameters:
Feet; cut off freq, resonance, EG Depth, attack, sustain, decay, release. verder twee performance toetsen; sustain en brilliance. een eg mode switch. Klinkt allemaal erg lekker. (zie youtube) thx voor meedenken.

Back