vocalen in (house)tracks:help needed :D

spookkoops

Gemeneraadslid
Momenteel ben ik bezig met een houseprojectje waarbij ik (vrouwelijke) vocalen gebruik die voor me ingezongen zijn. Dit is enigzins nieuw voor mij want vocalen werk ik normaal gesproken weinig tot nagenoeg helemaal niet mee. Nu werk ik sinds kort met FL studio (alle meningen over het programma even terzijde: het progje heeft mij na de nodige scepsis toch aangenaam verrast). De vocalen heb ik tot dusverre "bewerkt" dat de hisses en de esssssssssjes er uit zijn en de handel is zover ge-eq-ed dat het zn zn plekje in de mix wel al heeft, maarrrrrrrrrrr: i can't seem to make it work :confused:. De reverbjes laat ik uiteraard helemaal links liggen en ik wil niet gaan vocoden of andere fratsen gaan uithalen want ik wil de vocalen graag authentiek houden.

Heeft er iemand (algemene) tips, tricks of keiharde niet-te-ontwijken regels voor vocalen in (house)tracks? Wat zijn de do's en don'ts? Ik ben btw al aan het googlen geweest (en daar ga ik ook wel mee verder) en de zoekfunctie op SF heeft me ook nog geen uitsluitsel gegeven.

Bij voorbaat dank!

uiteraard vergen verschillende stijlen (wellicht) een verschillende aanpak...mss moet ik mettertijd eens over mn trots heenstappen en een voorbeeldje posten van waar ik mee bezig ben....misschien :D

Hierbij een voorbeeldje wat ik nu heb staan. Heb stiekem toch een touch of reverb toegevoegd. timing is ook een beetje off hier en daar en uiteindelijk strooi ik er nog een handje fx overheen (de muziek) voor opvulling).

Attachments

• Girl_out_of_orderSFexample.mp3
    2,5 MB · Bekeken: 122
Laatst gewijzigd:
De vocalen klinken voor een song als dit inderdaad nog wat te netjes en te braaf op dit moment.
Als je weinig effecten wil gebruiken, zul je met zeer zware compressie moeten gaan werken. Dan wordt de Voice vanzelf wat smeriger, harder en ruiger.
Toch zou ik er ook een paar stiekeme effecten erachter gooien.
Een beetje chorus maakt de stem al vetter. Of dubben met een radio-voice. Genoeg mogelijkheden.

ik al toch idd eens kijken naar wat FX om het wat ruiger te gaan maken.

De vocalen klinken voor een song als dit inderdaad nog wat te netjes en te braaf op dit moment.
Als je weinig effecten wil gebruiken, zul je met zeer zware compressie moeten gaan werken. Dan wordt de Voice vanzelf wat smeriger, harder en ruiger.
Toch zou ik er ook een paar stiekeme effecten erachter gooien.
Een beetje chorus maakt de stem al vetter. Of dubben met een radio-voice. Genoeg mogelijkheden.

Inderdaad, wil je hem in your face maken, heb je zware compressie nodig.
Probeer eens parallel te compressen (inmixen van kapotgecompresste stem samen met het origineel).

Zelf de-ess ik altijd dynamisch, omdat je naderhand nog met EQ het timbre kan bepalen (zonder teveel de 4 - 8 kHz te MOETEN temperen).
Hierna compressie en dan pas EQ.

De stem klinkt dan compact en recht in your face (afhankelijk van hoeveel compressie, durf wel tot een 10 dB gainreductie gaan met een ratio van 4.5 - 5). De 's' en 'sh' klanken klinken erg gedefinieerd en een beetje 'fuzzy' zoals een lampenpre-amp ('k neem wel met condensator op, Röde NT2-A rechtstreeks in m'n MOTU 828 mk ii).

Als je dan last hebt van explosieve medeklinkers (kan wel bij zo'n hoge compressor-ratio), manueel de medeklinkers 'infaden', zodat de compressor minder snel 'pakt' (zonder dat je met de attack moet prullen).

Voordeel is ook als je close-mic't met een condensator, dat het meer punchy in het laag klinkt ('chesty') wat ik wel mis in je voorbeeld (beetje bijgeven op 300 Hz ofzo). De stem klinkt me nu wat de 'kelerig' met momenten, het snijdt teveel (voorzover ik hoor op m'n laptop).

Een reverb in dit geval plaatst je vocal weer wat naar achter, dat is wat je niet wilt (of eventueel langere predelay gebruiken om de reverb nog losser te maken van het origineel). Een delay links en rechts, om het breed te maken, vind ik wel een goed idee.

Hopelijk kan je hier wat mee. :okdan:

dank voor de amtwoorden: ik kan er wel wat mee!

De vocaal an sich is ook lekker hoor! Leuke zangeres.

Als je het kaal wilt houden dan loop je tegen het probleem aan dat de microfoon en de microfoontechniek van de zangeres bepalend worden. Ze moet dan met behulp van het aanpassen van de afstand en hoek tov de microfoon de dynamiek van de track gaan invullen. Luister het album Music van Madonna daar wordt de stem heel goed en met weinig effecten gebruikt.

Meestal is een reverb met flinke predelay en een vrij snelle stereo delay wel een aanrader bij vocals.

Back