Yamaha RS7000 of Emu XL7

bizar

Ingeburgerd
Ok, dit topic is al eerder aan bod gekomen. Maar ik zou specifiek willen weten welke van deze twee de beste on-board sounds heeft?

Het zou voornamelijk voor Trance, House, Electro en Electro-House worden gebruikt. Welke van deze voldoet aan de eisen om voorgaande styles te producen?

Er is ook wel een merkbaar prijsverschil zo te zien. De XL7 is enkele 100'den euro's goedkoper...

Maar dit ter zijde, welke is dus het meest geschikt?

:okdan:

Misschien persoonlijk, maar:

voordelen XL7:
De geluiden zijn mooier,
Dmv ROM's is 't geluiden pakket (behoorlijk) uit te breiden,
Van metaal (toch????),
Goedkoper,
Geel

nadelen XL7:
Geen sampler,
ROM's (erg) moeilijk te krijgen inmiddels en prijzig,
Geel,
Bediening is niet fijn (in vergelijking met de RS !)

voordelen RS7000:
(makkelijke) Sampler,
Fijne bediening,
Loopt strak qua timing (XL7 geen idee..)
Grijs (neutrale kleur)

nadelen RS7000:
Plastic (bovenkant),
Geluiden vervelen op een gegeven moment,
Werkt met SmartMedia kaartjes

(Lees overal: "ik vind" )

Voor de rest erg persoonlijk. Echt (veel) moderne trancy geluiden heeft de RS niet echt, maar 't is ook een ouder bakkie natuurlijk. Maar ZELF zou ik de RS pakken en een losse (VA)synth voor de trancy geluidjes, omdat ik de RS gewoon heerlijk vind werken + hij heeft een sampler. En da's wel weer leuk voor de electro-achtige (Duitse!) vocals toe te voegen :D

Enfin, succes met je keuze/zoektocht.

O ja ook wel eens aan de MC-909 gedacht?!!

Ik heb ze beide gehad, dit is mijn persoonlijke mening:

De beste geluidskwaliteit heeft de Emu, die kan 4 sounds layeren per preset, en je kan zelfs meerdere presets linken aan elkaar. Ook is hij met ROM boards uit te breiden (tot 4 max).

Maar ik vind de RS qua sounds ook goed en daarnaast heeft hij een sampler aan board die snel en makkelijk werkt, heeft hij betere fx, betere filters..
Ook werkt de RS veel makkelijker, qua sequencer en bedieningsgemak.

Ik zou zeker voor de RS gaan als ik moet kiezen.

Ik heb een mc-505 waar ik al geruime tijd men sounds uithaal. De 909 ken ik niet echt, weet alleen dat hij het grotere broertje is van de 505 en dacht da hij ook een sampler on-board heeft.

Verschilt deze dan zoveel van de 505 op gebied van on-board sounds?

Thanx voor de reactie. ;)

Maar ik vind de RS qua sounds ook goed en daarnaast heeft hij een sampler aan board die snel en makkelijk werkt...

Kan je iets meer vertellen hoe de on-board sampler werkt, want dit vind ik nergens terug...

Zo te lezen blijkt de RS een betere keuze te zijn. Hij geniet ook mijn voorkeur, alleen wist ik niets van de on-board sounds bij deze 2.

Thanx!

Verschilt deze dan zoveel van de 505 op gebied van on-board sounds?

Thanx voor de reactie. ;)

BEHOOOORLIJK. En die kan je ook uitbreiden met soundboards. En standaard al een digitale uitgang. Voor trance is ie beter dan de RS (sound vind ik ook mooier). Gaat erg diep qua edit mogelijkheden.

Alleen vind ik de RS weer een stuk fijner qua bediening.

De sampler werkt heel simpel.. je kan kiezen om 'pitched' te samplen (over alle octaven speelbaar), als note (dus een sample per key) of als note waarbij hij gelijk de sample triggert in je sequence op het ingespeelde punt (dus een beetje als bv een harddisk recorder).

Ook kan hij slicen als recycle en de slices over je keyboard laten verdelen (nog nooit geprobeerd overigens) .

Daarnaast kan je zn outputs resamplen..

Het is geen volwaardige sampler maar uitgebreid genoeg en werkt een stuk makkelijker en sneller..

ik vind een plastic behuizing een voordeel,

met mijn zweethandjes is mijn rs7k nog perfect terwijl mijn metalen
rm1x onder de roestplekken zit

Misschien persoonlijk, maar:

voordelen XL7:
De geluiden zijn mooier,
Dmv ROM's is 't geluiden pakket (behoorlijk) uit te breiden,
Van metaal (toch????),
Goedkoper,
Geel

nadelen XL7:
Geen sampler,
ROM's (erg) moeilijk te krijgen inmiddels en prijzig,
Geel,
Bediening is niet fijn (in vergelijking met de RS !)

voordelen RS7000:
(makkelijke) Sampler,
Fijne bediening,
Loopt strak qua timing (XL7 geen idee..)
Grijs (neutrale kleur)

nadelen RS7000:
Plastic (bovenkant),
Geluiden vervelen op een gegeven moment,
Werkt met SmartMedia kaartjes

(Lees overal: "ik vind" )

Voor de rest erg persoonlijk. Echt (veel) moderne trancy geluiden heeft de RS niet echt, maar 't is ook een ouder bakkie natuurlijk. Maar ZELF zou ik de RS pakken en een losse (VA)synth voor de trancy geluidjes, omdat ik de RS gewoon heerlijk vind werken + hij heeft een sampler. En da's wel weer leuk voor de electro-achtige (Duitse!) vocals toe te voegen :D

Enfin, succes met je keuze/zoektocht.

ik heb ze allebei
qua sounds : EMU
qua sequencer : RS7000

ik zou eerlijk gezegd een RS7000 kopen en eens je die kent een VIRUS (al is t maar een Virus a van 300 euro) en je bent gesteld (of goeie samples inladen in de RS7000)

ik ben van antwerpen, je mag altijd s komen luisteren...wie weet kan je de EMU gelijk meepakken, doe er (te) weinig mee omdat de sequencer van de RS7000 zoveel gemakkelijker werkt (misschien kwestie van gewoonte, heb mn RS ook al veel langer)

NAdeel geen sampler..?..? :confused:

Da's juist een enorm voordeel..

wat zou je namelijik willen gaan sampelen..bijvoorbeeld de hier aangehaalde Virus..)ik sample 'm helemaal leeg,,,en wat dan..

je mist gewoon het Virus instrument voor directe ingreep..
en via de sampler bewerken is toch weer niet zo lekker..

gewoon een virus kopen dan heb je meer en minder zonder een omweg...

Voor de sequemcer...zou ik zeker gezien het TOP geluiden pakket de E-mu kiezen..
en als je toch nog perse een orgeltje wil sampelen of een dichtslaande deur.(enig idee hoe lang je bezig bent voor een mooie doffe klap..die een beetje leuk over het keyboard loopt ...

OOHH wacht es effe..ALLES staat al op CD's OOHH jaa..kant en klaar, precies de goede klank, sfeer, uitsterftijd met effect.

OKAY...koop dan als het perse, perse, perse, toch moet,
voor 150E een Yamaha A3000 bij die E-mu.Xl7..
voor als je toch de juiste klank, ..met de juiste expressie, niet eruit zou kunnen krijgen,..en je dus uiteindelijk toch MOET gaan sampelen..wat mij dus onmogelijk lijkt..of gewoon een rifje wil jatten,

DE meest geschikte soundrom is wel de X-Lead..maar de Techno synth construction Yard is ook erg aardig..maar minder tecnno dan de nam doet vermoeden, stat ook best wel veel vintage op..
Overigens geeft de MP7 (Mo Phatt rom..)een veel breder geluidenpakket.dan de XL7 (Xlead Rom) .

en niet te vergeten.
die in de emu desktops maar ook in de modules synthesizer zitende synth mogeloijkheden en kwaliteiten.. zijn voor een bij een rompler meegeleverde symth gewoon erg compleet en goed.

De sequenxcer (alleen dus de desktops) heeft een 16sporen grafisch displaytje zoals je dat nu veel uitgebreider aantreft op digitale mengerts.
dat geeft veel overzicht..maar dat moet de YAMAHA na 15 jaren weleens veel en veel beter kunnen..daarnaast zijn de letterregeltjes van Emu
nattuurlijkwel erg spartaans..,
GROOT verschil is het inslaan van DE muziek op de rubber pads vande E-mu gewoon best wel een aparte manier.die daardoor wertot verrassende resultaten lijdt, je speelt vanzelf kortere tonen..wat de muziek soms meer kracht geeft.

IK ben van mening dat de E-mu's nog streeds zeer concurend zijn..
zeker als je die SRX troep van Roland er naast zet..dan zijn ze gewoon zelfs veel beter..
haal maar eens de OVER-gedoseerde effecten en het standaard dubbel verstemde extra toontje maar eens weg.van de huidige generatie...ER is dus niet veel ontwikkeld bij de firma's Roland, Korg, Yamaha..\\

EN samplers....?..

worden voor niets of bijna gratis weggegeven..

WAAROM is dat..?

Murc:kimono:

Laatst gewijzigd:
Waarom is dat dan?

En waar worden die samplers bijna gratis weggegeven?

Kan me herinneren van een poll een maand geleden nog gehouden op het synthforum dat de meerderheid,
ik dacht iets van 60%,
dagelijks een hardware sampler gebruikt.

dat noem ik verre van overbodig
samplen gaat ook niet alleen over het samplen van geluiden van andere bestaande apparatuur,
daarvoor gebruik ik hem nooit
vocalen bijvoorbeeld

Met samplers kun je inderdaad nog genoeg. Neem de Rs7000, in combinatie met de sequencer kun je een loop zo slicen, stretchen, 'remixen' dat je op iets totaal anders uitkomt dan je oorspronkelijke loop. En, en dat is 't mooie aan de RS: zonder de sequencer ook maar 1 keer te stoppen. Alles kan met software, maar soms is een dedicated interface gewoon gebruisvriendelijker.
En samplers zijn goedkoop, niet omdat niemand ze wil, maar omdat je in deze tijden van computers met terrabites aan geheugen gewoon niet meer veel kan vragen voor een sampler met maar 64 mb... De 2e hands prijzen staan alleen om die reden niet meer in een redelijke verhouding tot de prijzen van 10 jaar geleden. Er is hoe dan ook nog genoeg plezier te beleven aan samplers.

en een rm1x + XL1 .. heb je van beide een beetje en blijf je binnen het budget

Dan zou ik toch wat doorsparen en een RS kopen..

Het handige van de RS is dat je alles in 1 hebt, quantize while record, grid mode waarbij je WEL andere tracks kan horen, sampler en master effect, etc etc.

Dan zou ik toch wat doorsparen en een RS kopen..

Het handige van de RS is dat je alles in 1 hebt, quantize while record, grid mode waarbij je WEL andere tracks kan horen, sampler en master effect, etc etc.
op de rm1x zit ook grid mode ...

OOHH wacht es effe..ALLES staat al op CD's OOHH jaa..kant en klaar, precies de goede klank, sfeer, uitsterftijd met effect.

OKAY...koop dan als het perse, perse, perse, toch moet,
voor 150E een Yamaha A3000 bij die E-mu.Xl7..
voor als je toch de juiste klank, ..met de juiste expressie, niet eruit zou kunnen krijgen,..en je dus uiteindelijk toch MOET gaan sampelen..wat mij dus onmogelijk lijkt..of gewoon een rifje wil jatten,

wanne klets. Die XL-7 is een rompler, dus zittie vol met samples van anderen. Als je die klanken gebruikt is dat net zo goed jatten als geluiden van een sample cd/ van een plaat/ van internet gebruiken.

Er is niks mis met samplen

o ja zinnige info:

die xl-7 heb ik gehad. Prima geluiden en een te gekke sequencer is het, ook om externe apparatuur mee aan te sturen. Dus wat dat betreft kun je er inderdaad voor de samples best een racksamplertje aan hangen. Heeft Murc de herintreder dan wel weer gelijk in hehe. Maar om e.e.a. binnen 1 apparaat te houden heeft ook zijn charme.

De RS-7000 heb ik nooit gehad en nooit in werkelijkheid gezien en gehoord. Gebruikers zijn er echter nogal enthousiast over merk ik. Van de Yamaha spullen die ik heb gehad ging er nogal eens iets stuk (rotary encoders) maar goed dat heb ik bij die XL-7 ook meegemaakt.

op de rm1x zit ook grid mode ...

Klopt.. maar bij de RM1x hoor je maar 1 track als je in grid rec opneemt... de RS laat al je tracks horen...

Zo.. en nu hou ik op met mn RS promotiepraatje :doei:

De sampler werkt heel simpel.. je kan kiezen om 'pitched' te samplen (over alle octaven speelbaar), als note (dus een sample per key) of als note waarbij hij gelijk de sample triggert in je sequence op het ingespeelde punt (dus een beetje als bv een harddisk recorder).

Ook kan hij slicen als recycle en de slices over je keyboard laten verdelen (nog nooit geprobeerd overigens) .

Daarnaast kan je zn outputs resamplen..

Het is geen volwaardige sampler maar uitgebreid genoeg en werkt een stuk makkelijker en sneller..

Ik maak meestal de samples op maat op de pc en zet ze als .wav op het smartmediakaartje en laad 't dan in m'n RS: werkt perfect. In de RS kan je 'm eventueel verder aanpassen en "in de maat" zetten.

:) samplers zijn fijn!! Maar in mijn geval doe ik er alleen vocal, drum-achtige of ondefinieerbare noise-achtige rotzooi mee samplen. Een synth leeg samplen vind ik een beetje... sja.. neem dan gewoon die synth mee.

Back