Cubase voor beginners

Jacov

Ingeburgerd
Hallo,

Ik wil met een gewone pc (Windows XP) met cubase gaan werken.
Ik had een Atari computer, maar ik wil nu wat anders.
Heeft iemand tips over welke versie van Cubase het beste is voor een beginner?

Ik hoor het wel,

Jacov

Last edited by a moderator:
De Atari-Cubase en versie 4 lijken in geen enkel opzicht meer op elkaar op de naam na.

De beschikbare versies zijn identiek in gebruik - dus je hebt eenzelfde leercurve, het is alleen dat de Studio 4 (de goedkopere "lichtere" versie) een aantal dingen mist die je in versie 4 (de volledige) wel hebt. Of je die nodig hebt is natuurlijk de vraag - werk je bijv. niet met surround, dan heb je de grote versie niet nodig. Een vergelijking staat hier:
http://www.steinberg.net/fileadmin/...Cubase_4_Cubase_Studio_4_Comparison_Chart.pdf

Misschien een goed idee om even langs een muziekwinkel te gaan en een demonstratie te vragen - er zijn van Cubase geen demo's te downloaden.

Als je met je PC wil gaan werken met Cubase heb je een goede interne of externe geluidskaart nodig. Kijk even naar die kaarten of modules die met Cubase LE4 geleverd worden (gratis OEM versie die je bij je kaart krijgt). Ik ben zo met Cubase begonnen, zat gewoon gratis bij m'n TASCAM...

Ik heb eerst jarenlang op Atari gewerkt, en toen naar Cubase op PC. Als je het vergelijkt, is de overstap wel even wennen, maar veel is hetzelfde nog, waaronder veel van de keyboard-shortcuts. De manier van werken blijft in essentie dezelfde. Dus ik denk dat de leercurve toch iets makkelijker is dan bij overstap van Atari Cubase naar een pakket van ander merk.

Verder heb je op (beetje) PC naast miditracks, ook audiotracks tot je beschikking. Dat opent veel nieuwe mogelijkheden.

Ik zou ook beginnen met een lite versie. Er is nu ook Cubase Essentials, dat een mooie basis is om mee te starten. Upgraden kan altijd nog.

Back