De "U gotta be kiddin' me, iemand was me voor" thread

Mitchell

Melomania
elijke zwart licht stralen die tijdsgebonden zijn
Wie heeft er ook wel eens een numer gemaakt, en een enkele tijd later op tv of radio een bijna soortgelijk nummer gehoord? Of misschien drums, melodieen of andere ingredienten van jou nummer?

Ik kom hier net achter. :stupid

J - Vroeger: Klikkie

Common/Kanye:

Klikkie 2

:frons:

Laatst gewijzigd:
Ja, helaas wel..... Had een leuke mix van Hardcore en Polka.
Polka midi arrangement volledig gerevoiced naar harcorelijntjes en complete song als demo afgeleverd. Men vond het niks, jaartje later wel vanuit dezelfde maatschappij exact hetzelfde idee (dus zelfde Polka onder Harcore arrangement te horen op een of andere Arcade terror CD.)

Kan je zeggen dat volet heel raar, vooral als je denkt een uniek idee te hebben en iets identieks duikt op.

Ook al een paar keer identieke akkoord progessies tegenkomen in nummers van labels waar ik destijds demo's heen gestuurd heb. Nu zijn in dance de variaties niet oneindig, maar toch........:duivels:

ik denk dat er zonder jou überhaupt geen muziek zou zijn geweest zelfs

Ik denk dat er nog wel tig keer meer nummers zijn met precies de zelfde akkoorden progressie....dr zijn maar X aantal mogelijkheden.

En uiteindelijk is toch alles gejat van klassieke grootheden.

Voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

Wel, toen ik klein was, heb ik eens een grenadine-cola gemaakt. Ik vond dat lekker, en ik heb het laten proeven aan anderen (zusje, nichtje, vrienden...). Ik was toch trots op mijn uitvinding en ik dronk het met regelmaat.
Tot ik ontdekte dat je op café elke drank met supplement grenadine kunt nemen, of nog later, toen er cola-cherry op de markt was.
Jesus, ik heb me toen geërgerd:stupid.

Ach, je bent jong...

Beide dezelfde sample gejat van een Paul Simon liedje?

Uiteindelijk worden we allemaal gevormd. Geinspireerd door wat we horen en wat we als prettig ervaren. Een Ben Liebrand die nooit radio luistert om zo min mogelijk beinvloed te worden door buitenaf, geloof ik niet zo in.
Ik denk dat we ook onbewust muziek oppikken. Als we daarna hetzelfde nummer terughoren is er ineens herkenning. Als dit toevallig dan op jouw creatie lijkt. "Wie was er dan eerst?"

Ben liebrand, das toch die dude die een kick/clap loopje onder oldies monteert? :P

Ben liebrand, das toch die dude die een kick/clap loopje onder oldies monteert? :P
vroeguhh had men samplers met maar 1 mb geheugen. Hij moest dus een keuze maken. Of de loop Of de kick/clap

Dat hij nooit radio luisterde met als reden "niet beinvloed te willen worden in zijn creaties" las ik ooit in een interview.

Tsk, dat jullie niet weten dat Ben Liebrand loopjes maakte met een tape op rolletjes door een bandrecorder heen.

Sterker nog, vroeger ging het monteren van audio sporen allemaal via tape, gedemagnetiseerd scheermes en speciaal plakband.
Success met je beatdetector. :D

Beide dezelfde sample gejat van een Paul Simon liedje?

De drum is hetzelfde...

Kanye twist het hele zooitje nog ff op en speelt een eigen pianovariatie op het stuk wat hij van nog een ander nummer heeft gesampled.

Dat is die vrouw die je in de sample hoort. Dat nummer is van "Syreeta Wright - She's leaving home"

Na dit te horen valt mijn beat beetje in het niets, want dit is wel overheerlijk neergezet... :frons:

@Locomilo: dat doe ik nooit, moest dat nummer even uploaden om hier te laten horen.

mooi man...vroeger had men samplers met maar 1 mb geheugen. Dat was nog veel minder! Anders paste het niet op een dd floppie haha!
Dss1 256k, mirage 128k ! En toch presteren om een drummap neer te leggen!
(samples afspelen op 12khz etc)

We maken het vaak mee dat als je een nummer maakt, je vaak hoort van je andere bandleden: hé dat is dat of dat nummer. Terwijl je gewoon wat aan het jammen bent. Dus we zijn allen zó doordrenkt met oude en nieuwe nrs. Best lastig.

Ook als je standaard programma van synths gebruikte leek het l snel op een of ander nummer uit de hitparade...

Ik hou het bij ons eigen k-nummer contest ;)

mooi man...vroeger had men samplers met maar 1 mb geheugen. Dat was nog veel minder! Anders paste het niet op een dd floppie haha!
Dss1 256k, mirage 128k ! En toch presteren om een drummap neer te leggen!
(samples afspelen op 12khz etc)

Sterker nog "vroeguh" had men elpees met Roland 808 drumloops. Zo kon men door bestaande hits 1 van de 10 drumloops mixen en ging alles klinken als de S.O.S. band

Kennen jullie Michael Jackson nog? Die heeft ook alles van mij gejat! trhiller heb ik ooit geschreven toen ze mijn luier aan het verwisselen waren. Moet ie toevallig bij geweest zijn denk ik! Ik moet wel bekennen dat ik mijn inspiratie haalde uit de terrorpolka van ralphie.

Ik heb het regelmatig gehad in DJ Promo's File Style periode dat ik ideeen, soort geluiden en shit had en 3 maanden later dat van hem op CD hoorde. Zeer lelijk om mee te maken, want je herkent gewoon je eigen idee terug.

Back