[jeugdsentiment] De eerste muziek die je je kan herinneren?

Ik denk toch dat het in mijn geval ABBA is geweest die ik voor t eerst bewust hoorde..
weet alleen niet meer welk nummer het precies was...
maargoed, zoveel jaar geleden he pfff..

Re: [jeugdsentiment] De eerste muziek die je je kan herinneren?

Origineel geplaatst door Hanz
Hebben jullie dat ook wel eens gehad? Dat je vroeger, als klein kind, een nummer regelmatig hebt gehoord, dat echt massief jeugdsentiment teweeg brengt als je het jaren later weer eens terughoort? ;{

Ik kwam gisteren heel erg toevallig weer achter de titel van een nummer, dat ik ongeveer voor het laatst heb gehoord toen ik een jaar of 4 was... (pakweg 27 jaar geleden). Mijn moeder had het op singletje, en draaide het toenertijd volgens mij behoorlijk vaak...
Nou wist ik er eigenlijk niet veel meer van, maar toevallig bleek er opruiming te zijn in m'n ouderlijk huis, en kwam de plaat weer boven tafel...

Het betreft bij nader inzien eigenlijk een behoorlijke draak van een nummer ...
Titel: "Et les oiseaux chantaient" van de band "Sweet People". Blijkt trouwens ook hoge ogen te gooien in de begrafenis top-50... :D

... maar toch... damn, wat leuk om weer eens terug te horen... (zie attachment)
Vraag me eigenlijk af wat voor (onbewuste) invloed het nummer moet hebben gehad, als je weet wat voor muziek ik tegenwoordig luister... :D

Ja!!!!! ik heb wel meer van die nummers, ff denken.

iig. roger daltrey - without your love (ik heb echt rete lang gezocht naar dit nummer, wist geen tekst, alleen die gitaar refrein)

elvin bishop - fooled around (m,n moeder hield van dit, ze was opgegroeid in amerika met country enzo, ik totaal niet)

rita hovink - laat me alleen.

5 star - all fall down (demn, dit nummer werd zo weinig gedraaid en als het werd gedraaid dan was het zacht op de
achtergrond, en ik kon nooit een refrein eruit opmaken en dacht altijd dat het new edition was met bobby brown.
die refrein. thumbs up)

opus - life is live (ofzo)

musical youth - pass the dutchie

silver convention - fly robin fly en tiger baby

En dit terwijl ik mainly van oldskool hiphop houd he...

De allereerste/-vroegste nummers die ik mij kan herinneren:

- Smurfenlied van Vader Abraham

- Surfin' windsurfin' (associatie: achterin de auto zittend op de boulevard van Scheveningen rijdend zoekend naar parkeerplaats. Met raketijsje in de hand).

Wie weet trouwens wie de band van dat liedje 'surfin' was ? (nee geen Beach Boys of Jean & Dean)
Nummer ging ongeveer zo : ' Surfin surfin, windsurfing (2x) en dan V.A.C.A.T.I.O.N. !!! '
Ik kan me vaag een clip herinneren bij Toppop (!) dat een clubje dames en heren in en jeep over het strand zoeft ofzo en dat zingen.

CJ

Origineel geplaatst door CJ75
Wie weet trouwens wie de band van dat liedje 'surfin' was ? (nee geen Beach Boys of Jean & Dean)
Nummer ging ongeveer zo : ' Surfin surfin, windsurfing (2x) en dan V.A.C.A.T.I.O.N. !!! '
Ik kan me vaag een clip herinneren bij Toppop (!) dat een clubje dames en heren in en jeep over het strand zoeft ofzo en dat zingen.

CJ

De zeer origineel gevonden naam: "The surfers"
Ik denk 1976. Die hete zomer toen.

peter koelewijn - kom van dat dak af

geen idee waar hoe of wat ofzo... maar toch wel het eerste nummer denk ik ! als jong ventje met de jongens uit de buurt rotzooi trappen ! ik kende natuurlijk alleen het refrein, die was voor ons geschreven had ik altijd het idee 8D

mijn eerste cassettebandje was thriller van den michael (toen ie nog stoer was),
mn eerste cd was toto.. de tweede appetite for destruction (toen guns n roses nog stoer waren)

i wont let you down brengt voor mij ook bijzondere herrineringen en jeugdsentiment naar boven..
evenals vamos a la playa en moonlight shadow:D

1974 ofzo, met natte haren voor de tv, net uit bad, moeder kamt haren, alles in het gareel om naar bed te gaan..
Tot dat....
Er ineens een rare tutti frutti reclame op tv komt, ronddraaiende fruitbakken van tupperware met daarin gedroogt fruit.
Maar dat muziekje daar onder, dat was het eerste wat echt impact gaf.. plopplopplopplopplop.

Ik heb het natuurlijk over:

HotButter.jpg

En de originele man himself:

kingsley_moogsynth.jpg

Iets van: "I love to love... touch my baby.. and I want to dance.. want to dance... the minute..." nogwat nogwat....

Geen idee van wie het is, was een jonge dame die het zong. 1978 of zo. Olivia Newton John misschien.. kweet het eg nie.
Maar dat is zo ongeveer het vroegste dat ik mij kan herinneren (afgezien van kinderliedjes, Sinterklaas, kerkliederen (communie) en zo). Toen kende ik de tekst ook niet... neuriede maar wat mee.

Origineel geplaatst door klausito
Iets van: "I love to love... touch my baby.. and I want to dance.. want to dance... the minute..." nogwat nogwat....

Geen idee van wie het is, was een jonge dame die het zong. 1978 of zo. Olivia Newton John misschien.. kweet het eg nie.
Maar dat is zo ongeveer het vroegste dat ik mij kan herinneren (afgezien van kinderliedjes, Sinterklaas, kerkliederen (communie) en zo). Toen kende ik de tekst ook niet... neuriede maar wat mee.

bedoel je tina charles niet?

Ja Tina Charles. Thx! Niet dat ik het nu nog zo geweldig vind, maar toch leuk om het weer eens te horen.

En uiteraard LUV: Sing me sing me a chanson... sing me sing me a sweet love song... cha-la-la-la-la-la-la... hela hola your the sweatest lover... etc...etc...etc...:D

Eerste muziek waarmee het echt begon voor mij was Robert Miles - Children.. Rond 1995 gloof ik?

Simpel maar toch mooi nummer

Origineel geplaatst door krachtwerk
bedoel je tina charles niet?

Nou weet ik het weer, was niet Tina Charles (of ze zingt het ook). Het nummer ging zo: "I'm in the moohood.. for dancing... romancing....".

Dat was het nummer waar ik vroeger dol op was en een van de 1ste nummers die ik me kan herinneren.

Van wie is dat?

Origineel geplaatst door klausito
Nou weet ik het weer, was niet Tina Charles (of ze zingt het ook). Het nummer ging zo: "I'm in the moohood.. for dancing... romancing....".

Dat was het nummer waar ik vroeger dol op was en een van de 1ste nummers die ik me kan herinneren.

Van wie is dat?

Dat waren The Nolan sisters :engel:

Origineel geplaatst door CJ75
Dat waren The Nolan sisters :engel:

Thx!

:D [zie bijlage]

En natuurlijk 'Maid of Orleans' van OMD, 'Aurora' van Nova en enkele 'Synthesizer greatest' LP's. Die zorgden voor m'n voorliefde van electronische muziek.

Uiteraard herinner ik me nog wel muziek van eerder die 'sentiment' oproepen als ik 't hoor:

Mireille Mathieu, Jim Reeves, Elvis, oude BZN (Annie Schilder-tijd), etc.etc. :o:

Sja, dat werd toen altijd in de auto gedraaid toen we met de Alpenkreuzer naar Frankrijk reden.. :D

Tsja...Dat is echt "Autobahn" van Kraftwerk. Machtig mooi. Ik ging ook erg hard op "The Robots". Dat ene geluidje wat daar in zit deed me erg denken aan het geluid dat de krullevaar uit Puk van de Petteflat maakt...."prrrrrtalieloe" :)
Toen ik iets ouder was heeft "Cambodia" van Kim Wilde toch ook wel diepe indruk gemaakt.

Voor de rest nog een hele hoop andere muziek, maar de muziek die echt tot aan m`n ruggemerg ging zo diep, heb ik hier boven genoemd.

Dat zal dan klassiek geweest zijn. Wagner, List, Bach. Mijn vader was daar een groot liefhebber van en ergens ben ik daar toch ook wel door besmet geraakt. Het eerste singletje in m'n collectie was Storm and Thunder van Earth and Fire. Of ik nu onder de indruk was van Jerney of van de muziek weet ik niet meer maar achteraf hoop ik dat het de muziek was.

Attachments

• jerney.jpg
    jerney.jpg
    6,1 KB · Bekeken: 98
Back