Midi Controller voor piano lessen: Met of zonder aftertouch

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Aloha!

Ik volg binnenkort piano lessen en ben van plan me een grotere (meer toetsen) midi controller aan te schaffen. Nu zie ik dat er ook een deel modellen zijn die aftertoch hebben...zou dat nut hebben of is dat eerder weer zo'n verkoopstrucje dat je toch nooit zult gebruiken? (FYI mijn sequencer is Ableton trouwens, en midi zal dus door 'm afgehandeld worden)

Bedankt en groeten

Laatst gewijzigd:
Aftertouch kan je zien als een extra controller....Net als een draaiknop, button of fader.
Wanneer je dan iets meer kracht op de toetsen zet, terwijl ze al ingedrukt zijn, kan je die controller besturen.

Voor pianoles lijkt het me niet nuttig, maar als je graag met synthsounds rommelt kan het best een leuke toevoeging zijn!

Daarnaast wisselt de kwaliteit (lees: gevoeligheid) van aftertouchs nogal eens. Op sommige controllers moet je bekant gaan staan voordat je de aftertouch kan gebruiken, terwijl andere controllers weer té gevoelig zijn..

Succes ermee!

Ah damn, blijkbaar heeft mijn Remote SL25 toch al aftertouch.
Ik dacht es iets nieuws te proberen bij de aanschaf van mijn 88 keys controller.

Maar ik wil het sowieso op mijn grote controller ook hebben dan, kan mss bijdragen tot een realistischere feel ofzo tijdens het spelen.

Maar ik wil het sowieso op mijn grote controller ook hebben dan, kan mss bijdragen tot een realistischere feel ofzo tijdens het spelen.

nee, heeft niets met meer realisme te maken. Aftertouch is echt iets voor synths (inderdaad een extra controller). Vaak is aftertouch gekoppeld aan cutoff of vibrato.

voor piano spelen is het niet te gebruiken. Sterker nog als de aftertouch te gevoelig is kun je er flink last van hebben, maar in 99.9 procent van de piano presets staat aftertouch gelukkig uit :).

Ik moet zeggen dat aftertouch bij handmatig ingespeelde stukken wel bij sounds die het ondersteunen net even dat stukje menselijk realisme geven. Ik had een SY-85 die monofone aftertouch had, en ik zou het zo weer terug willen, liefst polyfoon.

Voor pianoles zou ik een digitale piano aanschaffen. Tijdens les heb je er niks aan als je je scherm voor je hebt met de VSTtjes.

Die hebben over het algemeen ook nog betere toetsen dan de meeste controllers, ook.

Voor pianoles zou ik een digitale piano aanschaffen. Tijdens les heb je er niks aan als je je scherm voor je hebt met de VSTtjes.

Die hebben over het algemeen ook nog betere toetsen dan de meeste controllers, ook.

Yep, een goed klavier is voor pianoles essentieel. Dus koop geen rammeldoos die lijkt op een piano met 88 toetsen als je begrijpt wat ik bedoel, kan je nog beter een 2e hands stage of digi piano kopen van een gerenomeerd merk. Heb je nog wat aan ook als je PC niet werkt :eureka:

Er staat blijkbaar een piano ter beschikking tijdens de lessen. Moet dus niks meesleuren enkel iets voor thuis op te rammen.

nee, heeft niets met meer realisme te maken. Aftertouch is echt iets voor synths (inderdaad een extra controller). Vaak is aftertouch gekoppeld aan cutoff of vibrato.

voor piano spelen is het niet te gebruiken. Sterker nog als de aftertouch te gevoelig is kun je er flink last van hebben, maar in 99.9 procent van de piano presets staat aftertouch gelukkig uit :).

Achzo. Ja dan snap ik het al iets beter denk ik. Heb zelf nog nooit piano gespeeld ofzo en wist dus niet of het op de toets drukken buiten de aanslag nog effect had zoals bv. met een gitaar wel het geval kan zijn.

Ik moet dus op zoek naar een 88 keys midi controller met after touch (omdat ik synths gebruik, zal wsl wel les krijgen op een echte piano). En best zware toetsen volgens kameraad die die lessen al wat langer doet en al wat piano kan spelen.

Merci voor de reacties en groeten

Wat dit betreft moet je er ook nog over nadenken of je een 'graded' of 'balanced' klavier wilt. Op 'echte' piano's is het zo dat je klavier van onder naar boven steeds lichter speelt. Dat heet 'graded'. Op een synth heb je daar echter vaak geen behoefte aan, omdat het met splits e.d. helemaal niet vaststaat dat je onder bas speelt en boven melodie. 'Balanced' is dus als de aanslag overal even zwaar is. Weer een aandachtspuntje erbij! ;)

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je per se een digitale piano nodig hebt. Wat je nodig hebt is een goed hamerklavier en een goed pianogeluid. Uiteraard is zeker dat laatste goed geregeld bij een beetje digitale piano, maar als je een goede VST hebt (écht goed; dus met veel nuances, boven en onder mooi, enz.), dan kan het zo ook. En qua klavier zijn er ook hartstikke veel verschillen overal; echt een kwestie van veel uitproberen en vergelijken om te kunnen kiezen wat jou het beste bevalt (waarbij het overigens niet verstandig is die met de allerlichtste aanslag te kiezen, want dan is het piano-idee er wel weer een beetje vanaf... :D ).

Overigens heeft een digitale piano ook gewoon midi-aansluitingen, dus die kun je ook gebruiken als controller. Alleen de batterij aan knoppen en schuiven mis je.

Dan ga ik mss toch best voor semi weighted balanced 88 keys controller met aftertouch.
Ik krijg mijn lessen wel op een piano maar wil zelf vooral synths spelen en daar focus ik mij dan ook maar op.

Heb al een remote 25 sl dus veel knopjes en schuivers heb ik ook al niet nodig.
En geluid moet er ook niet uit komen daarvoor heb ik synths.

Misschien dat al iemand een controller kan aanraden die hier aan voldoet?

Bedankt en groeten!

EDIT: mss die aftertouch toch maar laten, weet nog niet eens of ik die van mijn Remote SL gebruikt heb en spaart toch weer wat geld.Iemand een idee hoe ik in ableton kan zien of mijn aftertouch werkt?

Laatst gewijzigd:
Dan ga ik mss toch best voor semi weighted balanced 88 keys controller met aftertouch. Ik krijg mijn lessen wel op een piano maar wil zelf vooral synths spelen en daar focus ik mij dan ook maar op.

Misschien dat al iemand een controller kan aanraden die hier aan voldoet?

Wat iemand anders ook al zei, neem geen klavier dat te licht speelt. Je zal zien dat er veel te krijgen is, de prijzen varieren van 200 tot wel 2000 maar daar zit echt enorm veel kwaliteitsverschil in. Dus let op: veel midi controllers zijn niet altijd even robuust en het klavier laat ook te wensen over.

88 toetsen master Keyboards

88 toetsen stage piano's

Persoonlijk zou een stage piano kopen, bijv. de Yamaha P-serie is niet super duur en die hebben een heel goed graded hammer klavier.

Wat iemand anders ook al zei, neem geen klavier dat te licht speelt. Je zal zien dat er veel te krijgen is, de prijzen varieren van 200 tot wel 2000 maar daar zit echt enorm veel kwaliteitsverschil in. Dus let op: veel midi controllers zijn niet altijd even robuust en het klavier laat ook te wensen over.

88 toetsen master Keyboards

88 toetsen stage piano's

Persoonlijk zou een stage piano kopen, bijv. de Yamaha P-serie is niet super duur en die hebben een heel goed graded hammer klavier.

Denk dat ik eerder voor die M-Audio van €200 ga dan, gezien ik mijn geluiden wel uit iets anders haal, en uiteindelijk wil ik toch enkel synths aansturen met een degelijke midi controller (en dan heb ik het niet over de M-Audio). Op school leer ik het wel op een graded hammer klavier dan en zal dan thuis op een balanced semi weigheted moeten oefenen. Maar ken der eigenlijk nog niet echt veel van dus ga het toch eerst even aan mijn leerkracht vragen voor ik iets koop.

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9429.html deze is mss ook een optie, alhoewel het niet zo'n bekende merk is en ik dus best eerst wat research kan doen derover

ik heb een CME

Welke, en wat vind ge der van?
Had een paar slechte reviews over een bepaald model gelezen gisteren, maar ze hebben wel paar modellen met aftertouch en das mss interessant. Langs de andere kant moet ik nu maar ene hebben om piano thuis op te oefenen. Ben content van mijn remote sl 25 maar kan die eventueel nog ruilen voor een remote met meer toetsen eventueel.

Groeten

ik heb de uf8
das iets heel persoonlijk

ik ben er tevreden over

er waren wat problemen met de usb drivers, maar daar trek ik me geen drol van aan (aangezien ik de ingebouwde midi gebruik)

er is al veel over geleuterd op dit forum :okdan:

ik heb de uf8
das iets heel persoonlijk

ik ben er tevreden over

er waren wat problemen met de usb drivers, maar daar trek ik me geen drol van aan (aangezien ik de ingebouwde midi gebruik)

er is al veel over geleuterd op dit forum :okdan:

Weet ge of die nu beetje ok bolt via usb? Zijn die toetsen beetje marchandise? Wat zou ik er nog voor geven occasie? Heb ene zien staan op kapaza en vind nergens anders ene te koop om een idee vd prijs te hebben.

groeten

ik zou gewoon serieus kijken naar wat sjaak zegt. Ga gewoon voor een 2e hands stage piano. Dit zijn echt veel betere klavieren als die weighted midicontrollers. Zeker als je serieus piano wilt leren spelen is de plastic aanslag van zo'n midicontroller een te grote overgang naar het dynamische aanslag gevoel voor je pianospel op een echt pianoklavier.

Als je alleen pianoles neemt om wat meer van toonladders en akkoorden en zo te willen weten kun je prima af met een weighted midicontroller, maar als je echt piano wilt leren spelen vind ik ze ongeschikt.

Weet ge of die nu beetje ok bolt via usb? Zijn die toetsen beetje marchandise? Wat zou ik er nog voor geven occasie? Heb ene zien staan op kapaza en vind nergens anders ene te koop om een idee vd prijs te hebben.

groeten

ik vind die toetsen ok

sommige pianisten dan weer niet, andere dan weer wel
zoals ik zei, das persoonlijk

en ja, hij werkt via usb, doch is er ooit een firmware update beloofd (ik heb 1 van de eerste) en die komt er maar niet.. in elk geval heb jij een midi in/uitgang op je computer dus ik zie niet in waarom je deze niet gewoon kan gebruiken.

kost iets van een 550 euro nieuw

ik zou gewoon serieus kijken naar wat sjaak zegt. Ga gewoon voor een 2e hands stage piano. Dit zijn echt veel betere klavieren als die weighted midicontrollers. Zeker als je serieus piano wilt leren spelen is de plastic aanslag van zo'n midicontroller een te grote overgang naar het dynamische aanslag gevoel voor je pianospel op een echt pianoklavier.

Als je alleen pianoles neemt om wat meer van toonladders en akkoorden en zo te willen weten kun je prima af met een weighted midicontroller, maar als je echt piano wilt leren spelen vind ik ze ongeschikt.

Mja ik doe het vooral voor de theorie en om makkelijker melodietjes met synths te kunnen spelen. Mijn motivatie is niet om echt goed piano te kunnen spelen (mag natuurlijk altijd... maarja moet zien waar ik mijn tijd in steek).

Ik wil er ook niet al te veel geld tegenaan smijten anders kan ik komende tijd geen synth meer aanschaffen.

Nu heb ik wel een CME uf8 gevonden voor €200. Dan heb ik toch voor weinig geld een toetsenbord met aftertouch die wel redelijk ok zij moeten zijn om op te oefenen voor mijn piano lessen. (allee, da hoop ik toch)

Als dat echt niet lukt kan ik altijd een echte oldskool piano aanschaffen, daar smijten ze u de kop mee in op ebay (voor zo goed als geen geld).

Merci voor de reacties en groeten!

Back