spectrum analyzer - vocals verwijderen

boeklanoei

Ouwe rot
Nu zit ik net een filmpje van de musikmesse te kijken over wavelab 6. Over hoe hij in het laaste gedeelte van het fimpje: 2.40 m. een compleet afgemixt/gemasterde track een stukje vocal verwijderd (had graag gezien dat deze op de voorgrond zat of dat hij de main-vocals als voorbeeld nam).

Dit doet hij dankzij de optie spectrum analyzing (geloof dat bijv. adobe audition 3.0, dit ook al heeft)?

Kun je nu zo ook een complete track met vocals aanpakken en gewoon uiteindelijk een behoorlijke instrumental track maken? Of is dit te vlug en gemakkelijk gedacht? Gewoon lege stukken opzoeken dankzij de spectrum analyzer en deze kopieren (eerst de vocal verwijderen) en dan plakken?

Ervaringen?

Dit is het filmpje. Vanaf 2.40 is wat ik bedoel.

http://www.gearwire.com/steinberg-wavelab-part-two-musikmesse.html

Id ja :frons:

Ik moet het nog zien (lees horen) dat je een vocal uit een complete track haal zonder kwaliteit verlies met de rest van de track... dat copy/paste lijkt ook een beetje smokkelen. Iets waar jezelf mee moet stoeien... ben benieuwd naar gebruikers commentaar.

(had graag gezien dat deze op de voorgrond zat of dat hij de main-vocals als voorbeeld nam).

kijk eens naar Elevara Boy Pro... spectrum anslyser/vocal killr. niet duur. wel goed

Even naar gekeken op Google. Heb er niets over kunnen vinden.

't Is idd wel een leuke truc met copy & Paste in de 'spectral cleaning' editor... maar 't geen gedemonstreerd word is ook duidel'k te onderscheiden van frequency...

Mss noemt zoiets een 'Karaoke' feature/functie ???...

Door stereo signalen te verwijderen kun je ook zoiets bekomen...

Alé, bazeer me op de - niet PRo- Magix cleaning lab
die ook een spectral cleaning heeft en een karaoke in de stereo 'module'

Steinberg heeft gewoon deze funktionaliteit als licentie van algorithmix gekocht en in wavelab gestopt.
Deze plugin is bij algorithmix zelf overigens behoorlijk aan de prijs.

Maar klinkt het ook? Volgens mij is vocals removen en de rest in orde houden onmogelijk.

Maar klinkt het ook? Volgens mij is vocals removen en de rest in orde houden onmogelijk.
idd, gisterenavond eens een track doorgehaald
en 't klonk toch anders dan die demo's hoor!
't was duidel'k te horen dat er bepaalde freq. weg waren...
Dus niet zoals een copy/paste van een ander gebied

Deze demo is ook verneukeratief.
Ze hebben aan een bestaand nummer een vocal toegevoegd waar al het laag al was uitgehaald en dat erbij gemixed. En dan kunnen ze met die spectral cleaning (klinkt zoveel als rectaal cleaning :D ) het er weer zo uit halen.
De demo die algorighmix gebruikte was een mic opname waarbij er een GSM bliepje afging. Dat is ook zo weg te poetsen omdat het zo afsteekt met een stem.

En als puntje bij paaltje komt zijn ze allemaal maar beperkt inzetbaar of je moet met artefacten kunnen leven.
Of ze moeten een hele nieuwe manier uitvinden om dit soort klusjes uit te voeren.

Is net zoiets als met die melodyne polyfone oplossing denk ik. Theoretisch kon het niet maar het bestaat toch.

Zoek ook ff op het forum. Vraag is al vaker gesteld. De conclusie was dat er altijd schade aan de muziek optreed en soms hoor je de stem gewoon een stuk zachter.

Ik ben er ook wel eens mee bezig geweest en inderdaad ga je bepaalde frequenties missen en hoor je toch de vocals er nog wel doorheen.

Ik vroeg me af of het volgende scenario mogelijk is. Misschien klets ik onzin hoor, maar het lijkt mij in theorie wel mogelijk:

Stel je hebt een stuk met vocals en muziek.
Je hebt EXACT datzelfde stuk ook alleen met vocalen.
Is het dan mogelijk om dat stuk met vocalen te inverteren. Dus positief wordt negatief en negatief wordt positief. Je zou dan vervolgens dit geinverteerde stuk vocalen in je track met muziek en vocalen moeten zetten. Omdat je geinverteerde vocalen over de oorspronkelijke heen zet zouden ze elkaar moeten opheffen in theorie. Weet niet of het in de praktijk kan, maar was zo maar iets wat in me op kwam.

Is net zoiets als met die melodyne polyfone oplossing denk ik. Theoretisch kon het niet maar het bestaat toch.

Ja daar is de demo een akkoord op een gitaar gewoon een arpeggio van noten achter elkaar ipv tegelijkertijd. Zo kan ik het ook. 8o)

En kale vocals inverten moet volgens mij wel het beste resultaat opleveren. In theorie dan. ;)

Hij had ook een demo van gitaarakkoorden hoor.
En dat werkte ook.
Wanneer het niet werkt weet ik niet maar het houdt ergens op.

Renepela: Wat jij beschrijft zijn volgens mij een aantal youtube filmpies van.
Dit wordt gedaan met adobe audition op youtube. Weet zo niet precies welke.
Volgens mij kan dit met elke redelijke editor. De manier van.

Wat betreft Melodyne is dit natuurlijk de verwachting van de eeuw, wat betreft ''vocal verwijdering'' mogelijkheden. In theorie zou dit zo goed als helemaal mogenlijk moeten zijn als we de filmpjes en de proffessor barbaras:D
moeten geloven. Ik geloof dat dit met bij. simpele gepande (hoe schrijf je dat verdomme) gitaarsolo'tjes en simpele one shot dingetjes wel kan.
Maar ik geloof er weinig van wanneer je deftige dikke vocalen hebt, dat je deze helemaal kunt verwijderen helemaal als er dikke effecten zoals stereo-verbreding en compressie en eq en reverb effecten opzitten. Omdat dergelijke effecten uiteindelijk toch weer wat ''overlopen'' in bepaalde frequenties van andere tracks enz.

Ik ben heel benieuwd wat de uiteindelijke mogelijkheden aangaande deze update gaan worden.

Mocht het mogelijk zijn om vocalen hiermee voor 90-95% helemaal te kunnen emileren (ook als het hele deftige vocalen zijn) dan zou ik als ik die melodyne Barbaras was, eens flink salarisverhoging gaan vragen bij Celemony. Of in ieder geval een flink vervroegd vutje aanvragen.

Wat is emileren?

Back