monitor speakers

Status
Please reply by conversation.
Wat een gezeik weer zeg;

Je hebt bijvoorbeeld voor 499, 2 aktieve alesis monitor 1's en die zijn erg goed voor de gemiddelde producer, die nog geen geld met zijn producties verdiend.

En je hebt voor 1500 euro of meer....erg goede monitors, voor mensen die in een top studio werken, of gewoon erg veel geld met muziek maken verdienen.

Gelukkig zijn er mensen op dit forum die kunnen relativeren, en die niet meteen de audio snob uit gaan hangen :engel:

Origineel geplaatst door JazzMann
ben je wel zeker dat het niet 258 € per stuk is ?

gr.Jzz

Heel zeker: copy paste van www.thomann.de

ALESIS - MONITOR ONE II
ALESIS MONITOR ONE II Nearfield Monitor, Pair 258.00 EUR

Bij Feedback kosten ze overigens 339 EUR. Tel uit je winst.

Deze monitors hebben ooit een TEC-award (1994) gekregen in de MkI versie.
De mkII loopt in het hoog iets rechter en verder door in het hoog.

Origineel geplaatst door fuse

En om heel even tegen sKeLeTvM in te gaan ben ik wel van mening dat je op een hoofdtelefoon kunt mixen. Niet alleen uiteraard, maar je komt er een heel eind mee. En als je dan na een halfjaar of zo aan dat geluid gewend bent kun je de kleuringen etc compenseren. Het is niet ideaal en vergt veel meer tijd, maar het kan IMO wel met een goede hoofdtelefoon.

NEE :bekdicht:
op een hoofdtelefoon kun je minimum een balans proberen te maken, maar je kan er niet deftig op mixen.
Hun die beweren dat dit wel kan zouden de kwaliteit van hun mix eens serieus in vraag moeten stellen.
Neem de proef op de som & ram je (op hoofdtelefoon gemixte) muziek maar eens door een P.A. van 4kWatt.. doe jezelf een lol en zet daarna maar eens een pro. afgemixte cd op door diezelfde installatie .

Ik vind bijvoorbeeld monitoring niet zo boeiend, want ik vind toch niets goed genoeg om serieus op te nemen. Misschien komt dat wel doordat ik geen monitors heb... Misschien moet ik deze thread eens beter gaan lezen...

ooit zag ik in reclame voor monitors: het enige waarnaar je in de studio luistert... zijn je monitors...
& ze hadden een punt

verder vind ik dat het furum blij mag zijn als er eens wat ouwe rotten uit het vak hun gal komen spouwen... dat trekt het algemeen niveau wat naar boven.
Je zou voor minder een beetje kwaad worden, als je 1000den € hebt uitgegeven aan audio-studies, workshops... & dan sommige huis tuin & keuken "muzikanten" totaal foute statements lanceren...

gr.Jz

Verder vind ik dat het furum blij mag zijn als er eens wat ouwe rotten uit het vak hun gal komen spouwen... dat trekt het algemeen niveau wat naar boven.
Mee eens. Ik heb hier al veel geleerd (al zou je dat niet zeggen), en ik weet zeker dat ik hier nog veel ga leren, over bijvoorbeeld produceren en mixen en monitors, wie weet zelfs software.
Momenteel ligt mijn interesse daar nog niet, maar dat zal nog wel komen.

Origineel geplaatst door sensoryoverload
Heel zeker: copy paste van www.thomann.de

ALESIS - MONITOR ONE II
ALESIS MONITOR ONE II Nearfield Monitor, Pair 258.00 EUR

Bij Feedback kosten ze overigens 339 EUR. Tel uit je winst.

Deze monitors hebben ooit een TEC-award (1994) gekregen in de MkI versie.
De mkII loopt in het hoog iets rechter en verder door in het hoog.

je kan ze vast bij feedback ook wel voor 260 euro meekrijgen maar dan moet je wel 6 uur lang onderhandelen ;)

Olaf

NEE :bekdicht:
op een hoofdtelefoon kun je minimum een balans proberen te maken, maar je kan er niet deftig op mixen.
Hun die beweren dat dit wel kan zouden de kwaliteit van hun mix eens serieus in vraag moeten stellen.
Neem de proef op de som & ram je (op hoofdtelefoon gemixte) muziek maar eens door een P.A. van 4kWatt.. doe jezelf een lol en zet daarna maar eens een pro. afgemixte cd op door diezelfde installatie .

Hmmm.... die heb ik hier niet even bij de hand, maar kies een nummer uit en schiet er maar eens op.
http://mmbase.dyndns.org/peaks (mijn favo is http://mmbase.dyndns.org/peaks/idea.mp3 )

Mag jij zeggen of het 'deftig' gemixed is. Ik beweer niet dat het zo is, maar vind hem nog niet eens zo slecht. :D

En ach ja, ik heb geen budget waar de gemiddelde loonslaaf 30 jaar z'n rente+aflossing van z'n hypotheek moet betalen. Dus zal het voorlopig met deze roeien moeten doen.

En in de discussie over 'goeie monitors' lijkt me een enige nuance ook wel van toepassing. Maar ik weet niet of die boodschap wel opgepikt wordt. Ook al heb je meer ervaring dan de leeftijd van iemand hoeft niet automatisch te betekenen dat je altijd gelijk hebt. Die kans is miniem, maar er zijn zat mensen die aan loterijen meedoen.

En als je 5 jaar aan't sparen/werken bent voor speakers dan heb je ze eindelijk en dan kom je erachter dat een ander apparaat in de keten niet past bij die speakers, kun je weer 2 jaar sparen voor een versterker/compressor/mixer. Denk niet dat je daar veel lol aan beleeft.
Dan zou ik eerder zeggen, groei met je apparatuur mee, zo leer je vanzelf wat er zo bijzonder is en niet.

wel da's idd nog niet zo slecht gemixt (voor een homestudiotje)
mooie ritmesectie trouwens... k mis persoonlijk nog een beetje melodische beweging in de zin van progressie & een paar breaks....
maar om ff terug on topic te komen...
moet je me nou niet gaan wijsmaken dat je dit louter & alleen op je hoofdtelefoon gemixt hebt..?!

Over het feit dat ik niet altijd gelijk heb, vind ik ni meer als normaal....stel je voor altyd gelijk krijgen.. zou saai worden :)

misschien is mijn fout wel te denken dat iedereen het wat te pro. probeert te benaderen.
't is natuurlijk de vraag hoever je met muziek wil gaan, met welke intensie & hoe toegeweid je hiermee bezig bent...

gr.jzz

Fijn :)

Het is zo dat skeletvm gelijk heeft, maar de realiteit is dat mixen op een koptelefoon nog veel slechter is dan mixen op 'slechte' nearfields. Het verschil in afluisterkwaliteit tussen koptelefoon en cheape nearfields is dermate groot dat de investering wel degelijk zin heeft.

Erger is het mijns inziens om redelijk dure monitorspeakers te kopen die het toch net niet zijn en je doen verlangen naar betere en misschien net iets duurdere. Om een setje goedkope Alesis speakers te vervangen voor iets beters doet echt niet zo'n pijn in je portemonnee.

Verder moet je setup altijd gebalanceerd zijn, een slechte mixer en fantastische monitorspeakers of een topmixer en slechte monitorspeakers zijn gecombineerd nog steeds bagger. Alleen hoor je nog net iets beter dat het bagger is over je fantastische monitorspeakers....

Met een setje goedkope monitorspeakers kun je een mix maken die goed genoeg is om opgepikt te worden door een platenmaatschappij, zeker als je het gebrek aan kwaliteit weet te compenseren met een grote dosis originaliteit en goed arrangement.

Ik zou geen dure monitorspeakers kopen voor de muziek die ik nu maak en de setup die ik nu heb.

Origineel geplaatst door bikkel
Met een setje goedkope monitorspeakers kun je een mix maken die goed genoeg is om opgepikt te worden door een platenmaatschappij, zeker als je het gebrek aan kwaliteit weet te compenseren met een grote dosis originaliteit en goed arrangement.

Volgens mij als je een knoeperd van een mix maakt heeft geen <piep> te maken of een platenmij er brood in ziet. Mja, d'r zijn zat dicussies gaande over wat platenmij'en nou echt willen.

Maar volgens Bob Katz moeten monitors accuraat zijn. Zeer interessante verhalen die hij schrijft (ik ben het boek van hem aan't doorlezen) Alhoewel een klein aantal mensen met hun gehoor toch nearfields kunnen gebruiken omdat ze kunnen compenseren (denk dat ik daar misschien wel toe behoor). Monitors mogen niet kleuren, je moet precies horen wat er is.

Een maar aan het verhaal. Deh is duur!

Tja, ik ben al oud he...

Tja, ik ben al oud he...

Beste forumvrienden,

Ik wil met mijn snedige uitspraken echt wel niet tegen de schenen staan schoppen, maar hoop met het beetje wijsheid dat ik al die jaren opdeed mensen eens de keerzijde van sommige medailles te laten zien.

Was ik maar multimillionair Olaf, dan kreeg je zo een paar leuke monitors cadeau !

Ik weet bv dat Jazzman heel veel geluk had met de aankoop van een Korg Triton, die hij echt voor geen geld kon kopen van iemand die niks had begrepen van synths en bij wie dat ding in de weg stond en die bovendien dringend geld nodig had.
Hopelijk(en als je geduldig bent en zoekt) vind je links of rechts voor 200 euro een stel speakers die vele malen meer waard zijn. Bij 1 of andere rijke audiofiel die met geld kan gooien en bij wie misschien zo een stel speakers in de weg staat. Het kan, want het overkwam mij jaren geleden ook.

Echt hoor, Skeletvm mag dan al rad van tong zijn, hij meent het allemaal zo kwaad nog niet. Alleen, ik durf al eens te zeggen waar het op staat. Wat rest me Olaf, dan je nogmaals succes te wensen bij je zoektocht naar beter spul, want dat is uiteindelijk ons aller doel, toch ?

ps> En Bikkel heeft ook gelijk in die zin dat je hele keten zo sterk is als je zwakste schakel. Het gaat idd niet op om een krakende ouwe bak van een mixer te hebben waar je dan goeie monitors aanhangt, dat spreekt voor zich.
In die zin ben ik daarom net voorstander van liever wat langer te wachten met een aankoop. Meestal is het bouwen van een goeie set een proces van jaren waarbij je moet trachten van meet af aan goed spul te kopen en liefst zo weinig mogelijk terug te verkopen. Geloof me, dat is echt beter voor je geldbeugel.

ps> C-Code, toch niet helemaal akkoord jongen. Wat kost nou een gemiddelde PC ? 200 euro ? Een gemiddelde synthesizer ? 200 euro ? Ik dacht het niet. Tis toch wat ik zeg. als je goed naar de prijzen kijkt op de Marktplaats zie ik heel andere prijsjes. Een Korg Triton voor 2100 e bijvoorbeeld. Of een Supernova voor 800 euro bijvoorbeeld.

Daarom snap ik het soms niet. Velen zijn bereid om tonnen geld aan een synth, sampler of PC met hitech soundcard uit te geven. Maar niet aan monitors. Toen ik 20 jaar geleden nog in een muziekzaak werkte was dat ook zo, en ik heb dat nooit begrepen. Maar niet aleen keyboardspelers hebben last van dat fenomeen. Ook drummers die raar gaan kijken als je zegt dat iet of wat goeie volledige drumkit bv een Yamaha Recording Custom 9000 - dat overigens niet vatbaar is voor veroudering zoals synths - toch al snel tssn de 3 a 4000 euro gaat kosten. In die zin zijn wij hi tech freaks de minst gelukkigen. Want ja, je geeft dan 2000 euro uit aan 1 of ander mooi ding, en dan heb je nog niks. Want je moet nog een mixer, monitors, effecten, PC , bekabeling, racks, stands en ga nog maar even door...was ik maar zanger geworden...

Laatst gewijzigd:
Re: Tja, ik ben al oud he...

Re: Tja, ik ben al oud he...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

ps> C-Code, toch niet helemaal akkoord jongen. Wat kost nou een gemiddelde PC ? 200 euro ? Een gemiddelde synthesizer ? 200 euro ? Ik dacht het niet. Tis toch wat ik zeg. als je goed naar de prijzen kijkt op de Marktplaats zie ik heel andere prijsjes, of kijk ik dubbel en zie daardoor meer nullen ?

Nah mijn pc Athlon 1,3 ghz, 512 MB heeft me maar 300 euro gekost met garantie.

Maar effe on topic....waar zie je staan dat ik 200 euro zei. Die aktieve alesis monitors of tannoys komen voor de gemiddelde producer goed uit de testrapporten van verschillende tijdschriften, en zijn gewoon niet duur. Ik weet ook best dat er duurdere monitors zijn...........maar als ik zeg dat niet iedereen monitors gaat kopen van duizenden euro's denk ik toch dat ik aardig in de goede richting zit (zeker van wat je terug ziet op dit forum en in de studio's van diverse grote artiesten (die bv in de future music staan) !!

*D :P ;)

Geluk hebben!

Geluk hebben!

Ja ook waar hoor C. Het is geen verplichting om veel geld uit te geven heee! Soms moet je wat geluk hebben.

Je vind helemaal geen up to date Apple Mac voor 300 euro. Tenzij je, zoals ik eerder stelde, een halve gare vind die 1 of ander toestel voor een absoluut idiote prijs verkoopt. Die lopen echt rond en het is dus vaak een kwestie van geluk hebben en heel goed rond kijken.

Ikzelf heb intussen toch wel 2500 euro uitgegeven aan mijn P4 met 512 Rimm -TI 500, inclusief 2 SCSI disks, Adaptec SCSI card, Emagic soundcard en Aksys USB besturingssyteem voor mijn Akai S500.

En hoe ik ook gezocht heb, dit is 1voudigweg niet goedkoper te vinden. Tis idd maar in hoeverre je bereid bent en geld kan uitgeven, daar ben ik volledig mee akkoord. En hoewel het nou lijkt alsof ik maar geld te plukken heb, dat is echt niet zo! Ik ga niet staan opsommen wat ik daar allemaal voor heb moeten laten en ondergaan, inclusief ruzie met me wijf!

We zijn intussen idd ver afgeweken van de topic, namelijk Olaf's monitors.

Status
Please reply by conversation.
Back