Please...
Please...
Ik heb best respect voor iemand die maar 200 euro wil uitgeven aan 'speakers'
Maar neem dan alsjeblieft de term 'goede monitor' niet in de mond.
Betweter ? Ik werk nu eenmaal als professional al 20 jaar bij Belgies grootste PA en Studio-bedrijven en durf daarom te zeggen hoe een fout idee mensen soms hebben over 'goeie klank'. (wat geen punt is, je kan maar bijleren) Daarbij zou ik nogmaals willen vermelden dat het enige verschil tussen professioneel en amateur zijn het gegeven is dat je als professioneel betaald wordt om aan de knoppen te draaien, waarbij de amateur het voordeel geniet dat hij kan doen wat hij wil.
Maw, in mijn home-studio ben ik ook amateur...
Ik ken genoeg amateurs die studio's hebben die vaak in grote lijnen niet veel meer schillen van een professionele omgeving. Het is maar hoeveel je kan en wil uitgeven...akkoord.
Vroeger was ik werkzaam in 1 van Belgies gekendste muziekzaken. Te vaak zag ik mensen in hun zoektocht naar goede spullen maar dingen kopen en weer verkopen zodanig dat ze op het eind beter hadden gewacht tot ze voldoende geld hadden. Het resultaat was dat ze op het eind van het verhaal dikwijls meer hadden uitgegeven...goed voor de zaak...slecht voor hun geldbeugel !
Doe me nou een lol beste Olaf en hou die 200 euro bij en spaar verder. Want het is toch zo dat een stel echt goeie monitors een leven lang meegaat. Zelf ben ik als amateur de gelukkige bezitter van 2 paar steengoeie monitors waarvan ik weet dat ik ze nooit zal verkopen...en geloof me, de aankoop van die kastjes heeft me veel bloed zweet en tranen gekost...niet op vakantie gaan...een keertje minder uit enz enz...
Ik wil me niet langer uitspreken over bepaalde types monitors, maar bij nazicht halen de Spirits Absoluut II 'slechts' 90 db@ 1w/1m. Bovendien schijnen ze op sommige plaatsen meer dan 300 euro te kosten...en passief.
En verder, hoe verklaar je dat ik vind dat de beste mixen die ikzelf maakte, toevallig op nearfield Genelec en mainfield met dubbele 15" inch drivers werden afgemixt...helaas niet de mijne
Ga ervan uit dat je over 'goed' mag beginnen spreken als je liefst meer dan 102 db haalt. En geloof me, dat verschil hoor je !
En iedereen mag van mij best schijt hebben aan knokige audio-betweters, maar met die houding leer je meestal niets. Ikzelf heb tijdens mijn loopbaan heel veel geleerd door open te staan voor suggesties van mensen die geen blad voor de mond nemen als het over kwaliteit gaat en die de valkuilen in de markt kennen. Hoewel ik ook vaak dacht dat het snoevers waren, heb ik hun achteraf vaak gelijk moeten geven en heb ik heelwat van hen opgestoken.
Diegene die blijft geloven in de goede kwaliteit van een stel 'monitors' voor 200 euro, dat is mijn insziens een betweter die liever blind wil blijven voor de realiteit.
Daarom hoeft deze discussie geen rel te zijn, want het gaat niet over beter weten.Laat het misschien een aanzet om eens verder na te denken dan het geld dat je op dat ogenblik wil en kan uitgeven...maar eigelijk verloren investeringen zijn waar alleen de muziekzaak beter van wordt.
Tot slot durf ik zonder schroom te stellen dat ik vind dat de realiteit helemaal zoek is als ik merk dat er op ditzelfde forum prijzen tussen 1300 en 1900 euro (hallooo??) worden gevraagd en uitgegeven voor een domme hype als een TR 909. Dat mag dan wel kunnen... sorry, maar dan ik niet meer volgen.