roland juno 106

Status
Please reply by conversation.
Als fervent Robert Hood-fanaat ben ik ook behoorlijk 106-fan. Check de track Wandering endlessly maar op M-plant, behoeft weinig commentaar :) Alle tracks op mn myspace hebben wel een 106 ergens voor in de mix liggen ook. helaas issie stuk en moet ook ik op zoek naar een neue...

Niet dat de topicstarter hier iets mee opschiet, maar goed...

Ik ben groot voorstander van het ophemelen van ondergewaardeerde synths. Ik heb er tenslotte genoeg :D

10 jaar geleden wou bijna niemand een juno 60 ("mweh, die heb geen midi") en kocht je die dingen voor de helft van de prijs die je voor een 106 betaalde, maar nu lijkt het bijna omgekeerd. Ik vind dat de JX8p ook wel wat meer gewaardeerd mag worden, onbegrijpelijk dat dat ding 200 euro doet alleen maar omdat 'ie 'lastig te programmeren' zou zijn...

Mee eens. De 106 en de 60 zijn verschillende synths, en daardoor vullen ze elkaar juist prachtig aan. Ik gebruik ze vaak naast elkaar: de 60 voor bassen en de 106 voor strings en pads, daar vind ik de 60 vaak net iets te 'dik' voor.

Ik heb alleen de 60, dus ik ben wel aangewezen om daaruit strings/pads te halen (althans de MS2000 heeft en te weinig polyfonie en is een VA). Alhoewel ik die dikte wel moet beamen, kun je met wat gepiel wel dunnere strings/pads maken. Meestal haal ik wat laag weg met de hpf. Het scheelt natuurlijk ook al als je de sub osc niet of laag aanzet.

Ik heb ook 75% van de keren mijn HPF op stand 1 staan, zodat ie wat beter in de mix ligt. Alleen bij basjes staat de hpf helemaal uit

Volgens mij is de 1 neutraal en 0 bass boost bij alle Juno's.

De juno 60 heeft meer dan alleen 0 of 1 standen. Uit de manual:

Roland JUNO-60

II. Functions for Sound Creating: HPF

This filter lets the high frequency harmonics pass and cuts off the low frequency harmonics. As this filter is not voltage controlled, Cutoff Point is changed by only moving this knob.

Toch is het wel fijn dat je een beetje bass boost met key follow kunt doen als je wat laag verliest door bijvoorbeeld resonantie. Dat zou voor meer synths een leuke feature zijn.

Hoe Klinkt een Yamaha an1x tov de Roland 106 ???
'k Heb al 2 CS1x'en... die toch ook wel goed klinken,
maar alleen hebben ze last van hangin' notes...

(Want mss dat ik toch maar geen defecte 106
binnenhaal binnen 2 maanden of zo??)

Als je een AN1x wilt gebruiken om welke Juno dan ook te imiteren vergeet het maar. Verder is het wel een aardige synth.

Ik zou als ik al twee CS1x'en had wat anders kiezen want de filters zijn van de zelfde fabrikant uit de zelfde tijd, dat kan nooit veel anders zijn.

tja,
Maar zo'n AN1X gaat al voor €200
En de CS1X is toch wel samplebased en klinkt toch wel gans anders dan die An1x youtube demo...

Een SH-32 ka mss ook nog intressant zijn ?-? (of toch ni?)

Ik was ook helemaal gek van m'n JUNO 106, maar sinds ik een Pro53 met Kore2 heb, hoef ik geen 106 meer, Ik vond de hoover sounds sowieso al niks, gebruikte nagenoeg altijd de "Alice Deejay" better of alone setting of de strings, beiden komen ook perfect uit de Pro53 met nagenoeg hetzelfde karakter

En i.d.d. tenzij je van gabber houdt, is de 106 wel de beste synth van de JUNO family

Ik was ook helemaal gek van m'n JUNO 106, maar sinds ik een Pro53 met Kore2 heb, hoef ik geen 106 meer, Ik vond de hoover sounds sowieso al niks, gebruikte nagenoeg altijd de "Alice Deejay" better of alone setting of de strings, beiden komen ook perfect uit de Pro53 met nagenoeg hetzelfde karakter

En i.d.d. tenzij je van gabber houdt, is de 106 wel de beste synth van de JUNO family

Die typische gabber-hoovers komen toch uit de Alpha Juno?
Logisch dan misschien dat die uit de 106 nogal zwak waren :)

vond de 106 altijd meer emotie hebben, de 60 en Alpha waren echt van die gabber stofzuigers....

de 106 is veel beter voor dance/trance producties e.d.
Maar zou nou sowieso niet meer in analoge HW investeren, de huidige VA alternatieven creeeren dezelfde sound met veel meer ballen

de huidige VA alternatieven creeeren dezelfde sound met veel meer ballen
Tja, een Ti, Nord of Radius mss???
maar die liggen tussen de 1000 en 2000 !??
Die An1x youtube demo heeft me wel te pakken gekregen...
In den tijs zeiden ze me al dat die An1X goed was,
.... maar 'tja, moest een CS1X hebben...
(maar waarschijnl'k ook omdat de An1x wel wat duurder was?)

Status
Please reply by conversation.
Back