Outputs van Nord Rack 2 (A+B en C+D) ?

SlaveoftheWave

Ouwe rot
mijn Nord Rack 2 heeft 4 outputs die, zover ik uit de handleiding begrijp, als 2 stereo paren werken. A+B en C+D.

Nu vraag ik me af of ik snel de C+D outputs zal gebruiken en zo ja wat ik me erbij voor moet stellen?:confused:

Deze vraag in verband met het aanschaffen van een mixertje waarop ik als ik de C+D output ook gebruik een extra stereo kanaal moet hebben.

Wat betreft mijn Waldorf Micro-Q is de handleiding wat duidelijker, namelijk dat de 2 extra stereo outputs (Sub out 1 en Sub out 2) meer dienen om tegelijkertijd ook nonitoren en dergelijke aan het apparaat te koppelen. Heb ik dat goed begrepen?

dank:okdan:

Laatst gewijzigd:
Zoals RSB in je andere thread al aangaf, koop gelijk een mixer met wat meer kanalen, dan kan je voorlopig vooruit.

De nord is multitimbraal, dat houdt in dat je er meerdere geluiden tegelijk mee kan afspelen. (geluid 1 op track 1 in je sequencer op midikanaal 12, geluid 2 op track 2 op midikanaal 13)

Als het ene een bassgeluid is en de andere een pad of een string, dan wil je deze bijvoorbeeld ook apart kunnen EQ-en. Dus dan stuur je je basje uit via outputs A+B en je string/pad via output C+D. Deze heb je nu in stereo onder aparte faders, met eigen EQ en panning.

Hierdoor kan je geluid beter laten klinken omdat je elke aparte sound zijn eigen instellingen heeft en dus beter op elkaar aan te passen zijn.

En gewoon veel uitproberen en testen. Niks is te gek, alles mag en kan!

Via [Shift+SlotB] kan je de Output mode instellen. Kies je voor 4AB, dan gaat Slot A naar Out A, Slot B naar Out B. Dan kies je voor CD 4CD. Alleen Unison gooit roet in het eten.

Op zeker dat je nog eens langs komt met de vraag over de Midi kanalen en het niet meespelen van de verschillende Slots ;)

Wout

dus het is A+B of C+D ?
Nee :) Kijk nu eens op het lijstje naast de knoppen. Daar staat onder het hoofdje 'Out Mode'
mijn synthesizers opdruk schreef:
4AB A to Out A; B to Out B
:) Dat zijn dus twee verschillende Mono kanalen. Alleen als je Unison aanzet, dan worden beide samengevoegd ten behoeve van de stereo en krijgt je mixer op twee kanalen bijna het gelijke geluid. Echter in de normale setting kan op Out A een bas te horen zijn, terwijl op Out B een lead staat. Dat geldt ook voor Slot C en D.

Hou je wel rekening met de Voices? Gebruik je geen Unison (wat ik je aanraad), dan heb je voor 4 mono signalen 4 toetsen per geluid beschikbaar. Speel je er 5, dan knijpt de synth het eerste geluid weer af, als dat tenminste niet de laagste toon is. Het is vooral in pads goed te horen, helaas.

Je komt op zeker nog vragen over die Midi kanalen... :D

Wout

Wout

Je komt op zeker nog vragen over die Midi kanalen...
ik ben er iig achter hoe jevan de Nord dmv de verschillende slots 4 programma's/geluiden tegelijk kan aanroepen;)

en volgens mij kan dat met de Waldorf ook, alleen heb ik het daarbij nog niet uitgeprobeerd..

voorlopig heb ik dus even voldoende aan e midi thru en hoe ik nog even geen midi hubje te kopen.

Tapco Mix 100 mixer komt van t weekend naar me toe:)

ik ben er iig achter hoe jevan de Nord dmv de verschillende slots 4 programma's/geluiden tegelijk kan aanroepen;)
Je kan de NL als 4 synthesizers zien, die via een keyboard met elkaar verbonden zijn, echter... een rack heeft geen keyboard, maar daar heeft Clavia wat op gevonden :)

Ga je nu maar eerst eens verdiepen in de Layers en de Performances...
Dat wordt wat meer Hoge Clavia School!

Wout

Wat tips.

RingModulator: zet de OscMix geheel naar rechts; probeer te ontdekken wat er aan extra's in het geluid gebeurt en zet ook de Osc2 KBT eens uit en stem dan Osc2 tov Osc1.

FM: Hou er rekening mee dat je een 8 operator set-up (algorithme 5 of 6 zonder feedback - in Yamaha DX7 taal) met vershillende golfvormen tot je beschikking hebt!

Wout

Back