hoe maak ik deze hardcore kick/bassdrum?

Tenergy

Nieuwkomer
Ik ben benieuwd hoe deze sounds worden gemaakt, ik heb zelf wat geprobeerd met filters maar het lukte me niet om een zelfde soort geluid te krijgen. De softwareprogramma's die ik tot mijn beschikking heb zijn: Fruity Loops 8, Reason 4, Guitar Rig 3, Ni-Pro 53. Dusss aan welke knoppen moet ik draaien om dit soort effecten te maken?

EDIT: Oke ik heb geprobeerd duidelijker aan te geven welke effecten ik bedoel door het geluidsfragment echt alleen van dat effect te maken.

Attachments

• Tha Playah - The Explained.wav
    169,2 KB · Bekeken: 175
  • 13.DJ Dione - I Don't Give A Damn.wav
    218,6 KB · Bekeken: 158
Last edited by a moderator:
euh welk effect bedoel je?

Tis een beetje als zeggen.....ik heb een kwast en verf gekocht.....met welke kleur schilder ik een Rembrandt?

(niet dat ik deze muziek met een Rembrand wil vergelijken....mijnsinziens is dit herrie)

Het is natuurlijk vrij eenvoudig om sarcastisch te zijn, echter, antwoorden zijn het niet :)

De vraag is toch wat onduidelijk....
Bedoel je nu de geluidskwaliteit, dat rauwe, scheurende geknetter of wat er in die kleine breaks gebeurt?

Zo'n geluid (of herrie ;) ) wordt meestal gemaakt door veel te veel modulatie te gebruiken, bijvoorbeeld een pulsgolf waanzinnig snel via een LFO van breedte te laten veranderen. Gooi daar dan nog wat vervorming tegen aan, bijvoorbeeld door het volume te oversturen en dat alles met een LPF zover mogelijk open (beetje tunen mag wel) en je bent al aardig op weg. Een Pitch sweep door een AD envelope erbij en je krijgt snel dat gehuil er door heen. Alles natuurlijk gekoppeld aan een Master Midi clock voor de synchronisatie met de bass en je hebt na wat zoeken in de fine-tuning al snel iets als dit. Per slot kon die Roland TB-303 dat ook en die had maar een paar knoppen :)

Bedoel je die break, dat is een kwestie van mixen. Een loopje maken van een, in toonhoogte dalend, rifje, dat iedere keer weer keurig op de eerste tel herstart en met zo'n mixertje met die rare horizontale fader de kanalen op het juiste moment omgooien. Dat de echo van het eerste geluid zo lekker doorloopt geeft deze werkwijze al aan. Die echo of reverb is trouwens ook Midi gestuurd in het juiste tempo. Volgens mij is dit alles in Reason best te doen.

Wout

Mja, voor mij is dit dus de essentie van het synthforum, synthese leren.
Er mogen best wat meer tips gegeven worden hiero i.p.v. altijd zeuren dat je het zelf moet uitvinden.

Kijk zelf uitzoeken is natuurlijk altijd goed maar soms heb je een andere kijk nodig op iets of een beetje hulp. Als we die tips nou geven dan krijg je uiteindelijk steeds minder presetheads :)

Het is natuurlijk vrij eenvoudig om sarcastisch te zijn, echter, antwoorden zijn het niet :)

De vraag is toch wat onduidelijk....

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk....ook zeer ok dat je de tijd neemt om het uit te leggen. :okdan:

Alleen is het zo dat ik door de vraagstelling van de topicstarter de indruk krijg dat hij je uitleg misschien niet snapt...

Het is niet zozeer dat ie alles zelf uit moet vogelen....maar meer dat ie bij het begin moet beginnen en experimenteren. Dan komen er vanzelf problemen naarboven die hij dan specifiek kan benoemen, zodat mensen op dit forum die dan weer specifiek kunnen beantwoorden.

Dit soort effecten worden in meerdere hardcore nummers gebruikt door verschillende artiesten dus er moet een bepaalde methode zijn die meerdere mensen gebruiken om deze effecten te maken lijkt mij. Het is meer dat ik niet weet met welke plugins ik deze effecten kan maken en de methode om ze te maken ken ik niet. Ik wil zeker experimenteren maar er zijn zoveel functies, plugins en settings dat als ik met alles ga experimenteren ik over een jaar nog niet de het gewenste geluid heb. Daarom vraag ik welke plugins/effecten/filters etc. moet ik gebruiken om soortgelijke effecten te creeeren?

Ja sorry slecht nieuws voor je...maar muziek produceren is niet iets wat je even kan leren...

Het is gewoon een must dat je met je software aan de slag gaat en van alle functies leert wat ze doen. Het is dus niet zozeer wat je gebruikt, maar hoe je het gebruikt. Met Reason zou je (naar mijn mening) alles moeten kunnen doen.

Ik weet het, het lijkt veel en dat is het ook, maar het is gewoon leuk om erachter te komen.

Dit soort effecten worden in meerdere hardcore nummers gebruikt door verschillende artiesten dus er moet een bepaalde methode zijn die meerdere mensen gebruiken om deze effecten te maken lijkt mij. Het is meer dat ik niet weet met welke plugins ik deze effecten kan maken en de methode om ze te maken ken ik niet. Ik wil zeker experimenteren maar er zijn zoveel functies, plugins en settings dat als ik met alles ga experimenteren ik over een jaar nog niet de het gewenste geluid heb. Daarom vraag ik welke plugins/effecten/filters etc. moet ik gebruiken om soortgelijke effecten te creeeren?

Mja, sommige dingen zijn geluidsynthese, soms fx, soms dynamics.
En vaak een combinatie.

LeBonTon heeft gelijk dat je je gear moet leren kennen.
probeer eens uit tevinden wat wout eerder schreef.

Als je dat doet hoor je de volgende keer een sound en dan denk je, hee als ik nou die LFO naar de PWM patch dan krijg ik vast soort iets gelijk.

J ekrijgt dan al ideeën waar je moet zoeken. bv wordt een oscilator gemoduleerd? zo ja, is het continu? dan is het waarschijnlijk een LFO.
hoor je alleen in het begin van het geluidje een toonhooget verschil? dan is het waarschijnlijk een envelop.

Als je met dat soort dingen gaat stoeien merk je hoe een synth in elkaar steekt. en dan kan je later weer gerichtere vragen stellen.

Ik breng natuurlijk mijn ervaringen uit het basisonderwijs mee:

"Meester, ik begrijp het niet!"
"Wat begrijp je niet?"
"Als ik dat zou weten, dan zou ik het begrijpen..."
Dus, geduld is een schone zaak :)

Verder is wat levenservaring belangrijk. Zelf begin ik al te onderhandelen over het vervroegd uittreden, omdat ik de 60 al dicht ben genaderd, maar daarbij toch ook een beetje rekening houdend dat de meesten hier beslist nog aan de goede kant van de 25 zullen zijn :)

Het viel me ooit eens op dat die afwijzende houding ten opzichte van elkaar, wat op dit forum nogal vaak voorkomt, op een ander forum, electro-music.com, zeer zelden aanwezig is. Wat blijkt? Toen we elkaar ooit een keertje in de levende lijve ontmoetten ondervonden we dat de gemiddelde leeftijd van de aanwezigen zo om de 50 jar schommelde. Gewoon een stel ouwe zakken :D Alle moderatoren op die leeftijd en de site owner zelfs al in de 70! Dit waren dezelfden die ooit de beruchte NordModular email lijst bevolkten. En met een flinke dosis ervaring! Sommigen hebben nog bij Moog en Buchla gewerkt, anderen op universiteiten en bij studio's.
Puur Chiatric-Electric
(Ingeplugte Ouwtjes ;) )

Maar de sfeer is goed!

Geef de vraagsteller de kans.
Neem iedereen serieus, tenzij er een aanwijzing is dat dit anders bedoeld is.
Reik een aantal ideeën aan, ook al zijn die niet meteen de oplossing.
Hou er ekening mee dat niet iedere vraag een hulp vraag is, maar ook een 'gedachte spel' kan zijn, dus stel je niet meteen op als de allesweter ten opzichte van de onbenul. Er is een verschil tussen "Kan geluidsynthese ook zonder electriciteit mogelijk zijn" en "Waar moet die stekker met die twee pootjes nou eigenlijk in?"

En vooral... liever te veel geschreven dan niets...

Wout

Ik wil zeker experimenteren maar er zijn zoveel functies, plugins en settings dat als ik met alles ga experimenteren ik over een jaar nog niet de het gewenste geluid heb.

Daarom is het interessant om in het begin zo weinig mogelijk software of hardware te gebruiken.
Een leuk setje freeware effecten en synths die ik aan beginners aanraad is:
http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php
http://www.linplug.com/Download/download.htm (kijk naar freeAlpha 3)
(Die kun je wel niet in reason gebruiken)
Dit zijn simpele basiseffecten zonder toeters of bellen (wel nog ergens een gratis distortie effect zoeken, kan je wel goed gebruiken voor je stijl:)) en eens je die allen onder de knie hebt en weet hoe je ze met elkaar kunt combineren, kun je het duurdere en grotere gerief opzoeken. Uit enthousiasme een massa software kopen is een fout die beginners meer maken. En dan zien ze het bos niet meer door de bomen.

Op het net is er een massa informatie over synthese te vinden. Waar het niet allemaal direct toepasbaar is op je favoriete muziekstijl, hoort iemand die serieus met elektronische muziek bezig is het wel te kennen:
http://www.soundonsound.com/search?section=/&Keyword=synth+secrets
(de eerste les begint op pag. 3)
Qua effecten is er imo geen beter boek dan:
http://www.amazon.com/Sound-FX-Case...bs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1221742125&sr=8-1

Hoe meer je experimenteert en kennis opdoet hoe rapper je automatisch weet wat je moet gebruiken. Er is echter geen snelle weg (die is er wel maar leidt meestal meet tot gepruts dan degelijk resultaat.)

Persoonlijk ben ik van de school die beginners liefst zo weinig mogelijk specifieke informatie geeft, maar graag doorverwijst naar de massa toegankelijke informatie. Geinteresserde mensen komen er zo altijd wel.

... Uit enthousiasme een massa software kopen is een fout die beginners meer maken. En dan zien ze het bos niet meer door de bomen. ...
Ik denk dat de meeste beginners niet kopen, maar kraakjes opduikelen... Dat is de pest voor een goed leerproces.

Uit pure onmacht je TB-303, een apparaat dat als 'bass-lijn-machine' eigenlijk mislukte en zeer goedkoop op de dump terecht kwam, je knoppen te ver opendraaien en, voila, de buit knettert binnen :)

Wout

Ik denk dat de meeste beginners niet kopen, maar kraakjes opduikelen... Dat is de pest voor een goed leerproces.

"Kopen" was inderdaad een eufemisme.:duivels: Maar laten we de mensen het voordeel van de twijfel geven.

Zo ben ik trouwens aan mn eerste synth geraakt. Een enthousiaste (wat oudere ) beginneling had zich rotgekocht aan synths en het gevolg was een leuke JV1080 op mijn 16-jarig bureautje :)

Ok gaat ie dan...

1. Open Pro 53.
2. Selecteer een willekeurig preset.
3. Draai je analoog knopje helemaal naar rechts.
4. Zet voices omhoog naar 20 of hoger.
5. Zet het Unison knopje aan.
6. Attack helemaal naar links draaien.
7. Draai een beetje aan de Frequentie knoppen bij de 2 OSC's.

Daarna zou je je geluid kunnen layeren zoals je in het 2de deel van mijn voorbeeld hoort. En gooi er een aantal effecten overheen. b.v Reverb, delay enz...

Hoop dat je zoiets bedoelde...

Zie bijlage :biertje:

Attachments

• Stukie Pro 53 01.wav
    3,6 MB · Bekeken: 153
Bedankt voor de links/tips jugjug. Ik vind het niet erg om er tijd in te steken en veel te moeten lezen/uitproberen. Daar ben ik eigenlijk al veel mee bezig, ben het forum aan het doorspitten en de tutorials op youtube helpen me ook verder.

Wout ook bedankt voor jouw tips, ik snap niet meteen alles wat je bedoelt, maar een aantal dingen snap ik toch al wel. Met google, uitproberen en opzoeken moet het vast lukken om wat met je tips te doen.

Bedankt!

nog meer hardcore volk ... ojee, drukke boel.

De betreffende stukjes zijn overstuurde bassdrum-samples waarbij bepaalde frequenties omhoog zijn geschroefd dmv een filter en/of een equalizer. Dat is een manier om hetzelfde effect te krijgen.

De makkelijkste manier om met software dit na te doen is een basdrumsample te nemen die al overstuurd is (zo niet, dan overstuur je hem zelf van tevoren). Daarna pak je een equaliser en zet die op neutraal (vaak zit er een reset knop of preset op). Haal alles weg wat onder de 160hz zit en doe één van de schuiven daarboven helemaal omhoog (het liefste +24db). Probeer verschillende schuiven van verschillende frequenties en je bent aardig op weg om een leuke verzameling kicks te maken.

Vaak werkt het goed als je wat (sub-)laag weghaalt voordat je gaat oversturen, omdat anders het sublaag de rest van je frequenties (ook die je dus wilt omhoog schroeven) wegdrukt.
Dat geldt voor alles onder ongeveer 100hz (afhankelijk van wat voor brongeluid/sample je gebruikt).

Laatst gewijzigd:
een voorbeeld met Sony Soundforge 8:

Ik heb een basiskick toegevoegd, een overstuurde TR 909 bassdrum met multibandcompressie om de staart van de sample wat donkerder te maken.
Moeilijk verhaal voor beginners dus lees daar maar even overheen, de wavefile zit iig toegevoegd zodat je hem ook kan gebruiken om mee te experimenteren.

2 plaatjes van de EQ instellingen die ik erop heb toegepast als voorbeeld en de bijbehorende geluiden.

attachment.php

attachment.php

LET OP: ik gebruik ook de "output gain" schuif om hem nog ietsje meer te laten oversturen. Door daarmee te varieren heb je ook veel invloed op het geluidskarakter.
Persoonlijk werk ik liever met de "enveloppe" tab, dan de 10 of 20 bands eq (zie linksonder), omdat je met je muis realtime door de frequenties kan scrollen.
Hetzelfde is te bereiken met filters waarmee je nog meer variatie in het geluid kan creeëren.

Attachments

• BD-multiband.wav
    76,7 KB · Bekeken: 140
  • eq1.JPG
    eq1.JPG
    45,3 KB · Bekeken: 135
  • eq2.JPG
    eq2.JPG
    44,4 KB · Bekeken: 145
  • BD-eq1.wav
    76,7 KB · Bekeken: 138
  • BD-eq2.wav
    76,7 KB · Bekeken: 172
Laatst gewijzigd:
Ik kan je vertellen hoe die van mij gemaakt is...tis een sample van een kick die door een hi-pass filter met veel resonantie gaat (in dit geval van een E-Mu sampler),terwijl ie overstuurd wordt (in dit geval een distortion pedaal)...deze is gemaakt met hardware,maar moet met software ook wel lukken...

De variatie in de kick komt omdat ik met m'n modulatiewiel het filter aanstuur terwijl ie loopt...

Die kick sample heb ik gemaakt door andere samples te oversturen,distorten en filteren en dat weer te samplen,maar dat terzijde ;)

Back