Cubase Asio Time Overload

bart1986

Stamgast
2r6h7wk.jpg

Zoals je kan zien is de ASIO Time Overload aan de hoge kant, tenminste ik heb het eigenlijk nog nooit zo hoog gezien. Er staan in dit betreffende arrangement nog maar een paar vst's open (kontakt en bosendorfer) Dus dat lijkt mij niet het probleem te zijn. Iemand enig idee waar dit door komt? En beter nog, waardoor het lager te krijgen is? Bij een ander arrangement zit ie al aan de top waardoor de boel begint te kraken, maar dat lijkt me geen wonder met een heleboel zware effecten. Maar die zijn hier nog niet eens ter sprake

Heb pc met winxp 4 gig ram (i know dat ie daar maar 3 van gebruikt)
en een hdsp 9652 geluidskaart.

Al geupgraded naar de laatste versie? Ik had nogal wat ASIO load problemen in Studio 4 vanaf het begin maar zit sinds 4.1.3 helemaal stabiel.
Sommige oudere VST(I)s geven wel een overdreven zware ASIO load, kijk even en met een systeem van eliminatie test je even wie er lastig doet. Kijk ook even of die VST(I)s eventueel ook aan een upgrade toe zijn.
Verder indedaad de buffer size van je audio interface aanpassen in functie van de krachr van je hardware. Geheugen helpt bij samplers en zo,maar ASIO load is direct gerelateerd aan processing power (CPU) en snelheid van data overdracht (tussen kaart en CPU).

Al geupgraded naar de laatste versie? Ik had nogal wat ASIO load problemen in Studio 4 vanaf het begin maar zit sinds 4.1.3 helemaal stabiel.
Sommige oudere VST(I)s geven wel een overdreven zware ASIO load, kijk even en met een systeem van eliminatie test je even wie er lastig doet. Kijk ook even of die VST(I)s eventueel ook aan een upgrade toe zijn.
Verder indedaad de buffer size van je audio interface aanpassen in functie van de krachr van je hardware. Geheugen helpt bij samplers en zo,maar ASIO load is direct gerelateerd aan processing power (CPU) en snelheid van data overdracht (tussen kaart en CPU).

Heb nog niet de laatste update zie ik, in ieder geval dat even proberen. Buffersize veranderen maakt het wel iets minder maar is duidelijk niet de oplossing. Hopelijk doet die update wat :)

Update gedaan maar het blijft te hoog. Het is ook bij projecten waar alleen audio-tracks gebruikt worden dus vst's zijn niet de oorzaak.

Dus de buffersize maakt niet veel uit
Vst's zijn ook niet de oorzaak want het is ook bij audio-projecten
Update maakt ook geen verschil

Pc is trouwens een

AMD athlon 64 x2 dual
Core processor 4000+

Dus dat lijkt me ook niet echt een probleem, hier moet je zeker wel 10 audiotracks mee kunnen afspelen waar niet eens effecten op staan nog

Hallo Bart,

dit is in ieder geval geen Cubase probleem. De meter laat zien hoeveel power de driver van de geluidskaart nog heeft voordat het begint te kraken.

Laten we even uitgaan met je project met 10 audio sporen.

1. Kontroleer of je voor je geluidskaart de laatste drivers/firmware hebt
2. kontroleer of je voor je mainboard de nieuwste drivers hebt
3. Misschien de Cubase preferences "trashen": dan is Cubase weer op "nul" en kan een eventuele Cubase fout uitgesloten worden wat bepaalde instellingen aangaat.

Verder is het interessant om te weten wat je eventueel hebt verandert aan de computer (hardware/software)

Ik heb dezelfde geluidskaart ook aan het werk met Windows XP en Cubase(Studio) 4 en geen problemen.

Gr,

Chris

Hallo Bart,

dit is in ieder geval geen Cubase probleem. De meter laat zien hoeveel power de driver van de geluidskaart nog heeft voordat het begint te kraken.

Laten we even uitgaan met je project met 10 audio sporen.

1. Kontroleer of je voor je geluidskaart de laatste drivers/firmware hebt
2. kontroleer of je voor je mainboard de nieuwste drivers hebt
3. Misschien de Cubase preferences "trashen": dan is Cubase weer op "nul" en kan een eventuele Cubase fout uitgesloten worden wat bepaalde instellingen aangaat.

Verder is het interessant om te weten wat je eventueel hebt verandert aan de computer (hardware/software)

Ik heb dezelfde geluidskaart ook aan het werk met Windows XP en Cubase(Studio) 4 en geen problemen.

Gr,

Chris
Ik heb zelf wel het gevoel dat het iets met de instellingen van cubase te doen heeft, al lijkt me dat inderdaad stug. Maar dat van de een op andere dag je spullen niet meer up to date zijn en ineens dit probleem geven terwijl ze dat bij wijze van, gisteren nog niet deden. Heb ik toch me vraagtekens bij.

Enigste wat ik gedaan heb is SIR reverb geinstalleerd en die word ook gebruikt in die tracks, dat is het enigste verschil.

Wat betreft dat trashen, wat houd dat in?

Hallo Bart,

Ik heb de Demo geinstalleerd van de plugin, maar is een "zware jongen" als meerde daarvan gebruikt. Ik weet niet wat voor een CPU hebt, maar ik zou eens kijken wat eventueel bij de reverb nog ingestelt kan worden. In Cubase heb nje daar eigenlijk geen mogelijkheden.

Het "trashen" van de preferences wordt hier uitgelegt http://knowledgebase.steinberg.de/119_1.html

Gr,

Chris

Hallo Bart,

Ik heb de Demo geinstalleerd van de plugin, maar is een "zware jongen" als meerde daarvan gebruikt. Ik weet niet wat voor een CPU hebt, maar ik zou eens kijken wat eventueel bij de reverb nog ingestelt kan worden. In Cubase heb nje daar eigenlijk geen mogelijkheden.

Het "trashen" van de preferences wordt hier uitgelegt http://knowledgebase.steinberg.de/119_1.html

Gr,

Chris
Dit was dan ook precies het probleem, ik dacht na vanalles te hebben geprobeert toch maar eens even gewoon alle effecten overal vanaf halen en je zag het signaal bij de overload per effect minder worden. Heb nu alles (zoals het natuurlijk eigenlijk hoort) geroute via groups en dan heb ik nog maar stuk of 4 SIR modules nodig op heel arrangement.

En dan werkt het prima:halleluja

Back