Nummers schrijven & geld

pjeut

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Lang geleden dat ik een thread heb geopend.
Het gaat hierom. Mogelijk, ik zeg mogelijk, ga ik nummers schrijven/componeren en geluidsbanden opnemen voor uitvoerende zangers. Je kent het wel: Nederlandstalig, geluidsband mee en hup, op het biljart.
Maar ja, je weet nooit hoe iets verder gaat. Dus, ik wil me toch alvast gaan oriënteren op welke kant het zou kunnen opgaan.
En het eerste waar ik tegenaan loop is: welke kosten moet je bij zoiets in rekening brengen; wat zijn daarbij redelijke bedragen, en gooi ik niet m'n eigen glazen in als iets toch succesvoller wordt dan van tevoren bedacht?
Begrijp wel; je praat in eerste instantie over regionale artiesten met het budget wat daarbij past. trouwens, ik heb ook geen idee wat die krijgen voor een avondje performen in een buurthuis of in een café of zo.

In ieder geval, de "inspanningen" (om het maar een naam te geven) waar ik me dan aan zal wagen, zijn toch de volgende:
- schrijven/componeren van tekst en muziek plus arrangementen;
- programmeren van de nodige geluidsbronnen (synths, samplers, drumdozen), van de sequencer;
- mixen en masteren van het eindresultaat.
- fikken naar een geluidsband.

En dan natuurlijk al het overleg en gedoe er tussendoor om tot dit resultaat te komen.

Met andere woorden: wat is redelijk om al in rekening te brengen vóórdat de artiest er zelf geld mee gaat verdienen door het te performen? B/S zorgt er wel voor dat ik m'n aandeel krijg voor de keren dat hij/zij het nummer gebruikt.

Ik hoop dat m'n vraag duidelijk is, en ben zeer benieuwd naar de reacties.

Normaliter is dit het werk van een publisher, maar als jij zelf al de nodige connecties hebt dan kan je dat dus laten wegvallen. Wanneer jij via een publisher werkt krijg jij simpelweg pas betaald op het moment dat een nummer gaat "werken"

In jouw geval aangezien je dus nummers "op maat" wilt gaan schrijven voor al reeds bekende artiesten (niet bekend als in bekend maar dat je weet voor wie je het schrijft) Kan je dus wel van te voren een bedrag afspreken. En tja wat is redelijk, ik denk dat je dan zelf een afweging moet maken. Hoeveel tijd gaat het je kosten, wat gaat het je aan materiaal kosten etcetera. En afhankelijk van dat kan je dus een contract opstellen met de desbetreffende artiest. Maar je bent natuurlijk zelf helemaal vrij om te vragen wat je maar wilt.

De vraag is alleen of ze erg happig zijn als jij ze 10k vraagt:P

Precies, ik kan zelf m'n prijs bepalen...

Precies, ik kan zelf m'n prijs bepalen...

...en dat is dan gelijk ook de "scarry part". Wat is redelijk? Hoe prijs je jezelf niet uit de markt?

maar goed, ik heb eigenlijk met mezelf als een soort van werkwijze afgesproken:
1. Het creatieve proces (bedenken van nummer (tekst/muziek/arrangement) is voor eigen rekening, en zal zich deo volente terugverdienen via de rechten;
2. Het ambachtelijke proces (programming, opnemen en branden) ga ik tegen een uurtarief in rekening brengen.

Dus, de vraag is eigenlijk: wat is een redelijk uurtarief? Aaay, een herhaling van zetten, dus.

Goed, marktplaats opgezocht, en gekeken wat er allemaal zo wordt aangeboden. En ik zag beginnende studio's werken tegen € 15,- per uur. Phoe, da's niet echt veel.

Nou ja, nog maar even verder kijken. En, ondertussen houd ik me aanbevolen voor alle suggesties.

Groeten,
Pjeut.

Ik zou me niet echt zorgen maken over "jezelf uit de markt prijzen": als je te hoog inzet, kun je altijd zakken, terwijl als je aanvankelijk te laag rekent, je niet vreemd op moet kijken als bestaande klanten naar "de concurrent" gaan als je meent je prijzen te moeten verhogen.

Verder vind ik "de knip" tussen uurtarief voor het doe-proces en het creatieve stuk wat raar: de hoeveelheid tijd die hierin gaat zitten is behoorlijk afhankelijk van wat je creatieve proces oplevert (bijv. aantal balken per systeem in het arrangement). Een mogelijke klant kan dan ook zeggen: "doe maar geen orchestraal arrangement, want dan hoef je niet zoveel uren te maken", terwijl dat dan weer betekent dat je het arrangement moet gaan aanpassen...voor nop!

Ik zou eerder voor een fixed price op basis van wat basisindicatoren (zoals lengte, complexiteit van het arrangement -m.n. hoeveelheid instrumenten- en of je alles zelf inprogrammeert of ook zaken opgenomen moeten worden) met daarbij een uurtarief voor meerwerk. Dat is aan de ene kant een mooie manier om bij de klant te peilen wat-ie nou wil (als-ie dat al weet; zoniet, dan is dit soort indicatoren een basis voor een gesprek daarover), aan de andere kant een bescherming voor jezelf tegen klanten die telkens net iets meer willen.

Er zijn verschillende formats waarin je zoiets kan doen. Je kunt idd per uur rekenen. Dan moet je wel rekening houden met wat je allemaal in dat uur doet. Niet elk uur is even energie- en materiaalvretend.
Per instrument zou ik niet zo snel doen, tenzij er een heel groot verschil bestaat in hoeveelheid tijd/werk/energie jij er dan in moet steken. Ik zou niet snel zeggen "alleen piano is een tientje, orkest is vijftig, etc". Soms is een orkestband makkelijker/sneller te maken dan een pianotrack (denkende aan creatief proces en opdrachtwerk).
In het projectwerk dat ik nu doe (vooral inzingen/spelen van tracks) ga ik meestal uit van verschillende dingen: hoeveel tijd en energie verwacht ik erin te steken, hoeveel verwacht ik er aan promotie/bekendheid uit te halen en hoeveel denk ik dat de 'opdrachtgever' er aan energie insteekt en uit haalt (en soms ook: wie/wat voor opdrachtgever heb ik?). Soms kies ik er dan voor om gratis (of tegen hele lage prijs) de moeite te doen, omdat ik weet dat het mij (relatief) veel naamsbekendheid oplevert (of een boel leerervaring). Andere keren vraag ik een bepaald hoger tarief, omdat ik weet dat het mij veel tijd en moeite kost en minder oplevert. Heel soms vraag ik om een bepaalde tegenprestatie.

B/S zorgt er wel voor dat ik m'n aandeel krijg voor de keren dat hij/zij het nummer gebruikt.
Dit is dus iets waar ik níét van uit ga. B/S staat er niet om bekend dat die snel op de proppen komen met het door jouw zuur verdiende geld. Ik zou als ik jou was in ieder geval met de opdrachtgever zelf afspreken dat je een bepaald percentage van hun opbrengsten krijgt (dat doe ik bij ieder project waar ik aan deelneem, tenzij onder hoooooooge uitzondering). Dat betekent dus dat je ook een aandeel krijgt van de cd's of mp3's die zij verkopen. Tenzij je voldoende hebt aan alleen het productieproces en er verder niet mee te maken wilt hebben. Verder zou je nog even onderzoek moeten doen naar Creative Commons Licensies (tegenhanger van B/S).

Ik zou zeggen boter bij de vis:

1 - Een bedrag voor iedere productie die jij in bruikleen stelt
2 - Je houdt zelf de rechten en de artiest steeks alle optredens volledig in z'n zak, maar proceeds uit airplay en licensing doe je 50/50

Dus eigenlijk huurt de artiest een toolkit voor een redelijk bedrag, jij gaat niet zeuren hoeveel geld hij er mee kasn maken in het schnabbel circuit, wordt het wat dan leg dat van te voren als 50/50 vast terwijl je wel zorgt dat jij eigen baas blijft over je werkjes.

Er zijn verschillende formats waarin je zoiets kan doen. Je kunt idd per uur rekenen. Dan moet je wel rekening houden met wat je allemaal in dat uur doet. Niet elk uur is even energie- en materiaalvretend.
Per instrument zou ik niet zo snel doen, tenzij er een heel groot verschil bestaat in hoeveelheid tijd/werk/energie jij er dan in moet steken. Ik zou niet snel zeggen "alleen piano is een tientje, orkest is vijftig, etc". Soms is een orkestband makkelijker/sneller te maken dan een pianotrack (denkende aan creatief proces en opdrachtwerk).
In het projectwerk dat ik nu doe (vooral inzingen/spelen van tracks) ga ik meestal uit van verschillende dingen: hoeveel tijd en energie verwacht ik erin te steken, hoeveel verwacht ik er aan promotie/bekendheid uit te halen en hoeveel denk ik dat de 'opdrachtgever' er aan energie insteekt en uit haalt (en soms ook: wie/wat voor opdrachtgever heb ik?). Soms kies ik er dan voor om gratis (of tegen hele lage prijs) de moeite te doen, omdat ik weet dat het mij (relatief) veel naamsbekendheid oplevert (of een boel leerervaring). Andere keren vraag ik een bepaald hoger tarief, omdat ik weet dat het mij veel tijd en moeite kost en minder oplevert. Heel soms vraag ik om een bepaalde tegenprestatie.

Dit is dus iets waar ik níét van uit ga. B/S staat er niet om bekend dat die snel op de proppen komen met het door jouw zuur verdiende geld. Ik zou als ik jou was in ieder geval met de opdrachtgever zelf afspreken dat je een bepaald percentage van hun opbrengsten krijgt (dat doe ik bij ieder project waar ik aan deelneem, tenzij onder hoooooooge uitzondering). Dat betekent dus dat je ook een aandeel krijgt van de cd's of mp3's die zij verkopen. Tenzij je voldoende hebt aan alleen het productieproces en er verder niet mee te maken wilt hebben. Verder zou je nog even onderzoek moeten doen naar Creative Commons Licensies (tegenhanger van B/S).

Over B/S ben ik het inderdaad volkomen met je eens, ik ken verhalen van aardig wat muzikanten die nog geld moeten krijgen van buma. Een verhaal is wel het ergste gaat om een bedrag waar je leuk huis van kan kopen, maar om dit aan te vechten moet meneer naar Japan omdat de verdiensten daar zijn gemaakt ofzoiets, weer er het fijne niet van.

Ik weet wel dat er binnenkort een zaak tegen buma komt, en dat er her en der al alternatieven komen voor buma.

Enwie laat jij....

Enwie laat jij....

Ik zou zeggen boter bij de vis:

1 - Een bedrag voor iedere productie die jij in bruikleen stelt
2 - Je houdt zelf de rechten en de artiest steeks alle optredens volledig in z'n zak, maar proceeds uit airplay en licensing doe je 50/50

Dus eigenlijk huurt de artiest een toolkit voor een redelijk bedrag, jij gaat niet zeuren hoeveel geld hij er mee kasn maken in het schnabbel circuit, wordt het wat dan leg dat van te voren als 50/50 vast terwijl je wel zorgt dat jij eigen baas blijft over je werkjes.

... de airplay en de licensing dan bijhouden?

Ik vind die fixed price wel een aantrekkelijke gedachte, maar wat is dan toch een courant bedrag per nummer? Stel dat je uit gaat van een gewoon nummer van ongeveer 3 minuten lengte, met een regel of twintig tekst, en een arrangement van een kleine tien tracks?

e de tracks als een gezamelijke investering, en pas je prijs aan op op potentie. Je kan bijv 50 euro per track omdat je hoopt met licensing geld te kunnen gaan verdienen, je kan ook zeggen 500 euro per track omdat hij bijv met 10 optredens zijn 10 songs van jou er al weer uit heeft en puur geld gaat verdienen.

en zijn de tracks orgineel? of zijn GM karakaoke achtige bruiloften en partijen banden?!?

Je hoeft de licensing niet zelf bij het houden, maar het op deze manier opzetten kan je elkaar continue recht in de ogen kijken EN heb jij JIJ tevens alle kaarten in handen mocht het wat worden.

Of je daar dan zelf boven op gaat zitten, of je laat dat doen door een publisher, daar kan je dan over nadenken op het moment dat het succes daar daar is. Levert nu het meeste op en geeft je tevens voldoende zekerheden voor de toekomst.

Origineel...

Origineel...

...daar gaat het wel om. Mijn "kracht" ligt juist in het schrijven van nummers (tekst en muziek). Arrangeren en programming komt er dan nog bij, maar ligt voor mij niet het startpunt.
Maar, het plaatje begint zich af te tekenen. De lump-sum ligt ergens tussen de € 50 en de € 500,- (voor mij dan). Om per nummer een bedrag te bepalen is voor mij met name de volgende factoren van belang zijn :
- afweging licencing/airplay vs. "annoniem performen";
- naambekendheid opbouwen (niet meteen het onderste uit de kan vragen);
- kwaliteit van het nummer;
- kwaliteit van de band (opname, breedheid van de tracks/arrangementen).

Ik wacht gewoon de ontwikkelingen af, en houd voor mezelf deze maatstaf maar voor ogen.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Tot zover, groeten van Pjeut.

@Pjeut: succes!

@Muzikofiel: inderdaad, er zijn al heel wat bewegingen gaande tegen BumaStemra, vandaar dat ik Creative Commons al even noemde. Een behoorlijk nieuwe 'tegenbeweging' is de "Stichting Copyright & Nieuwe Media", die alle alternatieven op een rijtje willen zetten. Het gaat hier niet alleen om muziekrechten namelijk, maar ook om auteursrechten etc. Ik ben benieuwd wat we allemaal kunnen gaan verwachten.. ik hoop een grootse opschoning van het B/S systeem...

Back