Polariteit adapter vraag...

conso

Fold it
Ik heb een kleine recorder geleend met een vervangende adapter erbij, een ALECTO NA1015 die de benodigde 12V DC en 400mA kan leveren.

Er zit ook een polariteitsschakelaar op de adapter, en als ik het goed begrepen heb kan de adapter daarmee zowel DC als AC leveren?

Punt is, er zit geen papiertje met info bij, en ik weet niet welke stand de DC stand is.

Op de foto de adapter, daarop staan links twee pluggen getekend. De linker heeft de + bovenaan en de - onderaan staan. Bij de rechter plug is het - bovenaan en + boven.

Kan iemand me vertellen wat de + - voor DC is?

Alvast bedankt!

Attachments

• ALECTO.gif
    ALECTO.gif
    122,6 KB · Bekeken: 470
ik ben in de war
polariteit geeft meestal aan wat de min en wat de plus is (gangbaar is plus op de kern en min op de buitenkant. dat kan je omwisselen voor apparaten de de min op de kern willen hebben. gaat het dan niet altijd om gelijkstroom ? bij wisselstroom wisselt dat toch sowieso voortdurend ?

waar het plusj bij de top staat, daar zit de plus op de kern (= gangbaar).
als het goed is staat op het apparaat ook zo'n aanduiding en anders is het waarschijnlijk + op de kern gewoon.

voor je het probeert eventuele medische apparatuur op een andere groep zetten. succes.

Dat is geen adapter die zowel DC als AC kan leveren.
Deze adapter kan enkel DC leveren.
Met de grote schakelaar kies je het voltage (dat wist je wss al)
en met de kleine schakelaar kies je welke van de 2 polen de + of - is.

Ik zou op internet de manual opzoeken van het apparaat dat je erop wilt aansluiten en zo achterhalen wat de + en wat d e- moet zijn.

Om welk apparaat gaat het?

Volgens mij kan deze adapter alleen maar DC leveren. De polariteitschakelaar doet inderdaad niets anders dan de + en de - verwisselen op je steker....gewoon even kijken op je recorder of de tip + of - nodig heeft, adapter daarop instellen (ook je voltage uiteraard) en gaan :okdan:

AC adapters zie je niet heel vaak; maar kijk voor de zekerheid toch maar even wat de recorder precies nodig heeft en ook of de 400mA genoeg is!

--edit--

MLB is me net voor :D

Leo,

Je hebt vast gelijk, en dan snap ik er dus nog altijd nog minder van dan ik hoopte.

Ik ben echter al ruim tevreden als iemand me dan kan vertellen of dat schuifje naar links of naar rechts moet...}:| Veel simpeler kan het niet. Of... probeer je me juist duidelijk te maken dat het in dit geval geen reet uitmaakt...?

Ik heb voor de zekerheid alvast batterijen in de Abtronizer gezet.

ik ben in de war
polariteit geeft meestal aan wat de min en wat de plus is (gangbaar is plus op de kern en min op de buitenkant. dat kan je omwisselen voor apparaten de de min op de kern willen hebben. gaat het dan niet altijd om gelijkstroom ? bij wisselstroom wisselt dat toch sowieso voortdurend ?

waar het plusj bij de top staat, daar zit de plus op de kern (= gangbaar).
als het goed is staat op het apparaat ook zo'n aanduiding en anders is het waarschijnlijk + op de kern gewoon.

voor je het probeert eventuele medische apparatuur op een andere groep zetten. succes.

Dat is geen adapter die zowel DC als AC kan leveren.
Deze adapter kan enkel DC leveren.
Met de grote schakelaar kies je het voltage (dat wist je wss al)
en met de kleine schakelaar kies je welke van de 2 polen de + of - is.

Ik zou op internet de manual opzoeken van het apparaat dat je erop wilt aansluiten en zo achterhalen wat de + en wat d e- moet zijn.

Om welk apparaat gaat het?

Bedankt Matthew, de recorder is een Tascam Porta 02.

Volgens mij kan deze adapter alleen maar DC leveren. De polariteitschakelaar doet inderdaad niets anders dan de + en de - verwisselen op je steker....gewoon even kijken op je recorder of de tip + of - nodig heeft, adapter daarop instellen (ook je voltage uiteraard) en gaan :okdan:

AC adapters zie je niet heel vaak; maar kijk voor de zekerheid toch maar even wat de recorder precies nodig heeft en ook of de 400mA genoeg is!

--edit--

MLB is me net voor :D

:okdan: De adapter kan tot 1000mA leveren maar de Tascam is met 400mA tevreden.

achterop de porta staat bij de adapter ingang een tekeningetje. ik heb een foto op het net gezien en als ik het goed zie, staat er bij het streepje naar de kern een + en naar het rondje eromheen een -. dat betekent dus dat de + op de kern zit. het schakelaartje op de adapter moet denk ik naar rechts, maar ook dat kan ik niet goed zien op de foto. hij moet op de stand waarbij ook een - bij het buitenste rondje en een + bij de tip/kern staat.

dit zijn dus schematische weergaven hè.
die zijn op het apparaat en de adapter zo'n beetje het zelfde. kijk even op he tapparaat zelf goed de plaatjes na dan wordt het duidelijk.
ik kan het net niet goed genoeg zien op de foto's om het zeker te zeggen.

Als je op de adapter kijkt zie een streep met drie streepjes er onder (na 9, 12v) . Dit geeft aan dat het DC adapter is.
Schuifje naar rechts is TIP(KERN) - en RING(MANTEL) +
Schuifje naar links is TIP + en RING -

Laatst gewijzigd:
achterop de porta staat bij de adapter ingang een tekeningetje. ik heb een foto op het net gezien en als ik het goed zie, staat er bij het streepje naar de kern een + en naar het rondje eromheen een -. dat betekent dus dat de + op de kern zit. het schakelaartje op de adapter moet denk ik naar rechts, maar ook dat kan ik niet goed zien op de foto. hij moet op de stand waarbij ook een - bij het buitenste rondje en een + bij de tip/kern staat.

Ik zie net dat het op het tekeningetje in de manual eigenlijk precies andersom staat.

dit zijn dus schematische weergaven hè.
die zijn op het apparaat en de adapter zo'n beetje het zelfde. kijk even op he tapparaat zelf goed de plaatjes na dan wordt het duidelijk.
ik kan het net niet goed genoeg zien op de foto's om het zeker te zeggen.[/
QUOTE]

Op de adapter dacht ik in die tekeningetjes bij het schuifje een soort jackplug te herkennen. Op de linker staat bovenaan de plus, dat zou dan de kern zijn...? Als dat zo is zou ik ondanks alle verwarring dan toch het schuifje naar rechts moeten zetten, toch? Kern is dan MIN, rondje eromheen PLUS.

Attachments

• PORTA 02.bmp
    576,1 KB · Bekeken: 138
Als je op de adapter kijkt zie een streep met drie streepjes er onder (na 9, 12v) . Dit geeft aan dat het DC adapter is.
Schuifje naar links is TIP(KERN) - en RING(MANTEL) +
Schuifje naar rechts is TIP + en RING -

Eh... links op de adapter staat dus een + (bovenaan) bij de kern, en een - bij de mantel.

Ik heb dus moeite met links en rechts:okdan: maar werkt ie nou?
Maar uiteindelijk weet je nu wel hoe het in elkaar steekt:okdan: dat hele adapter en polariteit verhaal...

Ik heb dus moeite met links en rechts:okdan: maar werkt ie nou?
Maar uiteindelijk weet je nu wel hoe het in elkaar steekt:okdan: dat hele adapter en polariteit verhaal...

Bedankt ook voor de info DenDer. Ik weet nu inderdaad hoe ik die dingen moet 'lezen'. Komisch ook, want het links en rechts verhaal verwisselen was net wat ik wilde voorkomen natuurlijk :dubbel:

Maar volgens mij heb ik het nu op een rijtje. Recorder ligt in m'n studiootje, ik ga het morgen proberen.

:mega:

we lezen het wel in de krant..... stroomstoring bij aanleg noord-zuidlijn.....

je hebt gelijk, het plaatje geeft aan dat de min op de kern zit. ik kan de foto van de adapter niet goed lezen, maar je moet de schakelaar naar die kant zetten, waar de - bij het tipje en de + onderaan de plug staat afgebeeld.

de porta02 is een leuk ding, instant plezier, maar zijn er geen handiger smartcard alternatieven vandaag de dag?

we lezen het wel in de krant..... stroomstoring bij aanleg noord-zuidlijn.....

je hebt gelijk, het plaatje geeft aan dat de min op de kern zit. ik kan de foto van de adapter niet goed lezen, maar je moet de schakelaar naar die kant zetten, waar de - bij het tipje en de + onderaan de plug staat afgebeeld.

de porta02 is een leuk ding, instant plezier, maar zijn er geen handiger smartcard alternatieven vandaag de dag?

Ja, er zijn genoeg digitale alternatieven.

Maar ik wil eens horen wat voor verzadiging en vervorming je hiermee krijgt als je op 4 sporen wat overstuurd opneemt. De mooiste resultaten krijg je met spoelenrecorders, maar daar wacht ik nog even mee. Dit is lekker klein, en al voorhanden.

Ik heb trouwens zelf zo'n Zoom H2. Uitstekende geluidskwaliteit voor het geld, maar wat een irritant gepriegel met die kleine rottoetsjes. Je moet de bediening bijna met een pen gaan doen. En ik heb zeker geen worstvingers.
Voor field recording, waar ik'm voor gekocht heb, is -ie wat mij betreft direct afgeschreven. Er is in het donker trouwens ook vrijwel geen reet meer op het slecht verlichte displaytje te lezen.

De Ion, een van mijn favoriete synths, heeft ook veel kleine, rechthoekige, amper boven het paneel uitkomende drukknopjes. Teveel design en te weinig knop, je ziet het tegenwoordig overal. Vorm voor funktie. Met die van Zoom is het helaas, vind ik, nog 100 maal slechter werken.

Laatst gewijzigd:
Back