externe voeding voor eurorack, -12V ?

Wat mag in vredesnaam het nut zijn van die netfilters?
Niet geaard kun je ze net zo goed de rijn in flikkeren
Volgens de specs. is deze EMI filter wel voorzien
van een aarde aansluiting. Scheelt weer een
ritje Amsterdam richting Rijn en terug.

emi.png

Ik vind het wel interessant om te kijken wat je met OEM delen kunt bereiken.
Liefst zou ik zoiets als hieronder (is ook wel specifiek voor switched bedoelt)

Schermafbeelding 2025-04-23 om 11.25.12.png
kopen maar ik vind 30,- plus dan wel weer veel voor een simpel filter al vind ik zn eurorack erg mooi allemaal.

Ok klein experiment:

2x 12v lithium packs met bms.
1 + - pcb met gnd/o ?

Samen 24v
Mag dit? En hoe weet ik of 0 echt 0 is?
Thx :)

image.jpg

image.jpg
image.jpg

Als je de + van batterij A op de + van het circuit aansluit, de - van batterij A en de + van batterij B samen op de OV aansluit en de - van batterij B op de - van het circuit, dan is de OV 0 Volt als zijnde GND (ground). Het maakt hierbij niet uit of beiden batterijen exact het zelfde voltage hebben. De GND is het referentiepunt voor alle metingen.

Vergeef m’n soldeerwerk aub dit is nog een test uiteraard:

Maar het ziet ernaar uit dat het werkt.
Led lampjes per adapter werken. Ik heb -12.5 en 12.5v gemeten op de output.
Ik hoor een minimale frequentie als ik m’n oor echt boven de geschakelde adapters hou.

Ik had alleen verwacht dat de rode out adapter 1 en zwarte out adapter 2, rood als -12 zou geven maar dat is nu 12v dus die wil ik nog van draadkleur veranderen.

De gnd (net) is alleen nog verbonden naar de behuizing van de gx-16. Op de foto zie je wel de 0 geplakt op de gnd maar geïsoleerd. In eerdere post las ik om dat wel te koppelen maar ik twijfel.

Hoor graag meer hierover.

Thx :)
IMG_6809.jpeg

Ik diy graag eurorack cases. Maar voor power houd ik het nu op bestaande oplossingen met het liefst zo veel mogelijk beveiliging, zoals Koma Strom.
Als je er voor duizenden euros aan modules in gaat hangen, dan moet je niet op de verkeerde plek zuinig gaan doen :beard:

Ja ik heb al 1 en ander gesloopt hoor maar ik vind het gewoon leuk om het een beetje te leren. Want wat ik sloop moet ik van mezelf ook weer fixen.

Bedenk me nu pas dat ik eens Beads in de case moet proberen met lineaire Doepfer power. Om te horen of het scheelt in de noise.

Ja ik heb al 1 en ander gesloopt hoor maar ik vind het gewoon leuk om het een beetje te leren. Want wat ik sloop moet ik van mezelf ook weer fixen.
Ja ik ook 😭 een paar dingen heb ik ook weer kunnen fixen gelukkig.
Als je het doet omdat je het leuk en interessant vind dan kan je het toch niet laten.

Ja eens, het komt in een ander doosje thx voor meedenken.tijdens installeren zag ik ook dat de bewuste draad een crack heeft.

Ik zag in een andere rubriek een ac/ac adapter voorbijkomen van Yamaha (ook made in China) maar lijkt me ook wel een goede start als je zelf een Ac naar dc filter /step down hebt. Heeft +-18vac en 0v. Met een mooie gx-16, 3 pin. Kost 49,-
IMG_6818.jpeg

@marcmarc hoe bedoel je precies? Ik heb hier een Ac to dc converter met lm317 en 337. Dat zou er toch op moeten kunnen gezien de adapter hierboven 18v 0 en -18 geeft? Ik heb ook begrepen (correct me if i am wrong) dat deze minder voltage nodig hebben dan de 78xx/79xx en minder ruis geven..

Die Yamaha geeft dan totaal toch 36vac?

image.jpg

Deze heb ik nu ook binnen en neemt 5vdc-32vdc en maakt er 12, 0. -12vdc van. Deze wil ik testen op een accupack als invoer

@MstrFX: bij 2x18V AC krijg je na gelijkrichting 2x24V DC. Daar kan je natuurlijk met de 78/79 of 317/337 regulators naar +/- 12V brengen maar, afhankelijk de hoeveelheid stroom die je daaruit nodig hebt kost het je extra dissipatie (warmte omzetting) in de regulators. Bij bijvoorbeeld 2 x 1A: (24V-12V)*1A = 12 Watt en dit dan dus 2x. Het liefst wil je de regelators voeden met 3 volt meer dan dat je eruit wil hebben.

Is dit toepasbaar ?

Als je er 2 neemt, en van een plus en een min een 0 maakt door ze aan elkaar te knopen, heb je dan geen last van spanningsval op het moment dat je modules 'van alles' gaan doen?

Ik heb zelf ook zoiets gemaakt, maar die gaat ook nog door een - 0 + lc filter (met electrolytische capacitors) in de case.

Back