externe voeding voor eurorack, -12V ?

demian

Ojee
hoi,

Ik wil voor een eurorack case een externe power adapter gebruiken, deze leveren echter alleen +12v of +15v en GND

Ik heb begrepen dat het mogelijk is om -12V te verkrijgen middels een opamp en nog wat componentjes.

Het liefst zou ik gewoon ergens een pcbtje kopen die dat regelt, maar iets zelf solderen op een stukje stripboard kan ook.

Vervolgens wil ik dan mijn actieve busboards daarop aansluiten.

Iemand die iets weet?

Laatst gewijzigd:
ik heb deze besteld om te proberen, krijg binnenkort binnen om te testen.
Screenshot 2025-03-18 at 17.39.18.png
Screenshot 2025-03-18 at 17.37.11.png

Je zit wel met het aantal Ampere ik heb ze voor een klein portable in en uitschroefbaar rackje bedoelt op batterijen, just for fun.

@MstrFX volgens mij zijn de dingetjes die jij hierboven gelinkt hebt, alleen regulators die een al bestaande negatieve rail stabiliseren.
De meest gangbare DIY +/- 12v PSU is die met 2 rijen condensatoren, bijv. deze:

Die bestanden kun je er bij de gangbare PCB-fabrikanten zo inknallen. 12V AC adapter erbij (normale adapter, dus geen negatief voltage nodig, dat doen de condensatoren).

De op een op-amp gebaseerde ontwerpen hebben meestal te beperkte stroomsterkte, net als de ICL7660-gebaseerde ontwerpen.

@MstrFX volgens mij zijn dat alleen regulators die een al bestaande negatieve rail stabiliseren.
De meest gangbare DIY +/- 12v PSU is die met 2 rijen condensatoren, bijv. deze:

Die bestanden kun je er bij de gangbare PCB-fabrikanten zo inknallen. 12V AC adapter erbij (normale adapter, dus geen negatief voltage nodig, dat doen de condensatoren).

De op een op-amp gebaseerde ontwerpen hebben meestal te beperkte stroomsterkte, net als de ICL7660-gebaseerde ontwerpen.
Als dat zo is heb ik dikke pech want ik heb - en + types besteld om nu juist mn batterij kit naar -12 te krijgen.. mmm Weet je het zeker?

Screenshot 2025-03-18 at 18.09.55.png

Ik kan het niet goed uit de tekst opmaken, maar wat ik lees is dat het drop-in replacements zijn voor een 79xx danwel LM337, die maken niet van een positieve spanning een negatieve, maar zijn bedoeld om op een al bestaande negatieve spanning te worden aangesloten.

Je zou ze overigens wel met de polykit-pcb kunnen gebruiken, daar moet ook een 7912 op. Is alleen een beetje een dure oplossing dan, want een normale 7912 kost een hooguit een kwartje.

M.i. zijn deze producten audiofielenkwakzalverij. Het lijkt mij gewoon een 7912 maar dan opgebouwd van losse onderdelen ipv een chip zoals normaal. Dat gaat geen enkel positief effect hebben op het geluid, sterker nog, het laat alleen maar meer ruimte voor storing.

Noem je dat een split power configuratie? want dat was mijn idee van 2 losse batterij packs.
Krijg je met twee adapters dan als je de GND aan elkaar sluit automatisch + en -
?

Noem je dat een split power configuratie? want dat was mijn idee van 2 losse batterij packs.
Krijg je met twee adapters dan als je de GND aan elkaar sluit automatisch + en -
?
Met ouderwetse 9V-blokjes is het zo simpel (en met 2 ouderwetse lineaire voedingen ook), maar als er laad- en protectiecircuits en voltageconverters bij komen kijken, wordt het minder simpel en moet je daar in je ontwerp rekening mee houden, in minder gunstigste gevallen werkt het niet, ongunstigste geval exploderen je lithiumbatterijen

Ik zit met hetzelfde voor deze maar verder dan een gx16 4pin en busboard nog niet gekomen.

IMG_6572.jpeg
IMG_6571.jpeg

?
Komen er nou opeens accu's bij?

Zoniet, 2 gestabiliseerde 12volt bureauvoedingen.
+en- aan elkaar is nul
Blijven - en + 12vdc over

Back