sampler voor drums?

dath

Ingeburgerd
hi
voor mijn band wil ik zelf geluiden maken / bewerken in de computer, ze netjes afknippen tot de gewenste grootte, wegschrijven op een disc of kaart (die nog volop in de handel is) en aansturen met drumpads.
Ik heb nu een Roland TD10 V Drums, en wil daar een geschikte setup aankoppelen.
Ik wil niet teveel pieken kwijt, hoogstens 100

pads > module > externe geluidskaart > laptop kan ook maar lijkt me wat omslachtig...
Is het dan het beste om een sampler daar aan te hangen? Heeft iemand tips?

Je koopt voor drie knopen een S-3000 tegenwoordig, volgens mij is dat al overkill voor wat je wil.

Het hangt er een beetje van af, je kunt met SDS via MIDI samples over zetten naar een sampler, dat werkt goed maar dat is vrij traag naar huidige standaarden. Daarentegen zijn de meeste drumsamples wel vrij kort.

Je kunt hem ook op SCSI aansluiten, dat is razendsnel maar wel een wat technischere oplossing en dan moet je ook een controller installeren op je computer. En dat wordt weer lastig op laptops.

Je kunt ook gaan voor de route om alles op je computer te doen, maar dan moet je dus ook investeren in hardware en software.

sampler via MIDI > vrij traag om weg te schrijven of om de sample te triggeren? geen probleem als het traag wegschrijft...

misschien wil ik ook basloopjes of andere achtergrondgeluiden tot 10 sec. samplen, wordt dat moeilijker met een goedkope sampler?

wegschrijven op een disc of kaart (die nog volop in de handel is)

Dat valt over het algemeen redelijk hard tegen (of je moet op eBay floppies kopen) tenzij je voor je sampler een Flash-kaartlezer met floppy- of IDE-aansluiting kan vinden die door je sampler wordt geaccepteerd. Dat tenminste voor rack-based samplers.

http://www.roland.com/products/en/SP-404/index.html lijkt me een goede keuze (zeker omdat deze in tegenstelling tot de oudere cheapere E-mu's gewoon .wav slikt), maar het gaat je wel meer kosten.

sampler via MIDI > vrij traag om weg te schrijven of om de sample te triggeren? geen probleem als het traag wegschrijft...

misschien wil ik ook basloopjes of andere achtergrondgeluiden tot 10 sec. samplen, wordt dat moeilijker met een goedkope sampler?

Volgens mij past er iets van 32 of 16mb standaard in de 3000, dat moet dus wel lukken, zeker als je het mono houdt. Het triggeren is natuurlijk snel, maar het opladen van de samples.

Een S-3000 leest gewoon CD-ROMs, alleen moet het wel in een AKAI formaat zijn. Je kunt dus grote libraries inlezen, maar volgens mij is er ook software waarmee je zulke CD-ROMs kunt branden (maar zoek dit even zeker uit...ik weet dit niet precies), ik dacht met software zoals chickensys.

Als je een sampler wil kopen zou ik er een kopen die wel direct wav of aiff files leest... En eentje die klein van formaat is. Kan je ze op je PC editten en snel inlezen.

De oude Akai's lezen geen wav of aiff.
Racksamplers zijn zowiezo vrij groot en dus niet zo portable..

Ik denk dat die kleine Boss SP samplers wel wat voor je zijn.. en die gewoon via midi triggeren..

Back