LinnDrum LMII eprom

Joh serieus ? Zo'n OB prommer kan gewoon ook een geluid tunen ? Dat is zeer goed nieuws.
Dat ding kan dus idd precies wat ik gedaan wil hebben.

Nou vanaf nu ben ik dus op zoek naar iemand met een Oberheim prommer die ( natuurlijk tegen vergoeding ) dit klusje zou willen klaren.

...misschien maak ik hier binnenkort anders wel even een nieuwe thread voor aan...

Bedankt voor het meedenken Nisei !

Hm, laat ik er toevallig 1 op de plank hebben staan... ;)
Nog niet veel mee gewerkt maar dat werd toch hoog tijd. Ben alleen wel bang dat je voor testen even langs zal moeten komen want heb zelf (helaas) geen LMII.
Mocht iemand er eentje over hebben hou ik me aanbevolen...

Hm, laat ik er toevallig 1 op de plank hebben staan... ;)

hahaha, waren we daar maar achter gekomen voordat je me de eproms opstuurde.
Ik ga even bedenken wat de slimste manier is om dit aan te pakken.
Stuur je wel een pb-tje.

Ik heb er ook eentje op de plank staan alleen dan van het merk Simmons.
Alleen met ongeveer hetzelfde verhaal als Nisei:

Nog niet veel mee gewerkt maar dat werd toch hoog tijd. Ben alleen wel bang dat je voor testen even langs zal moeten komen want heb zelf (helaas) geen LMII.

Nu is het zo dat ik wel een LMII, maar ik heb weinig tot geen ervaring met het gebruik van de Eprom brander (type = Simmons SDS EPB http://www.simmonsmuseum.com/p/items/epb_top1.jpg)
Ik vind het leuk om mensen te ontvangen die ermee willen experimenteren (zodat ik er meteen zelf ook wijzer van word). Maar op dit moment heb ik weinig tot geen noodzaak om er veel tijd in te steken omdat ik zelf niet verlegen zit om nieuwe eprom sounds. Dus: voel je welkom om langs te komen als je wat eproms wil branden.

Dus: voel je welkom om langs te komen als je wat eproms wil branden.

Nou, ik voel me wel welkom :)
Ik stuur je direct even een pb-tje.

Tijdens mijn 'research' toch alweer wat wijzer geworden, en wat manuals tegen gekomen die voor anderen ook handig kunnen zijn:

LinnDrum : http://www.cem3374.com/docs/Manuals/Linn/Linndrum_OM.pdf

Oberheim Prommer : http://www.synthfool.com/docs/Oberheim/Oberheim_Prommer_Users_Guide.pdf

Simmons SDS EPB : http://www.simmons.synth.net/epb/docs/SDS_EPB_user_guide.pdf

En mochten er nog tweedehands EPROMs gewist moeten worden dan kan dat uiteraard nog steeds hier... zowel de Prommer als de Simmons hebben volgens mij geen eraser.

Hmm,

Ik dacht dat je die kon wissen d.m.v. licht.
(als er tenminste een venstertje op de bovenkant van de eprom zit).

Ik heb een vrij grote berg eproms liggen waar ik gemakshalve maar vanuit ging dat die wel gewist waren of zelfs gewon overschrijfbaar waren als je de brander opdracht geeft een sample weg te schrijven.
Dit is dus niet zo?

Ik dacht dat je die kon wissen d.m.v. licht.

Dat klopt, maar wel UV van een vrij harde variant (UV-C).

EPROMs gewoon met een open venstertje in de kamer laten liggen zal normaliter weinig effect hebben, zeker achter glas (dat veel UV tegenhoudt). Direct zonlicht helpt, maar dan nog moeten ze er echt weken in liggen. Dat zal dan de inhoud behoorlijk beschadigen, maar ze zullen vermoedelijk nog niet 100% leeg zijn.

Het venstertje in de een EPROM is overigens van quartz (voordat je vraagt waarom dat glas dan wel goed is ;) )

Een zonnebank gebruikt in principe een andere golflengte UV dan nodig is om een EPROM te wissen.

Maar zit er op die Simmons ook een optie om te testen of een EPROM leeg is? Want dan weet je snel genoeg of ze lang genoeg gelegen hebben.

Ik heb ergens een Windows progje om eprom images te maken voor Oberheim DMX/Drumtraks en zeer waarschijnlijk ook wel Linn

De hele stap met een Oberheim prommer is dus min of meer overbodig.
In principe is het voornaamste wat er met wave files moet gebeuren voordat je er een eprom image van kan maken dat er de u-law encoding overheen moet.

Jawel...die "8-bit" drumcomputers zijn eigenlijk 14-bits !!!!
U-law encoding zorgt daar voor in combinatie met DA converters die de omgekeerde stap doen

Ik heb een vrij grote berg eproms liggen waar ik gemakshalve maar vanuit ging dat die wel gewist waren of zelfs gewon overschrijfbaar waren als je de brander opdracht geeft een sample weg te schrijven.
Dit is dus niet zo?
Een eprom eraser koop je al voor iets van €12 incl. verzenden. Wees met deze goedkope erasers echter wel voorzichtig want ze werken ook als je het laadje open laat. Licht van deze golflengte is zeer schadelijk.

overschrijfbaar waren als je de brander opdracht geeft een sample weg te schrijven.
Dit is dus niet zo?

Na ondertussen veel manieren om eproms te wissen te hebben gevonden, was ik dus ook een beetje verbaast om in de manual van de OB prommer te lezen dat je die dingen gewoon kan overschrijven...?

Tenmisnste , dat haal ik eruit.
Er staat iets van: als je gaat branden, maar je eprom is niet leeg, dan lees je in het display: Are you sure ? en als je yes antwoord gaat 'ie gewoon branden.

Zoiets zag ik zo gauw alleen niet in de Simmons manual. Misschien moeten wij dan een zonnige dag prikken Matthew :)
Lees trouwens ook niet in de Simmons manual dat er eproms voor LInnDrum mee gebrand kunnen worden, maar ik heb zo'n gevoel dat dat wel goed zit.

Kleine toevoeging: je kunt een gewone EPROM wel nogmaals branden. Een gewiste EPROM bestaat uit allemaal 1'en. Die worden bij het branden dan deels vervangen door 0'en. Je kunt uiteraard altijd extra nullen "bij branden" (maar er geen enen meer van maken, want dat kan alleen met UV licht). Het klopt dus dat je een EPROM nog een keer kunt branden. Ik kan me voorstellen dat die "are you sure?" melding slaat op dat de EPROM niet leeg is en je dus onbepaalde resultaten krijgt, niet op wissen. Maar het is technisch verder niet onmogelijk om hem twee keer te branden.

Ik heb de manual van de Prommer er even bijgepakt, maar daar staat ook gewoon in dat EPROMs in een eraser gewist moeten worden (pagina 27). Hij kan wel EEPROMS overschrijven inderdaad.

Attachments

• Schermafbeelding 2011-11-08 om 22.26.29.png
    Schermafbeelding 2011-11-08 om 22.26.29.png
    33,9 KB · Bekeken: 57
Je kunt je laatste post ook editen als je iets hebt toe te voegen etaoin ;)

Aha Eprom en EEprom.
Daarin zit dus het verschil tussen beide.

Jeetje wat ben ik veel aan het leren over iets waar ik, als ik m'n lage rimshot heb, niet vaak meer mee bezig zal zijn :)

...begin stiekem ook al een klein beetje te denken aan toch maar een klein rimshot tune modje. Wat zal dat nou helemaal kosten ? Door een bekwame tech ?

Back