Sherman Filterbank 2

Digital_overdri

Stamgast
Veel mensen zweren bij een Sherman filterbank (2). Mijn vraag is waarom de sherman filterbank zo geweldig is? Wat voor een meerwaarde heeft het ten opzichte van bv. de antares filter (http://www.antarestech.com/products/filter.shtml) (software)?

Graag zou ik willen horen waarom het apparaat zo geweldig is en wat de mogelijkheden zijn, dit omdat ik onbekend ben met filterwerk.

ik weet alleen dat hij interessante filter sweeps heeft en hij vooral met resonantie goed is.

ik heb er zelf geen, maar zou er wel een willen hebben. Hij is alleen een beetje prijzig.

Hij heeft gewoon een zeer specifieke klankleur die je er zo kunt uithalen, vooral scheurende geluiden met hoge resonanties. Luister maar eens naar de voorbeelden op de website van Sherman.
Een commercieel album waar deze veel is gebruikt is "Dig our own hole" van "The chemical brothers".
De mogelijkheden staan in de manual op de website.

Sommige mensen vinden hem geweldig, anderen vinden hem veel te oncontroleerbaar. Op termijn zal ik er wellicht ook één aanschaffen.

http://www.sherman.be/ en dan even op demo video drukken, dan zie en hoor je wat ie onder andere kan.

Zeer dikke filter, maar kan een beetje overkill zijn, depends on your style!

Die demo video heb ik bekeken, vandaar ook mijn interesse in het apparaat. Ik hou zelf van 'rauwe/overstuurde' geluiden. Zal de sherman voor kicks & leads willen gebruiken. Omdat ik niet echt bekend ben met filterwerk ben ik benieuwd naar de meerwaarde van een sherman tov. een doorsnee filter vst.

Ik denk dat velen dat wel weten aangezien hier wel een paar slimme pieten zitten :maffia: Als je zelf nog het 1 en ander (positief/negatief) over de sherman filterbank te vertellen hebt hoor ik dat ook graag.

sherman is toch cool man
je kan ook best ietsje subtieler met m doen toch, ook al kotst ie wel snel

Hier de PB die ik stuurde voor het algemeen nut:

Het belangrijkste verschil tussen een Sherman Filterbank en een plugin is dat de FB 100% analoog is, en dus een stuk rauwer en voller klinkt. Een plugin is immers maar een software-emulatie, en die klinken (nog) niet zo goed als 'the real thing', en zeker niet als het goed lomp en smerig moet zijn.

Daarbij heeft de Sherman gewoon een hoop karakter en kun je zelfs van het meest lieve geluid een scheurmonster maken. Dit komt door de filters maar ook de pre-amp die zorgt voor stevige distortion als je hem goed opendraait.

Er zijn ook wel wat nadelen, ze zijn bijvoorbeeld vrij duur, de MIDI controle is beperkt en ze zijn mono. Dit hoeft geen probleem te zijn, hangt een beetje van je manier van werken af.

Kwa midi is hij een beetje omslachtig. Hij stuurd bijvoorbeeld geen midi uit en zijn er maar een paar knoppen met midi aan te sturen. Deze zijn de Cutoff, Rec, FM, VCA bias, AM, ADR en de AR. Als je de Cutoff knop midi aanstuurd dan moet je hem volgens mij in een bepaalde stand zetten, gebruik hem zelf liever met de hand.

zoals gezegd, de sherman heeft ballen en een zeer eigenzinnig karakter. mijn sherman v1 ruist en kraakt als een gek op bepaalde standen. maar goed ingesteld klinkt hij zo vet. gebruik m vooral als gitaar pre-amp/distortion met de filters om extra aan te dikken/tweaken of als envelope followers. en de output gaat door mn dynacord tape delay. lekkere analoge smeuigheid.

Back