Muziek maken !! how to start !

Kijk dat vind ik nou eens een goed advies!

Rebirth is echt goed voor beginners.
Zoals zo veel gratis software trouwens.

Newbies kopen niet gelijk software; logisch. Groot gelijk.
Limited versies werken ook altijd niet fijn.

Hardware heb ik ook pas gekocht toen ik zeker was van mijn zaakjes.

Belangrijkste is dat als je de software serieus gaat gebruiken je toch eens de (koop) stap zal moeten maken.

Eerst met een gratis sequencer beginnen met het idee om later Cubase te kopen lijkt mij echter geen goed idee. Je kan je mijn inziens beter richten op één programma.

Het probleem met Rebirth is helaas wel:

- het lijkt in de verste verte niet op een sequencer die je tegenwoordig gebruikt
- je zit vast aan 2 x 303, 808 en 909
- compositie werkt op een relatief rare manier (patterns switchen - FL Studio en trackers doen dat ook, maar dat is een specifieke groep)
- je leert niks over VST plugins, aansturen etc.
- je leert niks over audiotracks

Leuk dat het niks meer kost, maar de leerzame waarde is niet zo hoog als een limited versie, waar je over het algemeen wel alles kan maar de hoeveelheid begrensd is.

programma

programma

Reaper gratis te downloaden enkel te betalen bij prof gebruik

Rikkirik

Ja, ik ben daar ook wel voor. Een newbie-area, als soort van apart subforum. Zag dat al eens bij een ander audioforum, dat lijkt goed te werken.

SURF effe naar homerecording.be deze site is wat minder synth georienteerd, ook jonger, dus veel meer gelijkgestemde zoekende zieltjes ..en voor jou denk ik is dat heel informatief...

Murc :kimono:

Ik vermoed ook dat het gebrek aan kennis van alternatieven aan de basis van zulke vragen als de TS ligt. Evenals imitatiedrang.

Pas als je al even meedraait, daagt het dat er vele goedkope alternatieve zoals Reaper, EnergyXT enz... zijn. Of dat je bij een geluidskaart een "light" versie meekrijgt van een product, waar je al uit de voeten mee kan.

Imitatiedrang: al die beginnende producers zien op Youtube hun geliefde producer Live, Cubase en monstersynths als Massive en Absynth gebruiken. Weten zij dat er meer op de markt is dat evenwaardig is. Het enige wat zij wensen is hun idool imiteren. En dat kan alleen maar door veel geld neer te tellen of te downloaden.

Daarom is een beginnersticky die hierop wijst wel een welkome aanvulling. DE TS is ondertussen allang weggejaagd voor hij hier kennis van heeft gekregen.

Back